Östgötatrafiken

Östgötatrafiken lanserar ny kampanj

Dela

Fredagen den 21 mars startar Östgötatrafikens kampanj ”Pluskontot”. Idén till kampanjen tar sin utgångspunkt i beteendevetenskaplig forskning. Förhoppningen är att skapa synlighet och igenkänning bland östgötarna.

Kvinna får rådgivning hos en expert på pluskontot
Bild från Östgötatrafikens nya reklamfilm.

Trots att många anser att kollektivtrafik är bra för miljön och samhället, väljer de ändå bilen. Vad styr egentligen våra val, och hur får vi fler att resa smart och hållbart? Det är frågor som Östgötatrafiken har tagit utgångspunkt i. Sonja Forward, forskningsledare på VTI och Doktor i psykologi, har inspirerat med sin forskning om vilka mekanismer som ligger bakom människors resvanor.

– För att kollektivtrafiken ska konkurrera med bilen måste den upplevas som attraktiv och ge någon form av direkt vinning, som tid, bekvämlighet eller känslan av att ha gjort något bra, säger Sonja Forward.

– Med en stor dos humor, hoppas vi väcka tankar som gör att fler kan se vinsten med att resa smart och hållbart med kollektivtrafiken, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Med konceptet pluskontot framställs resan med kollektivtrafiken som en transaktion med direkta fördelar, snarare än ett uppoffrande val. En resa med Östgötatrafiken fyller på det fiktiva pluskontot och får människor att känna sig mer nöjda med sig själva. Genom att koppla resandet till en omedelbar vinst, blir valet att resa kollektivt både enklare och roligare.

I ett antal reklamfilmer får vi möta pluskonto-experten, som hjälper människor med deras fiktiva balanskonto.

– Vi vill visa att vi förstår hur människor resonerar och fattar sina beslut. Östgötatrafikens målsättning är en marknadsandel på 32 procent år 2040. Idag görs 20 procent av de motoriserade resorna med kollektivtrafiken, så vi har en bit kvar. Starkt trafikutbud, attraktiva erbjudanden och en bra kundupplevelse är viktigt, men också en ökad vilja att välja kollektivtrafiken i sin vardag. Här ska vår kommunikation och marknadsföring bidra, säger Anna Runesson.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Man som är expert på pluskontot svarar i telefon
Reklamenhet i Östgötatrafikens kampanj
Ladda ned bild
Kvinna som funderar på om hon kan äta mer godis för om hon åker buss.
Reklamenhet i Östgötatrafikens kampanj
Ladda ned bild
En kvinna i mörk kavaj och vit tröja, som tittar in i kameran och ler.
Kommunikationschef
Foto: David Einar/Östgötatrafiken
Ladda ned bild

Länkar

Om Östgötatrafiken

Varje vardag görs resor motsvarande mer än två varv runt jorden med kollektivtrafiken i Östergötland. Men kollektivtrafik är mycket mer än ett transportmedel som tar människor från en plats till en annan. Det är också ett verktyg för samhällsutveckling där vi med ett hållbart färdsätt gör det möjligt för östgötarna att arbeta och studera i en annan stad än de bor i. Kollektivtrafiken binder ihop länet och bidrar till den regionala utvecklingen.

Följ Östgötatrafiken

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Östgötatrafiken

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye