Tuff februarimånad för modehandeln
Svensk Handels Stilindex för februari månad visar på en svag utveckling för modebranschen. Både kläder och skor uppvisade en nedgång, som mest markant inom skohandeln, som föll med 5,3 procent jämfört med samma månad föregående år. E-handeln för skor backade också med 8,5 procent.

Kläder som helhet minskade med 4,1 procent, och damkläder visade en marginell uppgång medan försäljningen av herrkläder sjönk markant.
| Februari 2025 |
Total handel |
Fysisk handel |
E-handel |
|
Kläder |
-4,1% |
-5,8% |
1,7% |
|
Skor |
-5,3% |
-4,3% |
-8,5% |
Månadens Stilindex visar även på skillnader mellan de olika segmenten på marknaden. Premiumsegmentet, som baseras på de högsta snittpriserna, noteras för den sämsta utvecklingen med ett tapp på 6,0 procent.
Högre inflation och en minskad tro på framtida räntesänkningar bidrar till en dämpad efterfrågan på bland annat skor och kläder.
Kommentarer från Svensk Handel
– Februari blev ingen ljusning för modehandeln, snarare tvärtom. Vi ser en nedgång, och vi kan konstatera att marknaden för kläder och skor är inne i en långvarig svacka. Det milda februarivädret påverkar försäljningen av vinterplagg, men det är inte hela förklaringen. Konsumenterna håller fortsatt hårt i sina pengar, och osäkerheten är större än på länge. Det är uppenbart att branschen fortsatt möter stora utmaningar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
– Vi ser inga tecken på att den här lågkonjunkturen släpper taget. Det innebär att företag i modebranschen står inför fortsatt hårda tider. För att klara sig krävs såväl innovation som ekonomisk uthållighet – och den dystra sanningen är att även i övrigt välmående företag riskerar att slås ut i dessa tuffa tider, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum