SvD-podd om Palmemordet: ”Massor av nya ledtrådar”
Han saknade alibi, bodde nära mordplatsen och ägde rätt sorts revolver – men när polisen ville undersöka den påstod han att han inte hade den kvar. SvD:s nya poddserie granskar Palme-spåret som utredarna själva ser som intressantast: Christer A.

Det så kallade Christer A-spåret i Palmeutredningen var länge förhållandevis okänt bland allmänheten. Men det har blivit uppmärksammat och omdebatterat på grund av journalisten Jon Jordås bok ”Den sista boken om mordet på Olof Palme”, som gavs ut i augusti 2024.
I ”Mannen med revolvern”, den nya dokumentärserien från SvD:s podd Blenda, gör SvD:s reporter Magnus Arvidson och researcher Pernilla Ericson i samarbete med Jon Jordås en närmare granskning av Christer A och utredningen mot honom.
– Poddserien fyller i luckor efter min bok och ger den klaraste bilden hittills av Christer A, med massor av nya ledtrådar där allt pekar i samma riktning. Särskilt intressanta är de helt nya uppgifterna om Palmehatet i hans skytteklubb, säger Jon Jordås.
Poddserien innehåller unika inspelningar från förhör med Christer A, en lång rad nya uppgifter och exklusiva intervjuer med exempelvis tidigare Palmeutredare, Christer A:s kusin, medlemmar ur hans skytteklubb, en person som blev misshandlad av honom på ett pendeltåg, vittnen från biografen Grand och Olof Palmes son Mårten Palme.
– Den här serien kastar verkligen nytt ljus på åklagarens beslut att lägga ner Palmeutredningen och att peka ut Stig Engström som gärningsman. Engström har ju kallats ”den osannolika mördaren”, just för att han vore en så otypisk gärningsman. Christer A, däremot, framstår på flera punkter faktiskt som betydligt mer sannolik, säger SvD:s dokumentärredaktör Adam Svanell.
Christer A var enstöringen som bodde på gångavstånd från mordplatsen och var känd som en skicklig revolverskytt. Han ogillade socialdemokraterna och sköt en gång ett skott rakt in i sin TV – enligt rykten bland hans släktingar skedde det när Olof Palme visades i bild.
Han blev aktuell i Palmeutredningen genom att han ägde en revolver av exakt den typ som ska ha använts vid mordet. Han ignorerade dock polisens upprepade uppmaningar om att lämna in vapnet för provskjutning, och när utredarna slutligen tog in honom för förhör påstod han att han inte hade kvar vapnet; han hade sålt det illegalt till en främling i Kungsträdgården. En förklaring polisen avfärdade som lögn.
Men trots att flera av utredarna själva beskriver Christer A-spåret som det intressantaste av alla, tycks det gång på gång ha schabblats bort i utredningsarbetet.
– Det är en oberättad och fullständigt osannolik historia som rullas upp när vi följer Christer A-spåret. När nu utredarna själva berättar framkommer att de hela tiden har trott på Christer A som tänkbar gärningsman, men att han på grund av olika omständigheter ständigt tappats bort under åren, säger SvD:s reporter Magnus Arvidson, som också har producerat poddserien.
Podden Blenda är flaggskeppet i SvD:s satsning på dokumentärt ljudberättande. Bland tidigare uppmärksammade publiceringar finns “Barnidolen och skandalerna” som granskade youtubern Pontus Rasmusson, “Hallå, det är Olof K” om den kontroversiella Olof K Gustafssons fängelsevistelse i Spanien och “Yoga girls vilda graviditet” där influencern Rachel Bråthén födde barn helt utan kontakt med vården.
”Mannen med revolvern” är producerad i samarbete med produktionsbolaget Filt och släpps i fyra avsnitt. De första två avsnitten av ”Mannen med revolvern” finns ute nu, den 20 mars. De resterande två avsnitten släpps om en vecka.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Arvidson, reporter och producent. Telefon: 0707-57 76 22. E-post: magnus.arvidson@schibsted.com
Jon Jordås, reporter. Telefon: 0707-35 03 02.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Sportbladet storsatsar på Allsvenskan24.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Allsvenskan är snart tillbaka – och Sportbladet storsatsar för att ge läsarna den bästa bevakningen av Sveriges högsta fotbollsserie. – Vi ser att Allsvenskan engagerar våra användare mer än någonsin. Därför skruvar vi nu upp vår bevakning ytterligare, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.
Podden Café Bambino lanserar egen valuta21.3.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet Kulturs videopodd Café Bambino lanserar nu en egen valuta tillsammans med konstkollektivet SDVVVORKS – för att internet ska vara roligt igen!
Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native12.3.2025 08:29:00 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget. – Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.
Aftonbladet kliver in i gamingvärlden – med nya programmet ”Spela”12.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Tv- och datorspel är en miljardindustri och en svensk succéexport. Nu kopplar Aftonbladet ett större grepp om gaming i nya tv-programmet ”Spela”. Makoto Asahara, Ellen ”Viking” B. Åkesson, Melinda Göransson och Josef Fares är några av profilerna tittaren får möta i första avsnittet.
Aftonbladet satsar på unga tittare – influencer-serien ”Min story” först ut6.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Den 11 mars har ”Min story” premiär, en serie där fyra av Sveriges största influencers öppnar upp om sina liv bortom sociala medier. Tittarna får en unik inblick i både framgångar och utmaningar för Alexandra Nilsson, Margaux Dietz, Sara Bolay och Frida Jernspets. Första avsnittet sänds öppet på Aftonbladet, medan hela serien är exklusivt tillgänglig för Aftonbladets Plus-prenumeranter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum