Trafikverket har valt korridor för utbyggnad av E22 mellan Gladhammar-Verkebäck i Västerviks kommun
Trafikverket avslutar nu skedet vägplan val av lokalisering och har beslutat att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+. Det innebär att vägen byggs om och förbättras i sitt nuvarande läge.

Trafikverket arbetar på uppdrag av regeringen. Projekt E22 Gladhammar-Verkebäck finns med den nationella plan som regeringen fastslog i juni 2022.
Trafikverket har i vägplan val av lokalisering utrett olika tänkbara korridorer genom landskapet. Detta för att komma fram till hur ombyggnaden av vägen kan utformas på bästa sätt utifrån flera olika parametrar. Under detta skede har Trafikverket genomfört samråd med närboende, kommun och region, näringsliv och andra samhällsaktörer under våren 2024.
Under samrådet presenterades tre olika förslag på korridorer, benämnda Utvecklat Noll +, Utvecklad Gul och Röd/blå.
Trafikverket kommer att förbättra E22 i befintligt läge
Trafikverket har beslutat att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+, vilket innebär att E22 byggs om och förbättras i befintligt läge. Hastigheten planeras att höjas till 100 km/tim på större delen av sträckan. Alternativet innebär att korsningen mellan E22 och riksväg 40 byggs om med cirkulationsplats eller med planskild korsning.
Korridor Utvecklad Gul innebär att det krävs en lång bro över sjön Hyttegöl vilket ger höga investeringskostnader jämfört med korridor Utvecklad Noll+. Detta i kombination med intrång i natur- och kulturmiljövärden gör att Trafikverket bedömer att korridor Utvecklad Gul inte är rimlig att gå vidare med.
Korridor Röd/blå är det alternativ som går mest i ny sträckning. Korridoren korsar ett riksintresse för kulturmiljövården, RIK H89 Gladhammar. Vägplan val av lokalisering har visat att detta alternativ skulle innebära en påtaglig skada på riksintresset. Givet denna påverkan bedömer Trafikverket att korridor Röd/blå inte är lämplig för vidare planläggning.
- Det är vår samlade bedömning att alternativ Utvecklad Noll+ är lämpligast att gå vidare med. Utvecklat Noll+ ger en god lösning med högre trafiksäkerhet på sträckan och en säkrare korsningslösning mellan E22 och riksväg 40, säger Emma Sigonius, projektledare på Trafikverket.
Detaljerad vägsträckning utreds vidare
Nu fortsätter Trafikverkets arbete att ta fram en mer detaljerad vägsträckning samt miljökonsekvensbeskrivning inom den beslutade korridoren. Då valt alternativ innebär en ombyggnad i befintlig sträckning ser Trafikverket att hänsyn till boendemiljön kommer bli särskilt viktig.
- Vi kommer genomföra bulleråtgärder längs vägen, var och hur kommer vi titta vidare på under framtagandet av vägplanen, säger Emma Sigonius.
I det fortsatta arbetet kommer möjligheterna för oskyddade trafikanter att säkert kunna passera E22 och utformning av lokalvägnätet bli viktiga faktorer. I processen behöver även åtgärder utredas för att minska den barriäreffekt som uppstår med högre hastighet, mittseparering samt faunastängsel.
I samband med arbetet kommer fler samråd anordnas där alla intressenter ges nya möjligheter att lämna synpunkter innan planen fastställs.
- Det är vår förhoppning att ombyggnaden av vägen ska kunna starta någon gång mellan 2029-2032, avslutar Emma Sigonius.
Mer info
Yttranden som inkom till Trafikverket under samrådet finns att läsa i en samrådsredogörelse på projektets webbsida.
Trafikverkets ställningstagande för val av korridor går inte att överklaga.
Kontakter
För frågor gällande projektet och lokaliseringsutredningen:
Emma Sigonius, projektledare Trafikverket, 070-007 11 49
För frågor om Trafikverkets övriga verksamhet/arbete:
Lennart Andersson, regiondirektör Sydöstra regionen Trafikverket, 070-519 51 36.
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Färre döda i vägtrafiken – men mer insatser krävs för att uppnå Nollvisionen25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 omkom 213 personer i olyckor på vägarna, enligt Trafas officiella statistik. Det är färre än både år 2023 (229 personer omkom) och år 2022 (227 personer). Utvecklingen över tid går åt rätt håll – men samtidigt för långsamt för att nå de uppsatta etappmålen för 2030.
Fler tåg i tid i mars – bästa resultatet på två år24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under mars kom resenärerna på fler än nio av tio persontåg fram i tid, det bästa resultatet sedan april 2023. Dessutom rullade nästan hela 95 000 persontåg på spåren, det är rekordmånga tåg under en månad – med undantag för i januari i år.
Nu fortsätter vi satsningarna på Malmbanan16.4.2025 08:50:33 CEST | Pressmeddelande
I sommar ska Sveriges tyngst trafikerade järnväg bli ännu bättre och mer tillförlitlig. Med start redan i maj kommer Trafikverket att genomföra ett stort antal åtgärder längs de 50 milen mellan Boden och Riksgränsen.
Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för ett bättre flöde i påsktrafiken14.4.2025 06:42:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är snart här och därmed en av årets stora trafikhelger. E4 norr om Gävle är en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Även i år kommer det att vara förbjudet att köra om på E4 mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.
Du ska kunna lita på järnvägen – även när vi rustar den för fullt9.4.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu under påskhelgen och framåt i vår är de flesta arbetena koncentrerade till västra delarna av landet. I mellersta Sverige och i Stockholmstrakten arbetar vi också i spåren med påverkan på resor och transporter som följd. Men även längre norrut händer det saker.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum