Håll Sverige Rent lanserar "Fräschify 3000" – ett aprilskämt om ett verkligt skräpproblem
Fimpar, snus och godisförpackningar är inte bara en vanlig syn i svenska städer – det är ett miljöproblem som kostar samhället över en halv miljard kronor om året. Skräpet skadar djur, natur och får människor att känna sig mindre trygga och trivsamma i sin omgivning. Ändå är det många som låter bli att slänga sitt skräp i papperskorgen – ofta för att det känns för kladdigt och ofräscht att hantera. Därför lanserar Håll Sverige Rent den 1 april kampanjen Fräschify 3000 – en humoristisk kommunikationskampanj med ett allvarligt budskap.

Kampanjidé: Fräschify 3000
I kampanjen möter vi Ola Soppola från Renåkers kommun, som står bakom vad han kallar norra Europas främsta innovation mot nedskräpning – Fräschify 3000. Uppfinningen är en specialutvecklad dammsugare för utomhusbruk som suger upp, tvättar rent och spottar ut skräpet, vilket gör skräpplockning till ett skinande rent nöje. Tanken? Att ingen längre ska behöva känna obehag när de plockar skräp.
Men Fräschify 3000 är förstås helt onödig. Den enklaste lösningen är – och har alltid varit – att slänga skräpet i papperskorgen från början.
50 000 skräp i stadskärnor på en dag – mer än hälften är plast
Skräpmätningar från 16 svenska stadskärnor under 2024 visar att det i genomsnitt hittades 50 000 skräp per stadskärna – under en enda dag. 62 % av skräpet innehöll plast. I intervjuer gjorda av Håll Sverige Rent framkommer det att man tycker skräp är för kladdigt och ofräscht för att bära med sig eller plocka upp, vilket kan vara en av anledningarna till att nedskräpningen fortsätter.
Med kampanjen Fräschify 3000 vill Håll Sverige Rent belysa problemet och få fler att tänka till.
– Vi vill få folk att skratta, men framför allt att tänka till. En absurd uppfinning som Fräschify 3000 ska inte behövas – vi måste alla ta vårt ansvar och slänga skräpet rätt från början, säger Lisa Possne Frisell, kommunikationschef på Håll Sverige Rent.
Kampanjen kommer att annonseras i Meta, Youtube och på TikTok under en vecka med kampanjstart 1 april.
Se kampanjfilmen på Youtube
Klipp 1 https://youtu.be/QydKyxiM8T4
Klipp 2 https://youtu.be/ZR10aHfY-t8
Klipp 3 https://youtu.be/ns9QG4IfYUg
Kreativ idé och manus: Håll Sverige Rent
Madeleine Dahlström, Innehållsproducent
Therese Nilsson, Sociala medier-ansvarig
Anna Hansson, Kommunikatör och webbansvarig
Anna Ceder, Kommunikatör
Cecilia Liedberg, PR-ansvarig
Lisa Possne Frisell, Kommunikationschef
Produktionsbolag: Delta Studios
Skådespelare:
Ola Soppola - Carl Backman
Reporter - Sharon Kärkkänen
Äldre kvinna - Sophia Hamberg
Ungdom 1 - Vincent Pettersson
Ungdom 2 - Kenzie Ganesäter
Ungdom 3 - Poppy Oldenburg
Nyckelord
Kontakter
Lisa Possne FrisellKommunikationschef
Tel:070-723 44 92Lisa.Possne@hsr.seCecilia LiedbergPR-ansvarigHåll Sverige Rent
Tel:076-807 03 25cecilia.liedberg@hsr.seBilder



Om oss
Skräpet finns överallt – i staden, i naturen och i havet. Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.
Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse. Vi har 90-konto och är därmed en del av Svensk insamlingskontroll.
Följ Håll Sverige Rent
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Håll Sverige Rent
Lustgastuber och annan nedskräpning efter Valborgsfirandet29.4.2025 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Valborg är ett tillfälle för fest och gemenskap, men också en tid då våra parker och grönområden ofta lämnas i ett skräpigt skick. Fimpar, pizzakartonger, ölburkar och på senare år även lustgastuber är en vanlig syn morgonen efter. Här kommer tre tips på hur du tar hand om Valborgsskräpet.
Kronprinsessan deltar i Skräpplockardagarna – engagerar sig tillsammans med skolbarn25.4.2025 10:24:23 CEST | Pressmeddelande
Torsdagen den 24 april besökte Kronprinsessan Victoria skolan Nya Elementar i Stockholm tillsammans med Stiftelsen Håll Sverige Rent. Besöket genomfördes inom ramen för Skräpplockardagarna, Sveriges största kampanj mot nedskräpning, där just nu över en halv miljon barn och unga deltar i år.
Skräpdykskampen drar igång – nu rensas Sveriges vatten22.4.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu går startskottet för årets upplaga av Skräpdykskampen, en nationell insats som sätter fokus på det skräp som gömmer sig på havs- och sjöbottnar. Bakom initiativet står Håll Sverige Rent och Svenska Sportdykarförbundet, som uppmuntrar alla dykare och dykklubbar att delta genom att dyka, dokumentera och rapportera in det skräp de hittar.
Skräpet – en festmåltid för råttorna16.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vårsolen lockar fler människor ut på stan, och med uteserveringar och picknick ökar också mängden skräp i våra städer. Men det vi lämnar efter oss blir en festmåltid för en oönskad gäst – råttan.
Här är de bäst i Sverige på att engagera barn i skräpplockning14.4.2025 08:35:00 CEST | Pressmeddelande
Håll Sverige Rents stora Skräpplockardagar har varit i gång sex veckor och redan nu är nästan 600 000 personer anmälda, varav 500 419 barn. I Stockholm plockar nu drygt var tredje barn skräp, i Göteborg var fjärde och i Malmö var femte. Bäst av alla är de just nu i Arjeplog i Norrbottens län där 9 av 10 barn i åldern 1–16 år i kommunen plockar skräp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum