Ny rapport visar: Kulturella och kreativa branscher omsätter över 650 miljarder kronor och sysselsätter 250 000 personer
East Sweden Game, som är en central aktör för spelutveckling och digitala upplevelser i Östergötland, välkomnar idag publiceringen av en ny rapport från Kreativ Sektor. Rapporten visar att de kulturella och kreativa branscherna i Sverige omsatte över 650 miljarder kronor under 2023 och sysselsatte närmare 250 000 personer.

Rapporten, framtagen av Kreativ Sektor med finansiering från Kulturdepartementet, lyfter fram den ekonomiska betydelsen av branscher som spel, musik, litteratur, film, design och scenkonst. Den pekar också på behovet av att utveckla bättre statistik för att fånga branschernas faktiska omfattning och ekonomiska bidrag.
Här i Östergötland ser East Sweden Game liknande tillväxt inom spelutveckling och digitala upplevelser. Regionen har under de senaste åren attraherat både startups och etablerade aktörer, vilket stärker både den lokala ekonomin och Sveriges internationella konkurrenskraft.
Tomas Ahlström, ansvarig för East Sweden Game, kommenterar:
“East Sweden Game visar hur en lokal satsning byggd på ett engagerat community och drivna eldsjälar kan stärka hela spelbranschen. Rapporten bekräftar att potentialen är stor, men för att lyckas behövs bättre finansiellt stöd och bredare samverkan på spelbranschens villkor.”
Rapporten visar att 140 000 verksamheter ingår i sektorn, varav 48 000 är aktiebolag och 78 000 enskilda firmor. Sektorn omfattar också ett stort antal frilansare, ideella föreningar och handelsbolag, vilket understryker dess breda spektrum och dynamik.
Med en genomsnittlig omsättning per sysselsatt på 2,6 miljoner kronor bidrog sektorn med nästan åtta miljarder i bolagsskatt under 2023. Rapporten belyser också utmaningar i att fånga hela sektorns bidrag i statistiken, särskilt inför införandet av den nya SNI-klassificeringen som planeras till december 2025.
Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, kommenterar:
"Rapporten bekräftar att de kulturella och kreativa branscherna lever upp till att kallas basnäring. Det är ett viktigt erkännande för den ekonomiska betydelsen och de kulturella värdena är förstås ännu större. Glädjande att regeringen ser värdet av kultur och kreativitet och vågar satsa."
Kontakter
Tomas AhlströmVerksamhetsansvarig på East Sweden Game
Tel:079-3342500tomas@eastswedengame.seLänkar
Om oss
East Sweden Game (ESG) är en av Sveriges ledande miljöer för spelutveckling och digitala upplevelser. Beläget i Ebbepark i Linköping fungerar ESG som ett community, kompetenscenter och kluster, där både startups och etablerade spelstudios kan växa och samarbeta.
Sedan starten 2017 har ESG blivit en mötesplats för spelutvecklare, kreativa entreprenörer och digitala innovatörer, med över 400 kvadratmeter moderna kontorsytor. Genom partnerskap med Linköpings universitet och Valla folkhögskola kopplas utbildning, forskning och näringsliv ihop för att främja nästa generations spelutvecklare.
East Sweden Game är ett projekt inom det kommunägda fastighetsbolaget Sankt Kors och bidrar till att stärka Linköpings och Östergötlands position inom digital visualisering och spelteknologi. Med en tydlig vision om att bli Norra Europas främsta ekosystem för oberoende spelutvecklare fortsätter ESG att driva innovation och skapa tillväxt i regionen.
Följ East Sweden Game
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från East Sweden Game
Game Startup Lab startar – nytt acceleratorprogram för spelstudios i Östergötland3.12.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Game Startup Lab, East Sweden Games acceleratorprogram för nya spelstudios, startar nu årets omgång med sex utvalda team. Programmet drivs med stöd från Swedbank genom Sparbanksstiftelsen Alfa och ger deltagarna vägledning inom affärsutveckling, produktion, pitchning och lansering. Bland årets deltagare finns även vinnarna av LiU Game Awards, vilket stärker kopplingen mellan universitetets talang och regionens växande spelindustri.
Spelindustrin i Östergötland exploderar – från 2 miljoner till nästan 200 miljoner på åtta år25.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Den lokala spelbranschen i Östergötland fortsätter att växa snabbt. På East Sweden Game Summit förra veckan – regionens nya spelevent som lockade hundratals besökare – presenterades färska siffror som visar att regionens spelbolag nu omsätter över 170 miljoner kronor. Det kan jämföras med de cirka 2 miljoner kronor som omsattes när East Sweden Game startade 2017, en ökning på nästan 100 gånger på bara åtta år.
Studenternas spelidéer tar plats på stora scenen – finalisterna i LiU Game Awards 2025 är klara10.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tio kreativa och tekniskt imponerande spelprojekt har utsetts till finalister i årets LiU Game Awards, tävlingen som lyfter fram de mest lovande studentprojekten från kursen Spelprogrammering (TDDD23) vid Linköpings universitet. Vinnarna presenteras den 20 november under East Sweden Game Summit i Ebbepark, Linköping.
Premiär för Game Startup Lab – nya satsningen på framtidens spelstudios17.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 26 november startar Game Startup Lab, ett nytt program från East Sweden Game i Linköping. I samarbete med Swedbank och Sparbanksstiftelsen Alfa ska initiativet hjälpa fler unga entreprenörer att utveckla sina spelidéer och bygga framgångsrika studios med internationell potential.
Premiere of Game Startup Lab – a new initiative for the game studios of tomorrow17.10.2025 08:00:00 CEST | Press Release
On November 26, Game Startup Lab launches in Linköping – a new accelerator program by East Sweden Game, created in collaboration with Swedbank and Sparbanksstiftelsen Alfa. The initiative empowers young game developers to turn bold ideas into sustainable studios with international reach.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum