Trafikverket har valt korridor för utbyggnad av E22 mellan Gladhammar-Verkebäck i Västerviks kommun
Trafikverket avslutar nu skedet vägplan val av lokalisering och har beslutat att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+. Det innebär att vägen byggs om och förbättras i sitt nuvarande läge.

Trafikverket arbetar på uppdrag av regeringen. Projekt E22 Gladhammar-Verkebäck finns med den nationella plan som regeringen fastslog i juni 2022.
Trafikverket har i vägplan val av lokalisering utrett olika tänkbara korridorer genom landskapet. Detta för att komma fram till hur ombyggnaden av vägen kan utformas på bästa sätt utifrån flera olika parametrar. Under detta skede har Trafikverket genomfört samråd med närboende, kommun och region, näringsliv och andra samhällsaktörer under våren 2024.
Under samrådet presenterades tre olika förslag på korridorer, benämnda Utvecklat Noll +, Utvecklad Gul och Röd/blå.
Trafikverket kommer att förbättra E22 i befintligt läge
Trafikverket har beslutat att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+, vilket innebär att E22 byggs om och förbättras i befintligt läge. Hastigheten planeras att höjas till 100 km/tim på större delen av sträckan. Alternativet innebär att korsningen mellan E22 och riksväg 40 byggs om med cirkulationsplats eller med planskild korsning.
Korridor Utvecklad Gul innebär att det krävs en lång bro över sjön Hyttegöl vilket ger höga investeringskostnader jämfört med korridor Utvecklad Noll+. Detta i kombination med intrång i natur- och kulturmiljövärden gör att Trafikverket bedömer att korridor Utvecklad Gul inte är rimlig att gå vidare med.
Korridor Röd/blå är det alternativ som går mest i ny sträckning. Korridoren korsar ett riksintresse för kulturmiljövården, RIK H89 Gladhammar. Vägplan val av lokalisering har visat att detta alternativ skulle innebära en påtaglig skada på riksintresset. Givet denna påverkan bedömer Trafikverket att korridor Röd/blå inte är lämplig för vidare planläggning.
- Det är vår samlade bedömning att alternativ Utvecklad Noll+ är lämpligast att gå vidare med. Utvecklat Noll+ ger en god lösning med högre trafiksäkerhet på sträckan och en säkrare korsningslösning mellan E22 och riksväg 40, säger Emma Sigonius, projektledare på Trafikverket.
Detaljerad vägsträckning utreds vidare
Nu fortsätter Trafikverkets arbete att ta fram en mer detaljerad vägsträckning samt miljökonsekvensbeskrivning inom den beslutade korridoren. Då valt alternativ innebär en ombyggnad i befintlig sträckning ser Trafikverket att hänsyn till boendemiljön kommer bli särskilt viktig.
- Vi kommer genomföra bulleråtgärder längs vägen, var och hur kommer vi titta vidare på under framtagandet av vägplanen, säger Emma Sigonius.
I det fortsatta arbetet kommer möjligheterna för oskyddade trafikanter att säkert kunna passera E22 och utformning av lokalvägnätet bli viktiga faktorer. I processen behöver även åtgärder utredas för att minska den barriäreffekt som uppstår med högre hastighet, mittseparering samt faunastängsel.
I samband med arbetet kommer fler samråd anordnas där alla intressenter ges nya möjligheter att lämna synpunkter innan planen fastställs.
- Det är vår förhoppning att ombyggnaden av vägen ska kunna starta någon gång mellan 2029-2032, avslutar Emma Sigonius.
Mer info
Yttranden som inkom till Trafikverket under samrådet finns att läsa i en samrådsredogörelse på projektets webbsida.
Trafikverkets ställningstagande för val av korridor går inte att överklaga.
Kontakter
För frågor gällande projektet och lokaliseringsutredningen:
Emma Sigonius, projektledare Trafikverket, 070-007 11 49
För frågor om Trafikverkets övriga verksamhet/arbete:
Lennart Andersson, regiondirektör Sydöstra regionen Trafikverket, 070-519 51 36.
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
KOMPLETTERING - Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg18.12.2025 17:54:22 CET | Pressinbjudan
Bostads- och Infrastrukturminister, Andreas Carlson kommer också att närvara på fredagens presskonferens. I övrig gäller tidigare utskickad pressinbjudan.
Nio av tio tåg i tid i november när punktligheten steg18.12.2025 10:02:07 CET | Pressmeddelande
Under november kom resenärerna på nio av tio persontåg fram i tid. Punktligheten förbättrades jämfört med månaden innan och samma månad förra året. Rekordmånga tåg för november rullade i spåren, som rustas mer än någonsin.
Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg17.12.2025 12:37:57 CET | Pressinbjudan
Trafikverkets bjuder tillsammans med SJ, VR och Jernhusen in till en pressträff på Stockholms Centralstation. Syftet är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen har förberett sig för att alla ska komma fram smidigt till julfirandet.
Intensiv resehelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:28:07 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest reseintensiva helger, då många ger sig ut på våra vägar och järnvägar. Trafikverket är väl förberedda för att hantera snö, kyla och halka på våra statliga vägar och järnvägar, dygnet runt. Allt för att alla resenärer ska kunna resa smidigt under julen.
Intensiv trafikhelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger, då många ger sig ut på vägarna. Växlande väderförhållanden och skiftande väglag gör att bilister behöver vara extra uppmärksamma. Anpassa farten efter vädret och trafikförhållandena – och kör aldrig snabbare än den hastighetsgräns som gäller.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum