Schibsted Media

Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native

Dela

Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget.

– Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.

”Genom att kombinera den senaste teknologin med vår spetskompetens inom native kan vi erbjuda en produkt som många saknat,” konstaterar Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services. Här tillsammans med Eric Rostedt, projektledare och ansvarig för Native Go på Schibsted Media. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
”Genom att kombinera den senaste teknologin med vår spetskompetens inom native kan vi erbjuda en produkt som många saknat,” konstaterar Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services. Här tillsammans med Eric Rostedt, projektledare och ansvarig för Native Go på Schibsted Media. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio

Native Go lanseras som ett första steg på Aftonbladet, och kommer successivt att byggas ut för att omfatta även Omni och Svenska Dagbladet. 

Lösningen är skräddarsydd för annonsörer som har begränsat med tid och resurser, eller som vill sprida ut sin budget för att säkra närvaro under hela året. Den vänder sig även till företag och varumärken som vill nå ut snabbt och säkerställa synlighet i nyhetsflödet, och där det exempelvis finns ett färdigt pressmeddelande som underlag. 

– En traditionell native-kampanj innebär ett fördjupat samarbete som inte alltid passar alla annonsörer, ofta på grund av tidsbrist. Med den här lösningen når vi en helt ny målgrupp samtidigt som vi stärker och befäster vår position som marknadsledare inom content marketing, säger Joakim Flodin.

– Genom att kombinera den senaste teknologin med vår spetskompetens inom native kan vi erbjuda en produkt som många saknat. Vi fyller en tydlig lucka i marknaden, fortsätter han.

Artiklarna produceras med hjälp av ett AI-verktyg, med en specialutvecklad språkmodell som tränats för att passa i en Aftonbladet-kontext. Innehållet byggs utifrån en färdig mall, framtagen utifrån klassiska och välbeprövade native-grepp. För att garantera kvaliteten är Schibsted Brand Studios erfarna content-experter delaktiga under hela processen.

– Budskapet är alltid viktigast, och dialogen med kunden är helt avgörande. Vi släpper aldrig en artikel utan att en content-expert hos oss har säkerställt att den är korrekt och relevant, säger Eric Rostedt, projektledare och ansvarig för Native Go på Schibsted Media.

Schibsted Media har utvecklat Native Go i nära samarbete med annonsörer och mediebyråer för att kunna möta olika behov och utmaningar på bästa sätt. 

– Tillsammans tar vi ett stort kliv framåt i att modernisera och förenkla native-annonsering – och gör det enklare än någonsin för annonsörer att nå ut på våra nyhetssajter, säger Eric Rostedt.

Så fungerar NativeGo:

  1. Annonsören fyller i ett formulär med information om budskap, innehåll och målgrupp. Bilder laddas upp, och publiceringsperiod anges.

  2. En språkmodell skapar en artikel utifrån en färdig native-mall och Aftonbladets tonalitet.

  3. Schibsted Brand Studios content-experter granskar, bearbetar och godkänner artikeln innan den publiceras.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Joakim Flodin, CEO, Schibsted Marketing Services. E-post: joakim.flodin@schibsted.com
Eric Rostedt, Head of Data Strategy and Business Automation, Schibsted Media. E-post: eric.rostedt@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

”Genom att kombinera den senaste teknologin med vår spetskompetens inom native kan vi erbjuda en produkt som många saknat,” konstaterar Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services. Här tillsammans med Eric Rostedt, projektledare och ansvarig för Native Go på Schibsted Media. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
”Genom att kombinera den senaste teknologin med vår spetskompetens inom native kan vi erbjuda en produkt som många saknat,” konstaterar Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services. Här tillsammans med Eric Rostedt, projektledare och ansvarig för Native Go på Schibsted Media. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
Ladda ned bild
Schibsted Media lanserar Native Go. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
Schibsted Media lanserar Native Go. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
Ladda ned bild
Schibsted Media lanserar Native Go. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
Schibsted Media lanserar Native Go. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
Ladda ned bild
Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services och Eric Rostedt, projektledare och ansvarig för Native Go på Schibsted Media. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services och Eric Rostedt, projektledare och ansvarig för Native Go på Schibsted Media. Foto: Anna Taflin, Schibsted Brand Studio
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Aftonbladet satsar på unga tittare – influencer-serien ”Min story” först ut6.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande

Den 11 mars har ”Min story” premiär, en serie där fyra av Sveriges största influencers öppnar upp om sina liv bortom sociala medier. Tittarna får en unik inblick i både framgångar och utmaningar för Alexandra Nilsson, Margaux Dietz, Sara Bolay och Frida Jernspets. Första avsnittet sänds öppet på Aftonbladet, medan hela serien är exklusivt tillgänglig för Aftonbladets Plus-prenumeranter.

Schibsted Media ingår avtal om att köpa TV4 i Sverige och MTV i Finland från Telia Company25.2.2025 07:01:34 CET | Pressmeddelande

Schibsted Media har ingått en överenskommelse om att förvärva Telia Companys TV & Media-verksamhet (TVM), som omfattar TV4 i Sverige och MTV i Finland. Överenskommelsen om att köpa två av de mest populära tv-kanalerna i Sverige och Finland befäster Schibsted Medias strategi att stärka oberoende journalistik, investera i kvalitets-innehåll och utveckla attraktiva medieprodukter i hela Norden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye