SvD-podd om Palmemordet: ”Massor av nya ledtrådar”
Han saknade alibi, bodde nära mordplatsen och ägde rätt sorts revolver – men när polisen ville undersöka den påstod han att han inte hade den kvar. SvD:s nya poddserie granskar Palme-spåret som utredarna själva ser som intressantast: Christer A.

Det så kallade Christer A-spåret i Palmeutredningen var länge förhållandevis okänt bland allmänheten. Men det har blivit uppmärksammat och omdebatterat på grund av journalisten Jon Jordås bok ”Den sista boken om mordet på Olof Palme”, som gavs ut i augusti 2024.
I ”Mannen med revolvern”, den nya dokumentärserien från SvD:s podd Blenda, gör SvD:s reporter Magnus Arvidson och researcher Pernilla Ericson i samarbete med Jon Jordås en närmare granskning av Christer A och utredningen mot honom.
– Poddserien fyller i luckor efter min bok och ger den klaraste bilden hittills av Christer A, med massor av nya ledtrådar där allt pekar i samma riktning. Särskilt intressanta är de helt nya uppgifterna om Palmehatet i hans skytteklubb, säger Jon Jordås.
Poddserien innehåller unika inspelningar från förhör med Christer A, en lång rad nya uppgifter och exklusiva intervjuer med exempelvis tidigare Palmeutredare, Christer A:s kusin, medlemmar ur hans skytteklubb, en person som blev misshandlad av honom på ett pendeltåg, vittnen från biografen Grand och Olof Palmes son Mårten Palme.
– Den här serien kastar verkligen nytt ljus på åklagarens beslut att lägga ner Palmeutredningen och att peka ut Stig Engström som gärningsman. Engström har ju kallats ”den osannolika mördaren”, just för att han vore en så otypisk gärningsman. Christer A, däremot, framstår på flera punkter faktiskt som betydligt mer sannolik, säger SvD:s dokumentärredaktör Adam Svanell.
Christer A var enstöringen som bodde på gångavstånd från mordplatsen och var känd som en skicklig revolverskytt. Han ogillade socialdemokraterna och sköt en gång ett skott rakt in i sin TV – enligt rykten bland hans släktingar skedde det när Olof Palme visades i bild.
Han blev aktuell i Palmeutredningen genom att han ägde en revolver av exakt den typ som ska ha använts vid mordet. Han ignorerade dock polisens upprepade uppmaningar om att lämna in vapnet för provskjutning, och när utredarna slutligen tog in honom för förhör påstod han att han inte hade kvar vapnet; han hade sålt det illegalt till en främling i Kungsträdgården. En förklaring polisen avfärdade som lögn.
Men trots att flera av utredarna själva beskriver Christer A-spåret som det intressantaste av alla, tycks det gång på gång ha schabblats bort i utredningsarbetet.
– Det är en oberättad och fullständigt osannolik historia som rullas upp när vi följer Christer A-spåret. När nu utredarna själva berättar framkommer att de hela tiden har trott på Christer A som tänkbar gärningsman, men att han på grund av olika omständigheter ständigt tappats bort under åren, säger SvD:s reporter Magnus Arvidson, som också har producerat poddserien.
Podden Blenda är flaggskeppet i SvD:s satsning på dokumentärt ljudberättande. Bland tidigare uppmärksammade publiceringar finns “Barnidolen och skandalerna” som granskade youtubern Pontus Rasmusson, “Hallå, det är Olof K” om den kontroversiella Olof K Gustafssons fängelsevistelse i Spanien och “Yoga girls vilda graviditet” där influencern Rachel Bråthén födde barn helt utan kontakt med vården.
”Mannen med revolvern” är producerad i samarbete med produktionsbolaget Filt och släpps i fyra avsnitt. De första två avsnitten av ”Mannen med revolvern” finns ute nu, den 20 mars. De resterande två avsnitten släpps om en vecka.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Arvidson, reporter och producent. Telefon: 0707-57 76 22. E-post: magnus.arvidson@schibsted.com
Jon Jordås, reporter. Telefon: 0707-35 03 02.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum