VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.

Pia Kristiansson har tidigare arbetat som projektledare på Region Västerbotten med olika utvecklingsprojekt med fokus på autonoma transporter och drönare. På VTI kommer hon arbeta 50 procent inom ACE:s kärnområde e-mobilitet och 50 procent med VTI:s övriga forskningsverksamhet. Hon kommer att vara stationerad i ACE:s kontor i Skellefteå Innovation Park på Campus Skellefteå.
– Nu kommer VTI närmare Norrland. Skellefteå ligger mitt emellan Umeå och Luleå och jag ser en mycket stor potential att utveckla verksamheten i hela norra Sverige. Det är alltid lättare när man finns på plats och kan träffa och prata med olika partner direkt, säger Pia Kristiansson.
I uppdraget ingår både att arbeta med befintliga projekt och att utveckla och stärka VTI:s verksamhet i norra Sverige. Detta innebär att generera nya projekt, locka mer extern finansiering och starta samverkan med nya samarbetspartner.
– VTI är ett nationellt forskningsinstitut och nu kan vi säga att vi verkligen blir rikstäckande. Det händer väldigt mycket i Norrland och för oss är det viktigt att finnas på plats här, säger Magnus Berglund, forskningschef och ansvarig för VTI:s Norrlandsetablering.
I november 2024 beslöt VTI att gå in som programpartner i Arctic Center of Energy, ACE, och rekrytera en utredare med koordineringsansvar till ett kontor på Campus Skellefteå. Tobias Vahlne, verksamhetsledare på ACE, kommenterar rekryteringen av Pia Kristiansson så här:
– Vi ser verkligen fram emot att välkomna Pia till Skellefteå. Hon kommer bli ett kraftfullt tillskott till allt det vi vill och behöver göra inom området e-mobilitet, säger han.
Den nya tjänsten är också ett exempel på samarbetet mellan VTI och Skellefteå Science City, det kommunala aktiebolaget för innovation och företagsutveckling i Skellefteå. VTI kommer att dela kontorsyta med Arctic Center of Energy på Skellefteå Innovation Park.
– Vi är väldigt glada att VTI väljer att etablera sig i Skellefteå och hos oss, säger Anna Mård, VD på Skellefteå Science City. Vi har redan idag gemensamma projekt och vi ser fram emot att fortsätta samarbeta både med VTI och ACE i kommande satsningar inom energi, elektrifiering och mobilitet, där vi har gemensamma styrkeområden.
Ett aktuellt forskningsprojekt där Pia Kristiansson kommer att medverka är SAEKERT, där VTI, Luleå tekniska universitet och Umeå universitet samverkar med bland andra Region Västerbotten och Skellefteå kommun. Målet är att öka resiliensen i de offentliga bilparkerna när fordonen elektrifieras och blir en del av samhällets energisystem i stort.
Nyckelord
Kontakter
VTI
Pia Kristiansson, utredare, pia.kristiansson@vti.se, 070-6007302
Magnus Berglund, forskningschef, magnus.berglund@vti.se, 013-204281
Arctic Center of Energy
Tobias Vahlne, verksamhetsledare, tobias.vahlne@ltu.se, 070-3429313
Skellefteå Science City
Anna Mård, VD, anna@skellefteasciencecity.se, 070-5808570
Bilder


VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
Resiliens och cirkularitet på Transportforum 202517.1.2025 13:04:03 CET | Pressmeddelande
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum