Tvärstopp i e-handeln i februari
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för februari månad till 9,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 16 procent jämfört med februari 2024.

I princip hela 2024 var andelen konsumenter som e-handlade historiskt hög. 10 av 12 månader e-handlade över 70 procent av den vuxna befolkningen. Februari stack särskilt ut förra året med en, för den vanligtvis svaga e-handelsmånaden, osedvanligt hög andel e-handelskonsumenter.
För första gången på ett år föll nu e-handelsandelen tillbaka, från 72 procent förra året till 65 procent. När så pass många färre e-handlade fick det också effekter på totalomsättningen som rasade med 16 procent jämfört med fjolåret.
– Detta blev en dubbelsmäll för e-handeln. Färre e-handlade i februari, och dessutom för mindre summor. Det är ett tydligt kvitto på att 2024 års återhämtning har kommit av sig och att konsumenterna ännu är försiktiga med att göra inköp. Det är tveklöst en konsekvens av det tuffa ekonomiska läge vi befinner oss i. För många e-handelsföretag är de tuffa tiderna långt från över, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Förutom att betydligt färre e-handlade sjönk även den skattade totala snittköpesumman per e-handelskonsument. 1794 kronor var en minskning med 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Även i januari minskade den skattade köpesumman, då med 8 procent. Utvecklingen under inledningen på året indikerar att konsumenterna håller i plånboken och att återhämtningen i e-handeln som påbörjades under 2024 nu riskerar att komma av sig.
– Svenska e-handlare kämpar inte bara mot sviktande efterfrågan och pressade marginaler – de tvingas också konkurrera på en marknad som blir allt mer snedvriden. Vi fortsätter med en dåres envishet påminna om att gräddfilen för kinesiska onlinegiganter som Temu och Shein måste upphöra. Varje månad flockas nya konsumenter till dessa plattformar, vilket på sikt är ett hot mot svenska jobb och företag, säger Per Ljungberg.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.
Medvind för e-handeln i mars – omvärldsläget oroar23.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för mars månad till 13,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med mars 2024.
Nina Jönsson föreslås till ny ordförande i Svensk Handel22.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels valberedning föreslår att Nina Jönsson vid årsstämman den 15 maj väljs till ny ordförande i Svensk Handels styrelse. Hon ersätter Anders Svensson som varit medlem i styrelsen sedan 2010 och styrelsens ordförande de senaste sju åren.
Godis för nästan en miljard kronor i påsk15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påskveckan är här och handelsföretagen är väl förberedda på ett ökat tryck i butikerna. Totalt väntas försäljningen under veckan uppgå till 8,8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln. Sötsuget kommer också att stillas, då prognosen visar på godisförsäljning för nästan en miljard kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum