Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native
Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget.
– Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.

Native Go lanseras som ett första steg på Aftonbladet, och kommer successivt att byggas ut för att omfatta även Omni och Svenska Dagbladet.
Lösningen är skräddarsydd för annonsörer som har begränsat med tid och resurser, eller som vill sprida ut sin budget för att säkra närvaro under hela året. Den vänder sig även till företag och varumärken som vill nå ut snabbt och säkerställa synlighet i nyhetsflödet, och där det exempelvis finns ett färdigt pressmeddelande som underlag.
– En traditionell native-kampanj innebär ett fördjupat samarbete som inte alltid passar alla annonsörer, ofta på grund av tidsbrist. Med den här lösningen når vi en helt ny målgrupp samtidigt som vi stärker och befäster vår position som marknadsledare inom content marketing, säger Joakim Flodin.
– Genom att kombinera den senaste teknologin med vår spetskompetens inom native kan vi erbjuda en produkt som många saknat. Vi fyller en tydlig lucka i marknaden, fortsätter han.
Artiklarna produceras med hjälp av ett AI-verktyg, med en specialutvecklad språkmodell som tränats för att passa i en Aftonbladet-kontext. Innehållet byggs utifrån en färdig mall, framtagen utifrån klassiska och välbeprövade native-grepp. För att garantera kvaliteten är Schibsted Brand Studios erfarna content-experter delaktiga under hela processen.
– Budskapet är alltid viktigast, och dialogen med kunden är helt avgörande. Vi släpper aldrig en artikel utan att en content-expert hos oss har säkerställt att den är korrekt och relevant, säger Eric Rostedt, projektledare och ansvarig för Native Go på Schibsted Media.
Schibsted Media har utvecklat Native Go i nära samarbete med annonsörer och mediebyråer för att kunna möta olika behov och utmaningar på bästa sätt.
– Tillsammans tar vi ett stort kliv framåt i att modernisera och förenkla native-annonsering – och gör det enklare än någonsin för annonsörer att nå ut på våra nyhetssajter, säger Eric Rostedt.
Så fungerar NativeGo:
-
Annonsören fyller i ett formulär med information om budskap, innehåll och målgrupp. Bilder laddas upp, och publiceringsperiod anges.
-
En språkmodell skapar en artikel utifrån en färdig native-mall och Aftonbladets tonalitet.
-
Schibsted Brand Studios content-experter granskar, bearbetar och godkänner artikeln innan den publiceras.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Joakim Flodin, CEO, Schibsted Marketing Services. E-post: joakim.flodin@schibsted.com
Eric Rostedt, Head of Data Strategy and Business Automation, Schibsted Media. E-post: eric.rostedt@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder





Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum