Förtydligande – alkohol och återkallelser av körkort (Uppdaterad 250702)
Under de senaste månaderna har många medier rapporterat om Transportstyrelsens arbete med att pröva och återkalla körkort med anledning av misstänkt alkoholmissbruk eller alkoholöverkonsumtion hos körkortsinnehavare. Fokus i rapporteringen har rört alkoholmarkören PEth. Rapporteringen har i viss utsträckning varit missvisande och onyanserad, och Transportstyrelsen ser därför ett behov av att förtydliga hur vi arbetar med frågan.

Om en läkare i sina undersökningar av en patient konstaterar att han eller hon kan anses som olämplig för att ha körkort, så ska läkaren rapportera det till Transportstyrelsen. Det är ingenting nytt utan regler som funnits i lagen under lång tid. En person kan få sitt körkort återkallat på grund av exempelvis epilepsi, demens eller ögonsjukdomar. Man kan också få sitt körkort återkallat om man har ett alkoholberoende, alkoholmissbruk eller alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt.
I sin bedömning ska läkaren utgå från samtliga uppgifter som är relevanta för att ha en uppfattning om en körkortsinnehavare av medicinska skäl är olämplig att ha körkort. Läkaren ska informera patienten innan läkaren gör en anmälan till Transportstyrelsen.
För att undersöka om en person har alkoholöverkonsumtion som påverkar hälsan negativt görs bland annat PEth-tester i hälso- och sjukvården. PEth-värden som överstiger 0,3 µmol/L pekar på en långvarig hög alkoholkonsumtion. För att uppnå ett sådant värde krävs hög alkoholkonsumtion under längre tid. Akoholmarkören PEth är ett vedertaget test för att indikera hög alkoholkonsumtion.
Förändrad tillämpning
Transportstyrelsen har förändrat tillämpningen av reglerna bland annat på grund av ny domstolspraxis. Ett fåtal förhöjda testvärden är ensamt otillräckligt för att konstatera ett alkoholbruk som gör att körkortet ska återkallas. En anmälan från läkare som enbart innehåller två- eller ett fåtal avvikande PEth-värden kommer att behöva kompletteras.
28-42 glas vin i veckan
I den bild som spridits har det påståtts att Transportstyrelsen likställer sin definition av ”missbruk*” med Socialstyrelsens definition av ”riskbruk”. Ett "riskbruk" motsvarar 10 standardglas i veckan (120 gram ren alkohol). Ett standardglas innehåller 12 gram alkohol, vilket motsvarar till exempel 50 cl folköl, 33 cl starköl, 12-15 cl vin eller knappt 4 cl sprit.
För att uppnå gränsvärdet 0,3 µmol/L i ett PEth-test krävs en mängd om cirka 28-42 standardglas vin eller cirka 21-28 burkar** starköl (340 – 500 gram ren alkohol) i veckan. Det är alltså en stor skillnad.
*Med diagnosen missbruk av alkohol avses i medicinföreskrifterna ett bruk som uppfyller kriterierna för diagnosen missbruk eller ett bruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt.
**En burk i det här exemplet motsvaras av en 33 cl burk med alkoholhalten 6 procent eller en 50 cl burk med alkoholhalten 4,5 procent.
Transportstyrelsen ställer inga krav på att hälso- och sjukvårdens läkare att ta PEth-tester på sina patienter. Bedömningen om test ska tas eller inte ligger på läkaren att ansvara för.
Regelöversyn pågår
Transportstyrelsen genomför i nuläget ett arbete med att uppdatera de regler som styr de medicinska kraven om alkohol och narkotika vid körkortsinnehav. Det handlar om att modernisera och förtydliga reglerna i flera delar. En uppfattning som spridits i medierna är att Transportstyrelsen vill sänka gränserna och tillåta mindre alkohol. Det stämmer inte.
En stor förändring är dock att vi föreslår att diagnosen ”missbruk” tas bort och ersätts med andra krav. Enligt förslaget kommer det krävas att personen har en diagnos skadligt bruk eller en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig. Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:
- Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
- Nedsättning av kognitiva funktioner
- Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.
Reglerna förtydligas därmed när man är medicinskt olämplig för körkort, och vår bedömning är att regeländringen kommer innebära färre körkortsåterkallelser inom det här området.
Alkohol hör inte hemma i trafiken. Sedan lång tid tillbaka har alkohol varit den vanligast förekommande substansen i dödsolyckor och det är av stor vikt att vi får bort alkoholen från våra vägar. Transportstyrelsens arbete med medicinska krav fyller en viktig roll för att säkerställa en hög trafiksäkerhet på våra vägar. Men att vi arbetar för att skärpa kraven och tvingar läkare till tester stämmer inte.
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seTransportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Nu skärps reglerna för drönare4.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Samtidigt som fler flyger drönare ökar också antalet incidenter i luften. Nu skärps reglerna och från och med den 1 januari blir det straffbart att flyga drönare utan drönarkort.
Nya regler på gång: eCall ska inte kontrolleras vid besiktning2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten kommer Transportstyrelsen inte längre att ställa krav på kontroll av eCall-system vid besiktning. Reglerna förväntas träda ikraft i början av januari 2026.
Vita bilar vanligast i Sverige1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vit befäster positionen som den vanligaste färgen när svenskarna väljer bilfärg. Det visar siffror som Transportstyrelsen sammanställt. Idag finns nära 1,2 miljoner vita bilar i vägtrafikregistret vilket motsvarar cirka 19 procent av totalen. Samtidigt fortsätter den lila bilen att vara den mest sällsynta på vägarna. Endast en av sexhundra bilar har lila som registrerad färg.
Klart med nya avgifter från 202628.11.2025 09:30:00 CET | Nyheter
Transportstyrelsens avgifter för 2026 är nu beslutade. En av få ändringar som får direkt påverkan på medborgare är att vägtrafikregisteravgiften höjs från 69 till 74 kronor per fordon.
Utökade vinterdäckskrav för tunga fordon10.11.2025 13:33:38 CET | Nyheter
Tidsperioden då det krävs vinterdäck för tunga fordon i landet har förlängts. Från och med nu gäller att tunga lastbilar och tunga bussar ska vara utrustade med vinterdäck under perioden 10 november – 10 april. Det gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum