Skansen har blivit utsett till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen för tredje året i rad
För tredje året i rad har Stiftelsen Skansen utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke inom rese- och turismbranschen. Utmärkelsen baseras på varumärkesstudien Sustainable Brand Index 2025, där svenska konsumenter bedömt hur hållbara olika varumärken är.

– Att få denna utmärkelse för tredje året i rad är ett bevis på att vårt målmedvetna arbete för en mer hållbar framtid gör skillnad. Hållbarhetsfrågor genomsyrar allt vi gör på Skansen – från biologisk mångfald och bevarandet av kulturarv till energieffektivisering och social inkludering. Att vara en inkluderande plats där människor kan uppleva kultur, natur, högtider och evenemang är särskilt viktigt i oroliga tider, säger Yvonne Nordlind, försäljnings-, marknads- och kommunikationschef på Skansen.
Hållbarhet i hela verksamheten
Skansen gestaltar upplevelser av Sveriges kultur och natur – nu, då och i framtiden. Genom att levandegöra samspelet mellan natur, kultur och människor skapar vi en plats där historia och hållbarhet går hand i hand.
Skansens centrala läge i Stockholm skapar en unik möjlighet att inspirera och engagera en bred publik – från gäster och skolklasser till företag och organisationer. Hållbarhet genomsyrar hela Skansen verksamhet, från daglig drift till långsiktiga satsningar.
Skansen arbetar cirkulärt genom att återanvända resurser i parken, exempelvis genom att ta tillvara träd och grenar som foder till djuren. Vårt volontärprogram ger fler möjlighet att aktivt bidra till bevarandet av det svenska kulturarvet. Dessutom strävar vi efter att göra det enkelt för våra besökare att fatta hållbara och ansvarsfulla val under sitt besök.
På Skansen är hållbarhet inte ett initiativ vid sidan av – det är en naturlig del av allt som görs.
Från ord till handling
Som en av Sveriges mest besökta destinationer har Skansen ett stort ansvar. Skansens hållbarhetsarbete utgår från FN:s Agenda 2030 och omfattar alla delar av verksamheten. Under 2024 har Skansen fortsatt att utveckla sina hållbarhetsinsatser med målet att erbjuda en upplevelse där miljömedvetenhet och kulturarv går hand i hand.
Bevarande av kultur och biologisk mångfald
Skansen arbetar aktivt för att bevara både fysiskt och immateriellt kulturarv genom traditionella hantverk, historiska byggnader och skydd av hotade arter. Arbetet med svenska lantraser och kulturarvsväxter har engagerat många besökare under 2024.
Folkbildning för en hållbar framtid
Under 2024 har nästan 70 000 förskole- och skolelever besökt Skansen för att delta i våra pedagogiska program med fokus på natur, kultur och hållbarhet. Skansen arbetar aktivt för att inspirera och utbilda nya generationer i hållbar utveckling och miljöfrågor.
Ansvarsfull resursanvändning och fossilfri drift
Skansen har under året fortsatt sitt arbete för att minska energiförbrukning, vattenanvändning och utsläpp. Vår fordonsflotta är helt fossilfri och Skansen arbetar vidare för att minska sitt klimatavtryck genom smart resursanvändning och innovativa lösningar.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien mäter konsumenters uppfattning om hur hållbara varumärken är inom olika branscher och länder. Intervjuerna för 2025 års studie genomfördes mellan november 2024 och februari 2025, med 30 000 respondenter och 450 bedömda varumärken i Sverige. Skansen rankades återigen som etta i kategorin "Resor & turism".
Nyckelord
Bilder

Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien mäter konsumenters uppfattning om hur hållbara varumärken är inom olika branscher och länder. Intervjuerna för 2025 års studie genomfördes mellan november 2024 och februari 2025, med 30 000 respondenter och 450 bedömda varumärken i Sverige. Skansen rankades återigen som etta i kategorin "Resor & turism".
Om Skansen
Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.
Följ Stiftelsen Skansen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stiftelsen Skansen
Skansen prisas av stockholmarna för trivsammaste miljö och starkaste varumärke 202512.2.2025 11:09:35 CET | Pressmeddelande
Skansen har ännu en gång hyllats av stockholmarna och tilldelats prestigefyllda utmärkelser i Evimetrix undersökning Stockholmarnas favoritmuseum 2025. Skansen tar hem förstaplatserna i kategorierna Trivsammaste miljö och Starkaste varumärke (Nöjd Kund Index vägt mot kännedom). Dessutom placerar sig Skansen som tvåa för barnperspektivet och trea som barnfamiljernas favoritmuseum.
Skansens drop in-bröllop 2025: Utökade bokningsbara tider och ny exklusiv vigselplats11.2.2025 09:50:49 CET | Pressmeddelande
Den 14 juni 2025 arrangeras Skansens omtyckta drop in-bröllop, en tradition som sedan starten 2010 har lockat över 4 000 par att säga ja i en historisk och naturskön miljö. Förra året lanserades möjligheten att förboka en vigselplats och ett klockslag – i år utökas dessa till 200 vigseltider på 13 vackra vigselplatser runt om på Skansen. Bokningen öppnar den 14 februari. För den som vill gifta sig på Skansen en annan dag än under drop in finns även möjlighet att boka vigsel året om.
Samisk kultur i fokus på Skansen – fyra dagars firande3.2.2025 09:36:51 CET | Pressmeddelande
Med start på samernas nationaldag den 6 februari bjuder Skansen in till fyra fördjupande och inspirerande temadagar. Mellan 6–9 februari uppmärksammas Sveriges urfolk och deras kultur – då och nu. Med ett program som passar både stora och små, är detta en möjlighet att lära känna och uppleva samernas unika kulturarv.
Skansen satsar på mat och dryck – ingår partnerskap med Stureplansgruppen23.1.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Stureplansgruppen blir från och med i år ny restauratör och kreativ partner till Skansen och Restaurang Solliden. Modern gastronomi ska kombineras med svenska traditioner och tillsammans skapa hållbara, inspirerande och kvalitativa matupplevelser för Skansens gäster.
Skansen är Sveriges mest besökta museum 2024 enligt färsk rapport17.1.2025 10:38:31 CET | Pressmeddelande
Skansen har utsetts till Sveriges mest besökta museum under 2024, enligt den senaste rapporten från Riksförbundet Sveriges Museer. Under 2024 välkomnade världens äldsta friluftsmuseum 1 406 770 gäster, vilket ytterligare befäster Skansens roll som en av landets mest betydelsefulla kulturinstitutioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum