Fler ska få hjälp till snabbare vård
Över 60 000 patienter har idag väntat mer än 90 dagar på operation eller behandling, trots att vårdgarantin ger dem rätt till vård inom tre månader. I en ny rapport från Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten presenteras konkreta åtgärder för att fler patienter ska få snabbare vård genom nationell vårdförmedling.
Nationell vårdförmedling finns idag men fungerar olika runtom i landet. Alla regioner erbjuder inte heller vård i en annan region trots långa väntetider. Detta beror bland annat på att det upplevs som administrativt krångligt, dyrt och svårt att samordna. Det behövs också digitala verktyg för att förenkla processen. De långa väntetiderna orsakar onödigt lidande för patienter, och kan även leda till ökade samhällskostnader till följd av förlängda sjukskrivningar.
För att åtgärda detta har Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten tagit fram en plan med totalt 16 statliga insatser, bland annat ökad samverkan mellan regionerna, stärkt stöd till patienter och digitalt stöd för att hitta vårdgivare.
– Vi ser att regionerna behöver bättre förutsättningar för att nationell vårdförmedling ska fungera smidigt. Förmedling av vård kommer inte att lösa alla utmaningar med långa väntetider, men är en del i pusslet för att fler ska få vård i tid. Samtidigt är det ett sätt att använda vårdens samlade resurser mer effektivt – om det finns kapacitet på en plats i landet ska patienter inte behöva vänta på vård någon annanstans säger Björn Eriksson, generaldirektör på Socialstyrelsen.
Nationell samordningsorganisation
För att förbättra vårdförmedlingen föreslås att en nationell samordningsorganisation skapas. Organisationen ska bestå av regioner som med stöd av Socialstyrelsen ska bidra till mer enhetliga och likartade arbetssätt i centrala frågor.
– Genom att skapa en tydlig modell där alla regioner arbetar mer enhetligt kan vi öka tillgängligheten i vården. Det vi ser idag är bland annat att regionerna erbjuder väldigt olika förutsättningar för patienter att få vård genom nationell vårdförmedling. Det försvårar för patienter att tacka ja till ett erbjudande om vård i en annan region, säger Björn Eriksson.
Nödvändigt att reformera den digitala infrastrukturen
I dag saknas en sammanhållen nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg, något som är en förutsättning för en välfungerande nationell vårdförmedling.
– Vi behöver digitala lösningar som gör det enklare att använda vårdkapaciteten i hela landet. En reformerad nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg är nödvändig för att rätt information ska finnas tillgänglig när den behövs i hela vårdkedjan. God informationsförsörjning är en förutsättning för ett effektivt arbete med nationell vårdförmedling, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på E-hälsomyndigheten.
Behovet av digital informationsöverföring är inte unikt för nationell vårdförmedling. Det är ett behov som finns inom hela sektorn för hälsa, vård och omsorg och en central fråga är utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen.
Fakta:
Nationell vårdförmedling innebär att patienter får vård hos en annan vårdgivare med ledig kapacitet eller kortare väntetider.
Nyckelord
Kontakter
Kontakta vår presstjänst
Tel:010-106 07 98presstjanst@ehalsomyndigheten.seLänkar
Om oss
E-hälsomyndigheten skapar möjligheter för digitala tjänster inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Målet är att rätt information ska finnas tillgänglig i varje vårdsituation. Det ger medarbetare i vården bättre förutsättningar och ökar patientsäkerheten.
Följ E-hälsomyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från E-hälsomyndigheten
Ny katalog ska omfatta alla vårdgivare och utförare av socialtjänst6.5.2025 09:13:03 CEST | Pressmeddelande
E-hälsomyndigheten har tagit fram en nationell katalog som ska innehålla grunduppgifter om alla vårdgivare och utförare av socialtjänst i Sverige, både offentliga och privata. Katalogen är en viktig del av den framväxande nationella digitala infrastrukturen för hälsa, vård och omsorg. Redan nu finns uppgifter om vårdgivare som erbjuder offentligt finansierad vård i katalogen.
Försäljning av allergimedicin för djur har ökat23.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen av allergimedicin förskriven till djur har ökat med 54 procent mellan 2020 och 2024. Merparten av allergimedicinerna förskrivs till hundar och hästar, med tydliga toppar under våren och sommaren.
Försäljning av allergimedicin ökar16.4.2025 08:01:56 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen av allergimedicin har ökat de senaste åren. Försäljning av förskrivna läkemedel har ökat med 31 procent mellan 2020 och 2024. Motsvarande siffra för försäljningen av receptfria läkemedel är 14 procent under samma period. Det visar siffror från E‑hälsomyndigheten.
Nytt system ska bidra till kortare väntetider för patienter3.4.2025 10:32:32 CEST | Pressmeddelande
E-hälsomyndigheten har driftsatt en första version av ett nationellt vårdsöksystem. Det är en av insatserna som ska underlätta arbetet med nationell vårdförmedling och öka möjligheten att erbjuda patienter vård inom vårdgarantin.
E-hälsomyndigheten föreslår en nationell digital infrastruktur för delning av hälsodata3.3.2025 15:04:20 CET | Pressmeddelande
E-hälsomyndigheten har på regeringens uppdrag tagit fram en plan för att skapa en nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvården som också ska användas för det europiska hälsodataområdet, EHDS. Syftet är att förbättra delning av hälsodata, något som ska leda till bättre arbetsmiljö för vårdpersonal och ökad patientsäkerhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum