Trafikverket har valt korridor för utbyggnad av E22 mellan Gladhammar-Verkebäck i Västerviks kommun
Trafikverket avslutar nu skedet vägplan val av lokalisering och har beslutat att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+. Det innebär att vägen byggs om och förbättras i sitt nuvarande läge.

Trafikverket arbetar på uppdrag av regeringen. Projekt E22 Gladhammar-Verkebäck finns med den nationella plan som regeringen fastslog i juni 2022.
Trafikverket har i vägplan val av lokalisering utrett olika tänkbara korridorer genom landskapet. Detta för att komma fram till hur ombyggnaden av vägen kan utformas på bästa sätt utifrån flera olika parametrar. Under detta skede har Trafikverket genomfört samråd med närboende, kommun och region, näringsliv och andra samhällsaktörer under våren 2024.
Under samrådet presenterades tre olika förslag på korridorer, benämnda Utvecklat Noll +, Utvecklad Gul och Röd/blå.
Trafikverket kommer att förbättra E22 i befintligt läge
Trafikverket har beslutat att gå vidare med korridor Utvecklat Noll+, vilket innebär att E22 byggs om och förbättras i befintligt läge. Hastigheten planeras att höjas till 100 km/tim på större delen av sträckan. Alternativet innebär att korsningen mellan E22 och riksväg 40 byggs om med cirkulationsplats eller med planskild korsning.
Korridor Utvecklad Gul innebär att det krävs en lång bro över sjön Hyttegöl vilket ger höga investeringskostnader jämfört med korridor Utvecklad Noll+. Detta i kombination med intrång i natur- och kulturmiljövärden gör att Trafikverket bedömer att korridor Utvecklad Gul inte är rimlig att gå vidare med.
Korridor Röd/blå är det alternativ som går mest i ny sträckning. Korridoren korsar ett riksintresse för kulturmiljövården, RIK H89 Gladhammar. Vägplan val av lokalisering har visat att detta alternativ skulle innebära en påtaglig skada på riksintresset. Givet denna påverkan bedömer Trafikverket att korridor Röd/blå inte är lämplig för vidare planläggning.
- Det är vår samlade bedömning att alternativ Utvecklad Noll+ är lämpligast att gå vidare med. Utvecklat Noll+ ger en god lösning med högre trafiksäkerhet på sträckan och en säkrare korsningslösning mellan E22 och riksväg 40, säger Emma Sigonius, projektledare på Trafikverket.
Detaljerad vägsträckning utreds vidare
Nu fortsätter Trafikverkets arbete att ta fram en mer detaljerad vägsträckning samt miljökonsekvensbeskrivning inom den beslutade korridoren. Då valt alternativ innebär en ombyggnad i befintlig sträckning ser Trafikverket att hänsyn till boendemiljön kommer bli särskilt viktig.
- Vi kommer genomföra bulleråtgärder längs vägen, var och hur kommer vi titta vidare på under framtagandet av vägplanen, säger Emma Sigonius.
I det fortsatta arbetet kommer möjligheterna för oskyddade trafikanter att säkert kunna passera E22 och utformning av lokalvägnätet bli viktiga faktorer. I processen behöver även åtgärder utredas för att minska den barriäreffekt som uppstår med högre hastighet, mittseparering samt faunastängsel.
I samband med arbetet kommer fler samråd anordnas där alla intressenter ges nya möjligheter att lämna synpunkter innan planen fastställs.
- Det är vår förhoppning att ombyggnaden av vägen ska kunna starta någon gång mellan 2029-2032, avslutar Emma Sigonius.
Mer info
Yttranden som inkom till Trafikverket under samrådet finns att läsa i en samrådsredogörelse på projektets webbsida.
Trafikverkets ställningstagande för val av korridor går inte att överklaga.
Kontakter
För frågor gällande projektet och lokaliseringsutredningen:
Emma Sigonius, projektledare Trafikverket, 070-007 11 49
För frågor om Trafikverkets övriga verksamhet/arbete:
Lennart Andersson, regiondirektör Sydöstra regionen Trafikverket, 070-519 51 36.
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Innovativt partnerskap för framtidens järnväg13.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket och Swedtrain startar ett utvecklingsprojekt för att förbättra affärsprocesser och underlätta införandet av innovativa tekniska lösningar i järnvägssystemet, vilket ska öka reinvesteringstakten och järnvägens tillförlitlighet.
Snart startar arbetena med etapp två på sträckan E20 förbi Mariestad6.3.2025 09:21:41 CET | Pressmeddelande
Inom några veckor börjar förberedande arbeten med att bygga etappen, Muggebo-Tjos, på sträckan E20 förbi Mariestad.
Utsläppen från trafiken ökade preliminärt med 18 procent förra året4.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverkets preliminära statistik visar att utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken ökade med 18 procent under 2024 jämfört med 2023.
Ett järnvägsunderhåll på högvarv27.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför vi fler än 1700 jobb över hela landet.
Trafikverket häver kontrakt med AF Anläggning AB på Lovö19.2.2025 09:15:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket häver kontraktet med AF Anläggning AB för arbetet med E4 Förbifart Stockholms bergtunnlar under Lovö. Trafikverket har uppmärksammat ett flertal allvarliga missförhållanden i entreprenaden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum