Svensk Dagligvaruhandel presenterar fyra förslag för lägre matpriser
Det pågår intensiva diskussioner om matpriser, men konkreta lösningar saknas fortfarande. I dag presenterar Svensk Dagligvaruhandel fyra politiska förslag som syftar till att dämpa prisutvecklingen på mat och stärka konkurrenskraften i den svenska livsmedelskedjan.

Svensk Dagligvaruhandel presenterar fyra politiska åtgärder som kan sänka kostnader i livsmedelskedjan och förbättra förutsättningar för lägre matpriser. Förslagen fokuserar på att underlätta butiksetableringar, sänka arbetsgivaravgiften för unga, effektivt implementera EU-regler och minska företagens regelbörda.
– Matpriserna har stigit på grund av ökade kostnader i hela livsmedelskedjan, vilket är en utmaning för både konsumenter och handlare. Samtidigt finns det kostnadsdrivande faktorer som politiken kan påverka. Vi lägger nu fram fyra konkreta förslag som regeringen kan genomföra för att stärka konkurrensen och skapa bättre förutsättningar för lägre matpriser, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Svensk Dagligvaruhandels fyra förslag för lägre matpriser:
- Underlätta etablering av livsmedelsbutiker – enklare planförfaranden och tydligare konkurrenshänsyn i kommunala beslut kan öka konkurrensen och bidra till längre priser.
- Sänk arbetsgivaravgiften för unga – lägre avgifter kan minska butikernas personalkostnader, skapa fler jobb och stärka handelns konkurrenskraft.
- Stoppa överimplementering av EU-regler – anpassa nationella regler till EU:s minimikrav för att förhindra onödiga kostnadsökningar i livsmedelskedjan.
- Minska kostnaderna för tillsyn och regleringar – en mer enhetlig och effektiv tillsyn kan reducera administrativa bördor och sänka företagens kostnader.
– Politiska förslag som priskommissioner och pristak är i bästa fall symboliska åtgärder utan verklig effekt. De bakomliggande orsakerna till de ökade matpriserna är främst globala, men det är avgörande att vi fokuserar på nationella åtgärder som faktiskt kan sänka kostnader i livsmedelskedjan, fortsätter Karin Brynell.
Rapporten ”Fyra förslag för lägre matpriser” finns tillgänglig för nedladdning från Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.
Idag, fredag den 14 mars, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium där de fyra förslagen presenteras. Vid webbinariet deltar även Förenklingsrådet som presenterar sitt första förenklingsförslag – momsavdrag för lätta lastbilar. Dessutom presenteras Dagligvaruindex för februari 2025. Webbinariet går att se i efterhand på Svensk Dagligvaruhandels webbplats.
För mer information, kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Länkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
