Ny rapport visar: Kulturella och kreativa branscher omsätter över 650 miljarder kronor och sysselsätter 250 000 personer
East Sweden Game, som är en central aktör för spelutveckling och digitala upplevelser i Östergötland, välkomnar idag publiceringen av en ny rapport från Kreativ Sektor. Rapporten visar att de kulturella och kreativa branscherna i Sverige omsatte över 650 miljarder kronor under 2023 och sysselsatte närmare 250 000 personer.

Rapporten, framtagen av Kreativ Sektor med finansiering från Kulturdepartementet, lyfter fram den ekonomiska betydelsen av branscher som spel, musik, litteratur, film, design och scenkonst. Den pekar också på behovet av att utveckla bättre statistik för att fånga branschernas faktiska omfattning och ekonomiska bidrag.
Här i Östergötland ser East Sweden Game liknande tillväxt inom spelutveckling och digitala upplevelser. Regionen har under de senaste åren attraherat både startups och etablerade aktörer, vilket stärker både den lokala ekonomin och Sveriges internationella konkurrenskraft.
Tomas Ahlström, ansvarig för East Sweden Game, kommenterar:
“East Sweden Game visar hur en lokal satsning byggd på ett engagerat community och drivna eldsjälar kan stärka hela spelbranschen. Rapporten bekräftar att potentialen är stor, men för att lyckas behövs bättre finansiellt stöd och bredare samverkan på spelbranschens villkor.”
Rapporten visar att 140 000 verksamheter ingår i sektorn, varav 48 000 är aktiebolag och 78 000 enskilda firmor. Sektorn omfattar också ett stort antal frilansare, ideella föreningar och handelsbolag, vilket understryker dess breda spektrum och dynamik.
Med en genomsnittlig omsättning per sysselsatt på 2,6 miljoner kronor bidrog sektorn med nästan åtta miljarder i bolagsskatt under 2023. Rapporten belyser också utmaningar i att fånga hela sektorns bidrag i statistiken, särskilt inför införandet av den nya SNI-klassificeringen som planeras till december 2025.
Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, kommenterar:
"Rapporten bekräftar att de kulturella och kreativa branscherna lever upp till att kallas basnäring. Det är ett viktigt erkännande för den ekonomiska betydelsen och de kulturella värdena är förstås ännu större. Glädjande att regeringen ser värdet av kultur och kreativitet och vågar satsa."
Kontakter
Tomas AhlströmVerksamhetsansvarig på East Sweden Game
Tel:079-3342500tomas@eastswedengame.seLänkar
Om oss
East Sweden Game (ESG) är en av Sveriges ledande miljöer för spelutveckling och digitala upplevelser. Beläget i Ebbepark i Linköping fungerar ESG som ett community, kompetenscenter och kluster, där både startups och etablerade spelstudios kan växa och samarbeta.
Sedan starten 2017 har ESG blivit en mötesplats för spelutvecklare, kreativa entreprenörer och digitala innovatörer, med över 400 kvadratmeter moderna kontorsytor. Genom partnerskap med Linköpings universitet och Valla folkhögskola kopplas utbildning, forskning och näringsliv ihop för att främja nästa generations spelutvecklare.
East Sweden Game är ett projekt inom det kommunägda fastighetsbolaget Sankt Kors och bidrar till att stärka Linköpings och Östergötlands position inom digital visualisering och spelteknologi. Med en tydlig vision om att bli Norra Europas främsta ekosystem för oberoende spelutvecklare fortsätter ESG att driva innovation och skapa tillväxt i regionen.
Följ East Sweden Game
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från East Sweden Game
Testa framtidens spel – först av alla14.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
INDIE GAME EXPO bjuder in till exklusiv förhandsvisning av svenska spel under utveckling, samtidigt som Nordic Game 2025 i Malmö.
Valla Game Education firar fem år – ansökan till höstens utbildning är öppen!16.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Valla Game Education firar fem år som en av Sveriges mest innovativa spelutbildningar. Med fokus på kreativt samarbete, teknisk kompetens och en stark koppling till branschen har utbildningen öppnat dörrar för både spelutvecklare och problemlösare inom andra fält. Nu öppnar ansökan till höstterminen 2025.
Från stad till spel – Norrköping skapar digital tvilling i Fortnite11.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad händer när man kombinerar en av världens största spelplattformar med verkliga stadslandskap? Tomlin Studio introducerar Playable Places – ett unikt koncept som omvandlar digitala tvillingar av verkliga platser till interaktiva spelupplevelser i Fortnite och Unreal Engine. Nu kan alla utforska, leka och lära i realistiska miljöer skapade med avancerad spelteknik – oavsett var i världen man befinner sig.
SPELMAKAREN – nyillustrerad utgåva av hyllad bok om svensk spelhistoria och ett av landets mest dynamiska spelkluster28.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en uppmärksammad debut förra året är SPELMAKAREN tillbaka i en ny, illustrerad utgåva. Boken, skriven av entreprenören och spelveteranen Tomas Ahlström, har hyllats för sitt insiktsfulla och personliga porträtt av den svenska spelbranschens framväxt – från hemdatorns introduktion till dagens globala succéer.
Linköpingsstudion Beartwigs avslöjar nya storsatsningen Romestead24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Beartwigs, en spelstudio baserad i Linköping och medlem i spelklustret East Sweden Game, har nu presenterat sitt första spel – Romestead – under Future Games Show: Spring Showcase 2025. Spelet ges ut av svenska Three Friends, grundat av veteraner bakom globala succéer som Minecraft, Valheim och Deep Rock Galactic.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum