Circle K kavlar upp ärmarna mot hot och trakasserier
En tredjedel av anställda i servicebranschen har upplevt hot eller trakasserier av olika slag i sin arbetsvardag. För att uppmärksamma detta håller Circle K Kindness Week under vecka 5, och uppmanar hela servicebranschen att engagera sig.

Under vecka 5 är det Kindness Week på Circle K:s stationer runt om i Sverige. Syftet är dels att påminna om vikten av att visa hänsyn till personer i serviceyrken, dels att öka medvetenheten om hot och trakasserier. Ämnet har varit högt prioriterat internt i flera år men under 2025 kommer det att få mer tid i rampljuset när man uppmanar branschen att gå samman för att lyfta att det förekommer över hela serviceindustrin.
- Jag är stolt över att arbeta på ett företag som har detta som ett av sina fokusområden. Hot och trakasserier på arbetsplatsen är någonting som vi aldrig kommer att acceptera eller normalisera som ”en del av arbetet”. Vi har kommit långt med såväl rapportering som åtgärder, men det är något vi behöver arbeta med löpande, säger Martin Stenberg, Säkerhetschef på Circle K.
Circle K har arbetat hårt för att få koll på hur utbrett problemet är och vem som drabbas. Samtliga anställda uppmanas att rapportera in händelser. Statistiken visar tydligt att kvinnor är mer utsatta än män, där en tredjedel av kvinnorna uppger att de någon gång utsatts för hot och/eller trakasserier att jämföra med en femtedel av männen.
- Rapporteringen ligger till grund för de åtgärder vi vidtar gällande säkerhet. Det kan handla om utbildning, tekniska hjälpmedel och löpande uppdatering av rutiner, men också att vi säkrar att de som drabbas får rätt stöd. Säkerheten för vår personal är högt prioriterat. Värt att poängtera är dock att de allra flesta kunder är helt fantastiska och förgyller vår vardag, avslutar Stenberg.
Under veckan kommer Tävlingen Sveriges snällaste kund att pågå. Den är ett samarbete mellan stationspersonalen, som har nominerat kunder, och kunderna själva, som får rösta på vem som är den snällaste kunden via företagets sociala medier. Intressant nog visar det sig att de snällaste kunderna verkar finnas i norra Sverige. De tre finalisterna bor i Sundsvall, Piteå respektive Luleå, och vinnaren presenteras på fredag den 31/1.
För mer information, kontakta gärna:
Erika Söderlund, kommunikationschef Circle K Sverige AB
erika.soderlund@circlekeurope.com
Kontakter
Erika SöderlundKommunikationschef
Tel:0738-093909erika.soderlund@circlekeurope.comBilder

Om Circle K Sverige AB
Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi har Sveriges största nätverk av ultrasnabbladdare för tung och lätt trafik. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det snabbt och enkelt att vara på väg.
Följ Circle K Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Circle K Sverige AB
Circle K-station kan bli bäst i världen på laddning9.4.2025 11:35:03 CEST | Pressmeddelande
För andra året i rad har Circle K Sverige en finalist i den globala tävlingen ”World’s best EV hub”, där de bästa stationerna i världen inom elladdning ställs mot varandra. Förra året landade Circle K Vädermotet på andra plats, i år har kedjan en ny finalist, nämligen nyöppnade Circle K Järna – Sveriges största laddpark för tung och lätt trafik.
Svenska elbilister överens – det här gäller vid laddplatsen25.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Vilka är de oskrivna reglerna när man laddar bilen? Circle K har tillsammans med Kantar Media undersökt svenska elbilisters åsikter när det gäller publik laddning längs vägen. Att flytta bilen när den är färdigladdad och att fossildrivna bilar inte ska parkera på laddplatser är regler som de flesta är eniga om. Däremot råder delade meningar om hur mycket man får ladda sin bil vid kö.
Circle K lanserar ny flaggskeppsstation i Järna – ett framtidskoncept med elladdning i fokus11.2.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Circle K tar ett stort steg mot hållbar mobilitet genom öppningen av sin nya flaggskeppsstation i Järna, som blir den största stationen i det svenska nätverket. Med hela 26 laddplatser för såväl lätt som tung trafik, introduceras nu ett nytt koncept som sätter både elektrifiering och kundupplevelse i centrum.
Nu blir det enklare att tanka hållbart på Circle K6.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Circle K fortsätter erbjuda en bredd av hållbara lösningar och har nu nått milstolpen 100 stationer med biodrivmedlet HVO100. Det betyder en ökning på 22 % under 2024, med högre tillgänglighet geografiskt över landet – och tillväxten fortsätter 2025. Intresset från kunderna är tydligt – 139 % ökning på antal sålda liter, på ett år.
Circle K öppnar Skandinaviens första ”ladd-mack” – kedjans första i världen3.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skandinaviens första citynära station med butik och elladdning som enda drivmedel öppnar i Göteborg. Det är den enda renodlade ”ladd-macken” i världen inom Circle K:s nätverk. Strategiskt placerad utmed E6:an kommer stationen att underlätta för såväl turister på väg mot Liseberg och Ullevi, som för taxichaufförer, budbilar och hantverkare när det behöver gå snabbt att ladda mellan uppdragen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum