Schibsted Media gör förändringar i koncernledningen
Gustaf Eriksson och Christian Haneborg går in i Schibsted Medias koncernledning, medan Per Håkon Fasting övergår till en strategisk roll inom koncernen.

Gustaf Eriksson har anställts som ny koncerndirektör för användarintäkter i Schibsted Media. Han kommer från rollen som koncerndirektör för abonnemang på Amedia, där han har haft en central roll i företagets starka tillväxt inom digitala abonnemang.
Christian Haneborg blir ny koncerndirektör för annonser. Haneborg har bred erfarenhet av försäljning och affärsutveckling inom Schibsted och har sedan i höstas lett Schibsted Medias annonsverksamhet.
– Schibsted Media har en tydlig ambition att vara en ledande mediedestination i Norden. För att lyckas måste vi stärka oss ytterligare på intäktssidan, både när det gäller användarintäkter och annonser. De förändringar vi nu genomför i koncernledningen markerar ett generationsskifte, och jag är glad över att vi får ett starkt team på plats som kan bidra till att förverkliga vår strategi under de kommande åren, säger koncernchefen för Schibsted Media, Siv Juvik Tveitnes.
”Viktigaste partnern i Norden”
Gustaf Eriksson ser fram emot att ta sig an uppgiften när han byter Amedia mot Schibsted Media i höst.
– Jag har alltid varit imponerad av Schibsteds kultur och professionalism och jag ser verkligen fram emot att lära känna nya, skickliga kollegor. Schibsted Media förvaltar några av branschens starkaste och viktigaste varumärken och jag kan inte tänka mig en mer inspirerande uppgift än att bidra till att säkra deras framtida finansiering, säger Gustaf Eriksson.
Christian Haneborg, som tillträder sin nya roll i maj, understryker att starka redaktionella medier aldrig har varit viktigare och att de kommer att vara beroende av en stark annonsdriven finansiering.
Det ger mig i sig en enorm motivation att vidareutveckla vår position som den främsta partnern för annonsörerna i Norden. Schibsted Media har en unik position att utveckla nya tjänster och affärsmodeller, baserat på den räckvidd och det förtroende vi har hos våra användare. Jag ser fram emot att kliva in i koncernledningen och bidra till att vi förverkligar fler av de möjligheter som ligger framför oss, säger Christian Haneborg.
Går över i strategisk roll
Per Håkon Fasting har haft olika ledarroller inom Schibsted i 25 år, och i över tio år har han varit annonsdirektör och en del av den högsta ledningen i Schibsteds medieverksamhet. Sedan i höstas har han även varit koncerndirektör för användarintäkter. När Gustaf Eriksson tillträder i augusti kommer Fasting att lämna koncernledningen och gå in i rollen som direktör för strategiska partnerskap – en helt central roll för den fortsatta utvecklingen av Schibsted Media.
– Jag vill tacka Per Håkon för det ovärderliga arbete han har gjort under många år, både för att ha gått i täten för att modernisera och förnya Schibsteds kommersiella verksamhet och för sina viktiga bidrag i den högsta ledningen – med tydlighet, sitt starka strategiska sinne och sin stora genomförandekraft. Jag är väldigt glad över att han nu kommer att bidra med sin erfarenhet i en ny, strategisk roll inom Schibsted Media, säger Siv Juvik Tveitnes.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum