Hyresgästföreningen Region Sydost

Hyresgäster går till domstol för bättre boende

Dela

Hyresgästföreningen vänder sig till hyresnämnden för att kräva bättre förvaltning av tre fastigheter i Linköping. – Det är hyresgäster som har problem med till exempel ventilation, balkonger, tvättstugor, fönster och att det inte går att felanmäla problem. Det är inte hållbart längre, säger Ida Maria Freijs, jurist på Hyresgästföreningen region Sydost.

Hyresgäster kräver ett bättre boende
Hyresgäster kräver ett bättre boende

Genom att lämna in så kallade förvaltningsförelägganden till hyresnämnden vill Hyresgästföreningen få till en bättre skötsel av tre fastigheter på Örngatan 3, Risbrinksgatan 4 och Rundelsgatan 5 A-C. Fastigheterna ägs av Sören Pettersson, som har ett flertal hyresrätter i Linköping.  

- Det handlar om så pass allvarliga brister och så många att vi behövde ta ett helhetsgrepp. Det är inte bara enstaka brister som enkelt kan åtgärdas, utan här handlar det om att själva förvaltningen är så pass bristfällig att det leder till ett sämre boende för hyresgästerna. Om inte förvaltningen blir bättre, kommer fler brister att fortsätta uppstå, säger Ida Maria Freijs. 

Enligt Hyresgästföreningen har flera medlemmar hört av sig och bett om hjälp för att få brister åtgärdade. När föreningen bjöd in alla hyresgästerna till ett möte för dialog och insamling av synpunkter inkom det så många att det blev svårt att hantera. När de inledande förhandlingarna med fastighetsägaren inte lyckades valde Hyresgästföreningen därför att gå vidare med förvaltningsförelägganden. 

- Vi insåg tidigt att det här är ett övergripande problem. Det gick inte att hantera som enskilda ärenden och enstaka brister, utan det är tydligt att det handlar om ett större problem med förvaltningen. Om alla till exempel hade haft dåliga fönster hade det varit enklare, men nu handlar det om allt från ventilation till en bristfällig felanmälan, säger Ida Maria Freijs.  

Syftet med ett förvaltningsföreläggande är att komma till rätta med en bristfällig förvaltning eller skötsel av en särskild fastighet. Det är i hyresnämnden ärendet tas upp och det är hyresnämnden som fattar ett beslut om parterna inte kan komma överens. 

Kontakter

Bilder

Hyresgäster kräver ett bättre boende
Hyresgäster kräver ett bättre boende
Ladda ned bild

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Sydost

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Sydost

Så mycket höjdes hyrorna i Kalmar län21.3.2025 08:01:14 CET | Pressmeddelande

Efter två år av kraftiga hyreshöjningar börjar utvecklingen peka nedåt. Men nivåerna är fortfarande höga och hyresgästerna har fått ta ett stort ansvar för kostnadsökningarna i samhället. I Kalmar län har hyrorna höjts med i genomsnitt 5 procent under 2025, hyresvärdarnas krav på höjningar har i genomsnitt varit 10,3 procent. Hyresgästföreningen menar att det är dags att fastighetsbolaget tar ett större samhällsansvar och förväntar sig betydligt lägre hyreshöjningar nästa år.

Så mycket höjdes hyrorna i Kronoberg21.3.2025 08:00:21 CET | Pressmeddelande

Efter två år av kraftiga hyreshöjningar börjar utvecklingen peka nedåt. Men nivåerna är fortfarande höga och hyresgästerna har fått ta ett stort ansvar för kostnadsökningarna i samhället. I Kronoberg har hyrorna höjts med i genomsnitt 4,7 procent under 2025, hyresvärdarnas krav på höjningar har i genomsnitt varit 11,6 procent. Hyresgästföreningen menar att det är dags att fastighetsbolaget tar ett större samhällsansvar och förväntar sig betydligt lägre hyreshöjningar nästa år.

Så mycket höjdes hyrorna i Jönköpings län21.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter två år av kraftiga hyreshöjningar börjar utvecklingen peka nedåt. Men nivåerna är fortfarande höga och hyresgästerna har fått ta ett stort ansvar för kostnadsökningarna i samhället. I Jönköpings län har hyrorna höjts med i genomsnitt 4,7 procent under 2025, hyresvärdarnas krav på höjningar har i genomsnitt varit 12,9 procent. Hyresgästföreningen menar att det är dags att fastighetsbolaget tar ett större samhällsansvar och förväntar sig betydligt lägre hyreshöjningar nästa år.

Så mycket höjdes hyrorna i Östergötland21.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter två år av kraftiga hyreshöjningar börjar utvecklingen peka nedåt. Men nivåerna är fortfarande höga och hyresgästerna har fått ta ett stort ansvar för kostnadsökningarna i samhället. I Östergötland har hyrorna höjts med i genomsnitt 4,9 procent under 2025, hyresvärdarnas krav på höjningar har i genomsnitt varit 9,5 procent. Hyresgästföreningen menar att det är dags att fastighetsbolaget tar ett större samhällsansvar och förväntar sig betydligt lägre hyreshöjningar nästa år.

Så mycket höjdes hyrorna i Blekinge21.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter två år av kraftiga hyreshöjningar börjar utvecklingen peka nedåt. Men nivåerna är fortfarande höga och hyresgästerna har fått ta ett stort ansvar för kostnadsökningarna i samhället. I Blekinge har hyrorna höjts med i genomsnitt 5 procent under 2025, hyresvärdarnas krav på höjningar har i genomsnitt varit 12,3 procent. Hyresgästföreningen menar att det är dags att fastighetsbolaget tar ett större samhällsansvar och förväntar sig betydligt lägre hyreshöjningar nästa år.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye