Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar
Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, som visar hur förpackningsval, returgrad, konsumentresor och andra faktorer påverkar vilket som är det mest klimatsmarta sättet att handla för olika konsumenter.

Handel och val av leveranssätt spelar en stor roll i strävan efter ett hållbart samhälle. Beroende på var vi bor och vad vi handlar, behöver vi göra olika val för att minska vår konsumtions påverkan. I det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler har forskare från Lunds universitet kartlagt resan för 26 produkter från produktionsplats, till konsumenter i tre olika kommuner. Resultatet visar hur klimatpåverkan skiljer sig åt mellan butikshandel och e-handel beroende på om konsumenter bor i stad, förort eller på landsbygd.
Bland de produkter som studerats är ofta e-handeln att föredra framför butikshandeln, om man är ute efter att minska CO2-utsläppen. Ett tydligt exempel där butikshandeln är mer klimatsmart är när en storstadskonsument handlar modeprodukter - detta beror på att returgraden på modeprodukter är betydligt högre inom e-handeln (ca 40 %) än i butikshandeln (ca 1,5 %). De andra produkterna som studerats - böcker och elektronik - genererar i många fall lägre klimatpåverkan när de handlas online än i butik.
Här måste konsumenter, handlare och kommuner tänka smart och ta ansvar. Rätt använd kan e-handeln spela en viktig roll för att minska utsläppen i samhället, särskilt för konsumenter som inte har gångavstånd till en butik, säger Karin Svensson, projektledare på ASTER.
Även om produkter ofta färdas långa sträckor i världen, har den sista transporten från ett postombud eller butik hem till konsument stor betydelse. För att minska butikshandelns utsläpp är det därför viktigt att främja hållbara resemönster hos konsumenten, exempelvis genom att minska bilberoendet och samordna ärenden. Inom e-handeln är förpackningar, genom hela kedjan från produktion till konsument, ofta en viktig faktor att adressera för att minska klimatpåverkan.
I omnikanaler är alla försäljnings- och distributionskanaler sömlöst integrerade. Detta projekt ger handelsföretag kunskap om vilka faktorer som påverkar CO2-effektivitet vid hemleverans, upphämtningsställen och butiksförsäljning så att varje distributionskanal kan optimeras för olika konsumenter, säger Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds Universitet.
Utifrån resultaten från projektet har en Vägvisare tagits fram, med råd till handlare, kommuner och konsumenter för att minska handelns klimatpåverkan.
Nyckelord
Kontakter
För frågor kring projektet:
Karin Svensson
karin.svensson@lindholmen.se
070 493 86 27
För frågor om forskningsresultaten:
Henrik Pålsson
henrik.palsson@plog.lth.se
046 222 76 83
Presskontakt
press@adlibris.comLänkar
Om projektet
Det Vinnovafinansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler startade i september 2023 och avslutades i mars 2025. Syftet med projektet var att undersöka utsläpp från olika köpsätt och olika leveranssätt i handeln, i olika geografiska områden. Förhoppningen är att resultatet i förlängningen kan bidra till att utveckla strategier för att minska handelns klimatpåverkan.
I projektet deltog Gina Tricot, Adlibris, NetOnNet, Kalmar kommun, Umeå kommun, Svensk Handel och Vasakronan. Datainsamling och analys genomfördes av Lunds Universitet och projektet har letts av ASTER. ASTER drivs tillsammans av Lunds Universitet och Lindholmen Science Park.
Följ Adlibris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adlibris
Uppsalastudenten Asta Dahlqvist årets Green Act Award-stipendiat4.12.2025 09:10:01 CET | Pressmeddelande
Av över 500 nominerade är Asta Dahlqvist 2025 års vinnare av Green Act Award. Asta Dahlqvist studerar statsvetenskap på Uppsala universitet och tilldelas stipendiet på 50 000 kr för sitt modiga och uthålliga ledarskap för den gröna omställningen.
Julens läsning flyttar in i Black Week – Augustvinnare och Dan Brown i topp hos Adlibris1.12.2025 10:16:30 CET | Pressmeddelande
Adlibris försäljning under årets Black Week visar att julens läsning i hög grad planeras redan i november. På topplistan samsas Dan Browns nya thriller med Augustprisbelönade Bea Uusma och Lina Wolff, samt klassikern Guinness World Records och en nybörjarläsarbok – en mix som tecknar en tydlig bild av vad svenskarna vill läsa i jul.
Adlibris förvärvar Akademen – förstärker sin närvaro på den finska marknaden24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Adlibris AB, Nordens största bokhandel, meddelar idag att företaget förvärvar Akateeminen Kirjakauppa OY (Akademen). Förvärvet är en del av Adlibris långsiktiga satsning på den finska marknaden och innebär att bolaget stärker sin närvaro inom både fysisk och digital bokhandel i Finland. Ägarbytet träder i kraft den 1:a januari 2026.
Adlibris rekryterar Nina Egnell som ny försäljningschef – Ola Toresten utses till vd18.11.2025 15:01:51 CET | Pressmeddelande
Adlibris stärker sin ledning med ny försäljningschef samt utser Ola Torsten till permanent vd. Nina Egnell rekryteras till rollen som försäljningschef, med ansvar för att driva tillväxt och utveckla kundupplevelsen i både e-handel och fysiska butiker. Samtidigt utses Ola Toresten, nu tillförordnad vd, till permanent vd för bolaget.
"Man är aldrig för gammal för att leka" – Vuxenleksaken är årets julklapp 202514.11.2025 10:45:29 CET | Pressmeddelande
Adlibris kan idag bekräfta den trend som HUI Research lyfter fram: vuxenleksaken – eller kanske snarare leksaken för vuxna – är årets julklapp 2025. Intresset för leksaker riktade till vuxna har ökat stadigt de senaste åren, och nu är det tydligt, leken är här för att stanna, oavsett ålder.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum