Vegetarisk policy gav resultat – Netlight kapar utsläpp med 30 %
Konsultbolaget Netlight har genom en rad olika initiativ och strategiska förändringar kraftigt minskat sina utsläpp kopplade till mat och dryck med 30%. En utsläppskälla som i världen står för nära en tredjedel av de totala utsläppen. Genom optimerade inköpsvolymer, en policy som säger att vegetarisk eller vegansk mat är standard vid alla event, konferenser och möten, samt ett nära samarbete med leverantörer har bolaget minskat matsvinnet och reducerat sitt klimatavtryck.

Minskat matsvinn
Med över 2 000 anställda i 8 länder är möten och events en viktig del av Netlights vardag och verksamhet. Genom att analysera deltagarmönster vid alla typer av sammankomster har bolaget justerat sin inköpsstrategi, vilket har lett till att mindre mat beställs utan att kvaliteten påverkas. Tätt samarbete med leverantörer har också optimerat inköpsvolymer och leveranser vilket ytterligare bidragit till minskat matsvinn.
"Att minska våra utsläpp har varit en utmaning, men vi ser också stora möjligheter att skapa positiv förändring genom att påverka våra leverantörer, anställda och kunder. Vårt arbete med klimatfrågor är en integrerad del av vår verksamhet och vår hållbarhetsstrategi och vi ser fram emot att fortsätta driva hållbara lösningar framåt," säger Anders Thall, VD på Netlight.
Kraftig minskning av utsläpp från mat
Matsvinn står för upp till 10 % av världens utsläpp. I Sverige slängs årligen 400 000 ton ätbar mat. Genom att minska svinnet kan klimatpåverkan minska kraftigt.
Under 2022 stod mat och dryck för drygt 44 ton CO₂e hos Netlight och utgjorde en betydande del av bolagets totala utsläpp. Under 2023 minskade dessa utsläpp med 54 %, och 2024 låg de på 30,7 ton CO₂e – motsvarande endast 2,2 % av Netlights totala klimatavtryck. Trots en viss ökning jämfört med 2023 är det en betydande minskning över tid, särskilt med tanke på att bolaget vuxit i antal anställda under perioden.
Samarbete med leverantörer för mer hållbara val
Netlights förändrade krav och önskemål har tagits emot positivt av leverantörer, som sett en ökad efterfrågan på vegetariska alternativ och mer effektiva inköpsvolymer. Samarbetena har inte bara minskat Netlights utsläpp utan även höjt kvaliteten på vegetariska alternativ och inspirerat leverantörer att ta egna initiativ för att minska sitt klimatavtryck.
Veggie First och klimatutmaningar
Netlight’s Veggie First-policy innebär att vegetarisk eller vegansk mat är standard vid alla möten och event och det som serveras vid större sammankomster.
För att ytterligare engagera medarbetarna drivs även Netlight Climate Challenge tillsammans med GoClimate, som stöttat bolagets klimatarbete sedan 2018. Anställda uppmuntras till att anta olika klimatutmaningar, som att exempelvis äta vegetariskt i en månad.
"Det här initiativet har fått ett fint mottagande och verkar också ha väckt tankar kring mer hållbara val, både på jobbet och i vardagen," säger Agnes Högström, Operation Manager på Netlight.
Framtidsmål och fortsatt hållbarhetsarbete
Netlight siktar på att 90 % av deras kontor ska drivas med grön energi senast 2030. Dessutom planerar bolaget att minska sina scope 3-utsläpp med 42 % från 2022 års nivåer till 2030. Med framgångsrika initiativ som Veggie First och optimerade inköpsvolymer visar Netlight att strategiska och innovativa lösningar kan ge konkreta resultat för klimatet.
Om Netlight
Netlight är ett internationellt konsultbolag inom digitalisering som hjälper ledande företag att hantera nya teknologiska utmaningar och skapa långsiktig affärsframgång. Med vår samlade expertis från över 2000 konsulter erbjuder vi ett heltäckande utbud av digitala tjänster, från strategiutveckling till teknisk implementering.
Netlight har erhållit flera utmärkelser för lönsam tillväxt, som en av de främsta arbetsgivarna och för vårt engagemang i mångfald, jämställdhet och inkludering.
Netlight har kontor i Stockholm, Oslo, Helsingfors, Köpenhamn, München, Hamburg, Berlin, Frankfurt, Zürich, Köln, Amsterdam och Toronto. Sedan 1999 har vi varit med och format framtiden.
Nyckelord
Kontakter
Tove WestlingMarknadsansvarig
Tel:0708288895tove@goclimate.comwww.goclimate.comBilder
Om GoClimate
GoClimate grundades 2017 med ett tydligt syfte: att bromsa klimatförändringarna. Vårt huvudfokus är att minska koldioxidutsläppen, den främsta orsaken till klimatkrisen. Vi hjälper både företag och privatpersoner att beräkna sina utsläpp och stöttar dem i arbetet med att minska dem.
GoClimates automatiska beräkningsplattform lanserades 2023 och finns idag tillgängligt via partners som Handelsbanken, Fortnox och Oxceed, samt direkt via GoClimate. Verktyget integreras enkelt med företagets bokföringssystem för att automatiskt beräkna klimatutsläpp baserat på fakturor och kvitton. Resultatet presenteras i en översikt som visar företagets totala utsläpp, vilka leverantörer som står för den största påverkan och ger förslag på åtgärder för att minska utsläppen. Tjänsten följer internationella standarder som GHG-protokollet och erbjuder automatiska mål enligt Science Based Targets (SBTi).
Följ GoClimate
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från GoClimate
GoClimate utmanar normen och skapar en företagskultur för en hållbar framtid17.3.2025 10:02:06 CET | Pressmeddelande
I en värld där traditionella affärsmodeller ofta premierar tillväxt framför hållbarhet utmanar GoClimate normen. Sedan starten 2017 har GoClimate haft ett tydligt uppdrag: att bromsa klimatförändringarna genom att minska koldioxidutsläpp. Men det är inte bara i arbetet med kunder och klimatfrågor som bolaget tänker nytt – även företagskulturen är byggd för att spegla en hållbar framtid.
Radikala utsläppsminskningar – företag ställer om med GoClimate11.3.2025 12:17:49 CET | Pressmeddelande
Företag i olika branscher visar att stora utsläppsminskningar är möjliga – med rätt verktyg. GoClimates kunder har minskat sina koldioxidutsläpp kraftigt under 2024, med siffror på upp till 20 %. Genom ett datadrivet och strukturerat hållbarhetsarbete tar företag som Oxceed och Stabtech ledningen i omställningen.
GoClimate expanderar med nya integrationer – gör klimatrapportering snabbare och enklare än någonsin29.1.2025 15:09:55 CET | Pressmeddelande
Stockholm, 29 januari 2025 GoClimate tar nu ett stort kliv framåt i att hjälpa företag att hantera den växande efterfrågan på klimatrapportering. Genom nya integrationer med fler bokföringssystem blir det ännu enklare för små och medelstora företag att automatisera sin datainsamling och minska tiden det tar att rapportera sina klimatutsläpp. Miljontals datapunkter analyserade – automatiskt Under 2024 analyserade GoClimate data motsvarande 13 000 bokföringsmånader och omvandlade över 2 miljoner utgiftsposter till klimatutsläpp - och förväntar sig en 200% ökning på de siffrorna under 2025. Plattformen erbjuder idag integrationer med flera av Sveriges största system som Fortnox, Visma eEkonomi, Björn Lundén, Kleer och nyss lanserade Business Central. Under våren 2025 lanseras dessutom stöd för Marathon och ambitionen är att göra GoClimate tillgängligt för alla företag inom Norden inom tre år. Bokföringsdata blir klimatinsikter ”Små och medelstora företag kämpar ofta med begränsade resurse
GoClimate hjälper svenska företag att ställa om – tiodubblade kunder 202411.12.2024 15:57:16 CET | Pressmeddelande
Med Hållbarhetskollen, ett banbrytande verktyg för automatiserade klimatberäkningar, har GoClimate lyckats tiodubbla antalet kunder under 2024. Små och medelstora företag kan nu enkelt möta krav från både lagstiftning och stora kunder – utan att behöva investera stora mängder tid eller pengar. Beräkningsverktyget gör det möjligt för företag att få en överblick över sina utsläpp med ett klick – och med det vinna fler kunder, stärka sitt varumärke och möta allt strängare krav från sina partners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum