I år vill svenskarna checka av sina drömupplevelser

Dela

I år jagar svenskarna upplevelser: 58 procent av svenskarna vill uppleva något stort under 2025, enligt en ny undersökning från Mastercard.

  • En fjärdedel (24%) av svenskarna planerar att spendera över 10 000 kronor på rese- och turistrelaterade upplevelser i år 
  • Unga svenskar (generation Z) leder utvecklingen, där hälften planerar att checka av två eller fler upplevelser under 2025
  • Att skapa unika minnen, uppleva världen på nya sätt och dela upplevelser med sina nära och kära är några av de främsta anledningarna till att svenskarna väljer att prioritera upplevelser 
  • Resor och turism (88%), matrelaterade upplevelser (86%) och livemusik
     (78%) är de upplevelser som svenskarna ser mest fram emot under 2025 

Stockholm, 31 mars 2025 - Samtidigt som Europa förbereder sig för ännu ett år av oförglömliga evenemang inom sport, musik och film, visar en årlig konsumentundersökning från Mastercard att svenskarna nu i högre grad prioriterar upplevelser. Mer än hälften (58%) av svenskarna kommer i år prioritera sina drömupplevelser, där resor och turism hamnar högst upp på listan. 

Unga svenskar (generation Z) sticker ut, där hälften (50%) uppger att de kommer checka av två eller fler drömupplevelser under 2025. 

Mastercards undersökning, som tittat på 15 000 konsumenters köpvanor i Europa, visar att anledningen till den nya prioriteringen är att man vill skapa livslånga minnen (39%), uppleva världen på ett helt nytt sätt (29%) och dela upplevelser med nära och kära (36%). Svenskarna prioriterar även att lägga pengar på bröllop, familjeevenemang och födelsedagar, och drygt var tredje (33%) menar att tid med nära och kära är lika viktigt som själva upplevelsen.

”Mastercards undersökning visar tydligt att svenskar i år prioriterar upplevelser i högre grad än tidigare. Generation Z utmärker sig särskilt då hälften planerar för två eller flera upplevelser under året,” säger Erik Gutwasser, Division President, Northern Europe, Mastercard.

Under 2024 spenderade mer än hälften (55%) av svenskarna pengar på resor. Under 2025 ser det ut att öka där nästan nio av tio (88%) svenskar anger att de vill resa mer under året. 

Topp fem länder som svenskarna helst skulle vilja besöka 2025: 

  1. Australien
  2. Japan
  3. Nya Zealand
  4. Spanien
  5. Thailand

Vilka upplevelser är populära i år? 
Resor och turism ligger i topp på listan och svenskarna planerar att spendera över 10 000 kronor för att se världen under året. Svenskarnas topp tio upplevelser 2025 är:

  1. Resor och turism (88%)
  2. Matrelaterade upplevelser (86%)
  3. Livemusik (78%)
  4. Filmrelaterade upplevelser (73%)
  5. Historiska upplevelser (73%)
  6. Utomhusaktiviteter (71%)
  7. Konst och kulturella upplevelser (70%)
  8. Familjerelaterade upplevelser (69%)
  9. Wellness- och hälsorelaterade upplevelser (68%)
  10. Teater (66%) 

Undersökningen visar att svenska konsumenter blir allt mer medvetna om hur de bäst ska finansiera sina drömupplevelser. Allt fler väljer att spendera mindre på kläder (36%) och andra materiella ting (35%). Svenska konsumenter planerar sina upplevelser noga innan de bokar.  Två av tre (67%) letar efter erbjudanden innan de bokar, medan sju av tio (72%) ser till att deras drömupplevelse ryms inom sin budget. Samtidigt uppger var fjärde svensk (41%) att de väntar med att boka nästa upplevelse tills lönen kommer. 

Trenden att spendera på upplevelser i stället för materiella ting bekräftas av data från Mastercard Economic Institute. Datan visar att under 2024 valde 32,1% av europeiska konsumenter spendera pengar på live-event (restaurangbesök och resor exkluderat), vilket är en ökning från 31,5 procent under 2023, och 30,7% under 2019.

”De europeiska konsumenterna väljer att spendera mer på nöjen där upplevelser är en viktig prioritering. Stabiliserad inflation och förbättrad köpkraft gör det möjligt för fler människor att investera i upplevelser. Mastercard Economics Institute bedömer att upplevelser kommer att vara en viktig faktor vid konsumenternas spendering 2025, drivet av ett innehållsrikt år med stora globala evenemang - från idrottsmästerskap till musik- och filmfestivaler .” säger Natalia Lechmanova, Chief Economist Europe på Mastercard Economics Institute. 

”Vår undersökning visar på en grundläggande förändring i konsumenternas prioriteringar i år. Många fler sparar för att ha råd med drömupplevelser. Med så många globala kulturella, idrottsliga och unika evenemang är tiden optimal för konsumenterna att prioritera oförglömliga upplevelser. Idag erbjuder vi “Priceless Experiences” på trettio olika destinationer världen över. Oavsett om man letar efter biljetter till UEFA Champions League-finalen, om man vill besöka Cannes Filmfestival eller se sin favoritartist spela live, handlar Priceless.com om att föra samman människor med liknande passioner,” säger Beatrice Cornacchia, Executive Vice President, Marketing and Communications, APEMEA Mastercard.

Mastercard är sedan länge en partner till många av Europas mest prestigefyllda underhållnings- och sportinstitutioner. Årets program innehåller bland annat UEFA Champions LeagueDam-VM i rugby Roland GarrosFestival des CannesBerlinale Film FestivalLeague of Legends samt hundratals Live Nation-konserter på flera europeiska marknader.

Kontakter

Om undersökningen

Mastercard har genomfört en undersökning tillsammans med sin undersökningspartner Dynata för att förstå förändringen i konsumenternas preferenser mot upplevelser. Undersökningen ägde rum i februari 2025 och omfattade över 15 000 respondenter i 20 länder - Österrike, Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien, Storbritannien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Grekland, Irland, Nederländerna, Portugal, Rumänien, Serbien, Sverige och Schweiz.

Om Mastercard

Mastercard är ett globalt teknikföretag inom betalningsbranschen. Vårt uppdrag är att koppla samman och driva en inkluderande, digital ekonomi som gynnar alla, överallt genom att göra transaktioner säkra, enkla, smarta och tillgängliga. Med hjälp av säkra data och nätverk, partnerskap och passion hjälper våra innovationer och lösningar individer, finansiella institutioner, regeringar och företag att förverkliga sin största potential. Med kopplingar till mer än 210 länder och marknader bygger vi en hållbar värld som öppnar upp ovärderliga möjligheter för alla.    

Följ Mastercard

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mastercard

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye