Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar
Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, som visar hur förpackningsval, returgrad, konsumentresor och andra faktorer påverkar vilket som är det mest klimatsmarta sättet att handla för olika konsumenter.

Handel och val av leveranssätt spelar en stor roll i strävan efter ett hållbart samhälle. Beroende på var vi bor och vad vi handlar, behöver vi göra olika val för att minska vår konsumtions påverkan. I det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler har forskare från Lunds universitet kartlagt resan för 26 produkter från produktionsplats, till konsumenter i tre olika kommuner. Resultatet visar hur klimatpåverkan skiljer sig åt mellan butikshandel och e-handel beroende på om konsumenter bor i stad, förort eller på landsbygd.
Bland de produkter som studerats är ofta e-handeln att föredra framför butikshandeln, om man är ute efter att minska CO2-utsläppen. Ett tydligt exempel där butikshandeln är mer klimatsmart är när en storstadskonsument handlar modeprodukter - detta beror på att returgraden på modeprodukter är betydligt högre inom e-handeln (ca 40 %) än i butikshandeln (ca 1,5 %). De andra produkterna som studerats - böcker och elektronik - genererar i många fall lägre klimatpåverkan när de handlas online än i butik.
Här måste konsumenter, handlare och kommuner tänka smart och ta ansvar. Rätt använd kan e-handeln spela en viktig roll för att minska utsläppen i samhället, särskilt för konsumenter som inte har gångavstånd till en butik, säger Karin Svensson, projektledare på ASTER.
Även om produkter ofta färdas långa sträckor i världen, har den sista transporten från ett postombud eller butik hem till konsument stor betydelse. För att minska butikshandelns utsläpp är det därför viktigt att främja hållbara resemönster hos konsumenten, exempelvis genom att minska bilberoendet och samordna ärenden. Inom e-handeln är förpackningar, genom hela kedjan från produktion till konsument, ofta en viktig faktor att adressera för att minska klimatpåverkan.
I omnikanaler är alla försäljnings- och distributionskanaler sömlöst integrerade. Detta projekt ger handelsföretag kunskap om vilka faktorer som påverkar CO2-effektivitet vid hemleverans, upphämtningsställen och butiksförsäljning så att varje distributionskanal kan optimeras för olika konsumenter, säger Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds Universitet.
Utifrån resultaten från projektet har en Vägvisare tagits fram, med råd till handlare, kommuner och konsumenter för att minska handelns klimatpåverkan.
Nyckelord
Kontakter
För frågor kring projektet:
Karin Svensson
karin.svensson@lindholmen.se
070 493 86 27
För frågor om forskningsresultaten:
Henrik Pålsson
henrik.palsson@plog.lth.se
046 222 76 83
Presskontakt
press@adlibris.comLänkar
Om projektet
Det Vinnovafinansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler startade i september 2023 och avslutades i mars 2025. Syftet med projektet var att undersöka utsläpp från olika köpsätt och olika leveranssätt i handeln, i olika geografiska områden. Förhoppningen är att resultatet i förlängningen kan bidra till att utveckla strategier för att minska handelns klimatpåverkan.
I projektet deltog Gina Tricot, Adlibris, NetOnNet, Kalmar kommun, Umeå kommun, Svensk Handel och Vasakronan. Datainsamling och analys genomfördes av Lunds Universitet och projektet har letts av ASTER. ASTER drivs tillsammans av Lunds Universitet och Lindholmen Science Park.
Följ Adlibris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adlibris
Adlibris minskar klimatavtrycket för tredje året i rad4.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Adlibris klimatavtryck 2024 landade på 16 845 ton CO2e, en minskning från året innan med 1300 ton. Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.
Stor efterfrågan på bokrean – Adlibris visar tvåsiffrig tillväxt24.2.2025 14:41:39 CET | Pressmeddelande
Årets bokrea har fått en stark start hos Adlibris och visar på en fortsatt stor efterfrågan på fysiska böcker. Under förbokningsperioden, som inleddes den fjärde februari, har försäljningen ökat tvåsiffrigt jämfört med föregående år. Särskilt populärt har klassiska romaner tillsammans med historiska berättelser samt spänning varit.
Adlibris blir fortsatt förstahandsval för kommuner och regioner i Addas nya ramavtal19.2.2025 10:01:05 CET | Pressmeddelande
Adlibris har säkrat positionen som första leverantör i Addas nya ramavtal för litteratur, vilket stärker bolagets marknadsledande ställning.
Magnus Nyström blir ny CTO hos Adlibris18.2.2025 08:57:39 CET | Pressmeddelande
Adlibris stärker sin organisation genom att rekrytera Magnus Nyström som Chief Technology Officer. Magnus har lång erfarenhet av Tech och ledarskap och kommer närmast från rollen som VP Technical Operations på Viaplay Group, där han verkat i nio år. Som CTO på Adlibris kommer han att vara en nyckelperson för den tekniska strategin, säkerställa en stabil och skalbar Tech-arkitektur samt driva utvecklingen av företagets digitala plattform för långsiktig tillväxt.
De vinner Adlibrispriset 2024 – läsarnas bokpris30.1.2025 08:34:09 CET | Pressmeddelande
Efter ett rekordstort engagemang bland Sveriges bokälskare och över 42 000 röster är årets vinnare av Adlibrispriset korade. Från YouTube-familjen “The Swedish Family” till älskade klassiker som Mamma Mu; bland vinnarna i de nio kategorierna hittas en bred mix av debutanter, internationella namn och mer etablerade svenska författare. Adlibrispriset delades ut under en prisceremoni på onsdagskvällen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum