Ny kampanj sätter hotellifiering av lägenheter på kartan
”Nu finns 15 000 lediga lägenheter i Stockholm. Bara inte till dig.” Idag lanserar Hyresgästföreningen region Stockholm en kampanj för att belysa problemet med hotellifiering och hur det drabbar människor i behov av en egen bostad.

Hotellifiering innebär att fastighetsvärdar blockuthyr ut sina lägenheter till mellanhänder som i sin tur hyr ut lägenheterna i andra hand, ofta till en orimligt hög hyra och utan besittningsrätt. Ofta under förevändningen att det mestadels rör uthyrning till företag, men som visat sig inte stämma.
Det är lägenheter som hade kunnat vara förstahandslägenheter och förmedlats i bostadskön, men som i stället hyrs ut på andra sätt – och med betydligt större otrygghet för den som behöver någonstans att bo. Hotellifieringen har gett och ger enorma vinster för både fastighetsägare och mellanhänder.
– Hotellifiering av lägenheter är ett problem runt om i hela landet, men som är särskilt illa i Stockholmsregionen där boendemarknaden på många sätt är extrem. Det bäddar för oseriösa aktörer som vill sko sig på bristen på tillgängliga lägenheter och som inte drar sig för att utnyttja människor i desperat behov av en bostad, säger Jeanette Ramnitz Ekedahl, kommunikationschef Hyresgästföreningen region Stockholm.
Kampanjens primära målgrupp är unga 20–27 år, en grupp som upplever stora svårigheter att få ett eget boende och sitt allra första förstahandskontrakt. Det rör upp emot 50 000 unga vuxna som idag är ofrivilligt hemmaboende i Stockholm.
Syftet med kampanjen är att sätta hotellifiering på kartan, att uppmana till engagemang och att sätta tryck på politiker att se över regelverket som gör det här möjligt överhuvudtaget.
Med tre olika bilder på typiska “stockholmsboenden” och budskapet “nu finns 15 000 lediga lägenheter i Stockholm – bara inte till dig” som grund har man tagit fram både tryckta och digitala uttag som bland annat kommer synas i kollektivtrafiken, på digitala tavlor på universitet, högskolor och gallerior samt digitalt material i sociala medier. Utöver det kommer kampanjen synas genom traditionell affischering runt om i Stockholm, samt som ljudreklam på Spotify.
– Hotellifiering är ett fenomen som få känner till men som påverkar stockholmarnas möjlighet att få ett förstahandskontrakt till en rimlig kostnad. Det är ett komplext ämne, men vi tycker att vi lyckats paketera det på ett tydligt och enkelt sätt genom den här kampanjen, säger Jeanette Ramnitz Ekedahl.
Kampanjperioden är 31 mars – 20 april.
Arbetsgrupp Hyresgästföreningen:
Jeanette Ramnitz Ekedahl, kommunikationschef
Paulina Troillet, innehållsproducent
Aida Badeli, bostadspolitisk strateg
Arbetsgrupp Kid Collective:
Jessica Troedson, Client Director
Victor Forsber, Client Manager
Anna Litzén, Planner
Jörgen Berglund, Art Director
Hans Ångman, Copywriter
Åsa Stjärnquist, Final Art
Daniel Eriksson, Motion designer
Staffan Kjellvestad, Visualizer
Mediebyrån Digital Jungle:
Elin Eliasson, Kundansvarig och Projektledare
Nick Sjölander, Performance Marketing Specialist
Dino Mujkanovic, Digital Strateg
Nyckelord
Kontakter
PresstjänstHyresgästföreningen region Stockholm
Region Stockholm omfattar Gotlands län och Stockholms län utom Norrtälje kommun. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid.
Länkar
Om oss
Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.
Följ Hyresgästföreningen Region Stockholm
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Stockholm
Skiljeman beslutar om hyreshöjning på 3,6 procent i Stockholms stad26.11.2025 11:50:17 CET | Pressmeddelande
Efter att Fastighetsägarna Stockholm strandat förhandlingarna har skiljemannen idag beslutat att hyrorna hos privata hyresvärdar i Stockholms stad höjs med 3,6 procent. Det är en höjning som kommer att slå hårt mot tiotusentals hyresgäster i regionen, kommenterar Hyresgästföreningen region Stockholm.
Hyreshöjning på 3,25 procent i Sundbyberg – Hyresgästföreningen kritisk till skiljemannens beslut21.11.2025 12:04:09 CET | Pressmeddelande
Efter att årets förhandlingar mellan Hyresgästföreningen region Stockholm och Fastighetsägarna Stockholm strandat har skiljemannen beslutat om en hyreshöjning på 3,25 procent för 2 100 lägenheter hos privata hyresvärdar i Sundbyberg. Hyresgästföreningen region Stockholm ser höjningen som oskäligt hög.
Skiljemannen höjer hyran med 3,8 procent i Solna – hyresgästerna drabbas hårt19.11.2025 15:05:52 CET | Pressmeddelande
Efter att förhandlingarna med Fastighetsägarna Stockholm strandat har skiljemannen beslutat att hyrorna hos privata hyresvärdar i Solna höjs med 3,8 procent. En oskäligt hög hyreshöjning anser Hyresgästföreningen region Stockholm.
De första hyrorna i Stockholm är klara – landar på 1,5 procent för 202620.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hyresgästföreningen region Stockholm och Järfällahus har i årets hyresförhandling nått en överenskommelse om en hyreshöjning på 1,5 % för 2026. Totalt omfattas cirka 5 600 lägenheter i Järfälla kommun.
Unga vuxna stod upp för rätten till bostad – manifestation på Odenplan9.10.2025 07:57:49 CEST | Pressmeddelande
På onsdagen bildades en 30 meter lång ringlande kö på Odenplan för ungas rätt till en bostad. Aktionen är en del av Hyresgästföreningens kampanj Livet väntar som lyfter ungas perspektiv och visar att en annan bostadspolitik är möjlig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum