Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.0
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar:
”Svensk Dagligvaruhandel välkomnar regeringens uppdaterade livsmedelsstrategi, Livsmedelsstrategin 2.0, och ser fram emot att analysera den i detalj. Den bekräftar livsmedelskedjans samhällsviktiga roll och tydliggör branschens koppling till flera centrala politikområden – från näringsliv och handel till beredskap och miljö. Att tre ministrar presenterar strategin visar att livsmedelsfrågorna har en självklar plats på den politiska dagordningen.
Det är positivt att strategin tydligt betonar lönsamhet och konkurrenskraft som grund för en stark livsmedelskedja. Företag i alla led behöver långsiktiga och stabila förutsättningar för att ställa om för klimat och stärka beredskapen. Lönsamma och konkurrenskraftiga företag är en förutsättning för investeringar i exempelvis logistik, energieffektivisering och ökad produktion vid kris eller ytterst krig.
Det nya säkerhetsläget gör beredskap och en robust livsmedelsförsörjning till centrala delar av strategin. Dagligvaruhandeln vill särskilt betona vikten av fungerande transport- och handelsvägar för att säkerställa en stabil tillgång till livsmedel. Sverige är en del av den europeiska inre marknaden, och strategin måste därför harmoniera med EU:s arbete för ökad konkurrenskraft, hållbarhet och försörjningsberedskap.
Vi välkomnar satsningar på regelförenkling, åtgärder mot livsmedelsfusk och minskat matsvinn – viktiga insatser för en robust livsmedelsförsörjning. Det är också positivt att strategin innehåller mätbara mål och exportsatsningar. Den aviserade utredningen för livsmedelskedjan i Norrland bör dessutom omfatta förutsättningarna för att driva livsmedelsbutiker i glesbygd.
Nu hoppas vi att strategin inte stannar vid att bli en skrivbordsprodukt. Enklare regelverk och effektivare myndighetsprocesser är avgörande för att företagen ska kunna utvecklas och stärka hela kedjan. Dagligvaruhandeln samverkar redan aktivt med myndigheter inom områden som beredskap, regelförenkling, matsvinn och livsmedelskontroller. Vi ser fram emot att strategin omsätts i praktisk handling, där det offentliga och näringslivet drar åt samma håll för att stärka den svenska livsmedelskedjan.”
Läs mer på regeringens hemsida: https://www.regeringen.se/informationsmaterial/2025/03/livsmedelsstrategi-2.0
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seLänkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Enklare etablering och mindre regelkrångel kan dämpa matprisökningarna20.3.2025 16:51:52 CET | Pressmeddelande
Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen och LRF var på torsdagen inbjudna till ett möte med finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren.
Svensk Dagligvaruhandel presenterar fyra förslag för lägre matpriser14.3.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Det pågår intensiva diskussioner om matpriser, men konkreta lösningar saknas fortfarande. I dag presenterar Svensk Dagligvaruhandel fyra politiska förslag som syftar till att dämpa prisutvecklingen på mat och stärka konkurrenskraften i den svenska livsmedelskedjan.
Svagt positiv försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln i februari14.3.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent under februari 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar finans- och landsbygdsministrarnas initiativ till dialog med livsmedelskedjan13.3.2025 15:29:50 CET | Pressmeddelande
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar: Det är positivt att hela livsmedelskedjan lyfts i detta initiativ och att dialogen med branschen står i fokus för mötet. Vi behöver ha en gemensam förståelse för vad som ligger bakom prisutvecklingen i hela Europa. Det är komplexa utmaningar från jord till bord som kräver ett helhetsperspektiv där alla led – från primärproduktion till handel och konsument – inkluderas. Att landsbygdsministern är engagerad i frågan är särskilt viktigt, då livsmedelsförsörjning och konkurrenskraft är avgörande för både näringsliv och konsumenter. Vi ser fram emot en konstruktiv dialog och har flera konkreta förslag på vad som behöver göras för att stärka livsmedelskedjan framåt.
FAKTA OM MATEN: En näring för svensk ekonomi20.2.2025 09:53:14 CET | Pressmeddelande
Livsmedelsbranschen står för 4 procent av BNP och 7,5 procent av den totala sysselsättningen i Sverige, enligt en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel. Att arbeta i dagligvarubutik är det sjätte vanligaste yrket i landet. Med 390 000 sysselsatta är livsmedelsbranschen en av de viktigaste motorerna för svensk ekonomi och arbetsmarknad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum