Göteborg Energi utsedd till Årets Effektivaste Elnätsbolag
Göteborg Energi har utsetts till Årets Effektivaste Elnätsbolag av Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Priset, som delades ut i samband med konferensen ”e-Mobility 2025” i Stockholm, togs emot av Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät AB.

Årets Effektivaste Elnätsbolag är ett nyinstiftat pris som kommer att delas ut årligen av Drivkraft Sverige.
- För att öka tempot i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen ser vi ett behov av att anslutningsprocessen effektiviseras. Laddoperatörerna efterlyser bland annat ärendehanteringssystem där man som kund kan följa framdriften i ärendet och kapacitetskartor som är ett viktigt verktyg för att kunna se vart i nätet det finns ledig kapacitet. Syftet med priset är att premiera goda exempel och förbättra dialogen mellan elnätsbolagen och laddoperatörerna, säger Thomas Schölin, ansvarig e-Mobility på Drivkraft Sverige.
- Vi vill rikta ett stort grattis till årets vinnare! Valet föll på Göteborg Energi eftersom bolaget ligger i framkant vad gäller kundkontakter, systemstöd och nätförstärkning, fortsätter Thomas Schölin.
Motiveringen:
”Årets vinnare har en stor förståelse för behovet av en personlig kundkontakt kombinerad med ett välfungerande ärendehanteringssystem som ger kunderna bra möjligheter att effektivt följa sitt ärende.
Detta elnätsföretag har ett helhetstänk genom både flexibla handläggningsprocesser och proaktivitet när det gäller nätförstärkning. Ett arbete som vi vill framhålla och som ger skäl för andra elnätsföretag att ta efter. Därför är det med stor glädje som Drivkraft Sverige utser Göteborg Energi till Årets effektivaste elnätsbolag 2025”.
- Det är väldigt glädjande att vårt arbete med att ansluta laddinfrastruktur uppmärksammas. Vi vill vara en drivande kraft i energiomställningen i Väst. Göteborg är ett logistiknav med Nordens största hamn, här finns även fordonsindustrin och en stor del av forskning och utveckling inom området. Ett starkt elnät och väl fungerande anslutningsprocesser är avgörande för en snabb utbyggnad av elektrifierade transporter, både på land och till sjöss, säger Lars Edström, VD för Göteborg Energi Nät AB.
Nomineringarna till priset Årets Effektivaste Elnätsbolag görs av Laddoperatörerna och kriterierna för att bli nominerad är:
- Personlig kontakt och direkt kommunikation
- Flexibilitet och anpassningsförmåga
- Proaktiva nätanalyser och kapacitetskontroll
- Klara kostnadsmodeller och prissättning
- Tillgång till kapacitetsinformation
- Systemstöd och ärendehantering för kund
För mer information, kontakta:
Thomas Schölin, Ansvarig e-Mobility Drivkraft Sverige, Mobil: 070 - 429 60 10, thomas.scholin@drivkraftsverige.se
Cecilia Erdalen, Presschef, Göteborgs Energi, Mobil: 031-62 67 30, cecilia.erdalen@goteborgenergi.se,
Om Drivkraft Sverige
Våra medlemsföretag och partners omfattar cirka 3000 energistationer för lätt och tung trafik, 21 depåorter och 4 raffinaderier. Branschen befinner sig mitt i omställningen från fossilt till fossilfritt där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att bli klimatneutrala 2045.
Medlemmar: Circle K, Lantmännen, Neste, OKQ8, Preem och St1.
Partners: BP, DinX, EON Drive, Inter Terminals, Mer, Milence, Nordic Storage, Recharge, Scandinavian Tank Storage och Qstar.

Om Göteborg Energi Nät AB
Göteborg Energi Nät AB är en del av koncernen Göteborg Energi AB som ägs till 100 procent av Göteborgs stad. Vi är Sveriges fjärde största elnätsbolag med 270 000 kunder. Vårt ledningsnät är 7300 kilometer långt varav 97 procent är kabel nedgrävd i marken. Leveranssäkerheten ligger på 99,99 procent. Omsättningen 2024 var 1,5 miljarder kronor samtidigt som vi investerade drygt 600 miljoner kronor i elnätet.

Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Drivkraft Sverige välkomnar Milence och E.ON Drive Infrastructure som nya partners20.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Laddoperatörerna Milence och E.ON Drive Infrastructure har nyligen anslutit sig som partners till Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Därmed representerar Drivkraft Sverige nu en betydande andel av de företag som arbetar med utbyggnad och drift av den publika laddinfrastrukturen för lätta och tunga fordon i Sverige.
DRIVMEDELSÅRET 2024 – Sveriges utsläpp ökade när andelen förnybart sjönk12.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. De totala utleveranserna av bränsle ökade också något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Stora skillnader i handläggningstider mellan elnätsbolagen27.1.2025 10:29:50 CET | Pressmeddelande
En färsk Novus-undersökning visar på stora skillnader i handläggningstider för tilldelning av den nätkapacitet som behövs för att kunna bygga ut laddinfrastrukturen. Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år. Mindre nätbolag på mindre/medelstora orter innebär ofta kortare handläggningstider och lägre kostnader.
Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum