GoClimate

Vegetarisk policy gav resultat – Netlight kapar utsläpp med 30 %

Dela

Konsultbolaget Netlight har genom en rad olika initiativ och strategiska förändringar kraftigt minskat sina utsläpp kopplade till mat och dryck med 30%. En utsläppskälla som i världen står för nära en tredjedel av de totala utsläppen. Genom optimerade inköpsvolymer, en policy som säger att vegetarisk eller vegansk mat är standard vid alla event, konferenser och möten, samt ett nära samarbete med leverantörer har bolaget minskat matsvinnet och reducerat sitt klimatavtryck.

Minskat matsvinn
Med över 2 000 anställda i 8 länder är möten och events en viktig del av Netlights vardag och verksamhet. Genom att analysera deltagarmönster vid alla typer av sammankomster har bolaget justerat sin inköpsstrategi, vilket har lett till att mindre mat beställs utan att kvaliteten påverkas. Tätt samarbete med leverantörer har också optimerat inköpsvolymer och leveranser vilket ytterligare bidragit till minskat matsvinn.

"Att minska våra utsläpp har varit en utmaning, men vi ser också stora möjligheter att skapa positiv förändring genom att påverka våra leverantörer, anställda och kunder. Vårt arbete med klimatfrågor är en integrerad del av vår verksamhet och vår hållbarhetsstrategi och vi ser fram emot att fortsätta driva hållbara lösningar framåt," säger Anders Thall, VD på Netlight.

Kraftig minskning av utsläpp från mat
Matsvinn står för upp till 10 % av världens utsläpp. I Sverige slängs årligen 400 000 ton ätbar mat. Genom att minska svinnet kan klimatpåverkan minska kraftigt.

Under 2022 stod mat och dryck för drygt 44 ton CO₂e hos Netlight och utgjorde en betydande del av bolagets totala utsläpp. Under 2023 minskade dessa utsläpp med 54 %, och 2024 låg de på 30,7 ton CO₂e – motsvarande endast 2,2 % av Netlights totala klimatavtryck. Trots en viss ökning jämfört med 2023 är det en betydande minskning över tid, särskilt med tanke på att bolaget vuxit i antal anställda under perioden.

Samarbete med leverantörer för mer hållbara val
Netlights förändrade krav och önskemål har tagits emot positivt av leverantörer, som sett en ökad efterfrågan på vegetariska alternativ och mer effektiva inköpsvolymer. Samarbetena har inte bara minskat Netlights utsläpp utan även höjt kvaliteten på vegetariska alternativ och inspirerat leverantörer att ta egna initiativ för att minska sitt klimatavtryck.

Veggie First och klimatutmaningar
Netlight’s Veggie First-policy innebär att vegetarisk eller vegansk mat är standard vid alla möten och event och det som serveras vid större sammankomster.

För att ytterligare engagera medarbetarna drivs även Netlight Climate Challenge tillsammans med GoClimate, som stöttat bolagets klimatarbete sedan 2018. Anställda uppmuntras till att anta olika klimatutmaningar, som att exempelvis äta vegetariskt i en månad.

"Det här initiativet har fått ett fint mottagande och verkar också ha väckt tankar kring mer hållbara val, både på jobbet och i vardagen," säger Agnes Högström, Operation Manager på Netlight.

Framtidsmål och fortsatt hållbarhetsarbete
Netlight siktar på att 90 % av deras kontor ska drivas med grön energi senast 2030. Dessutom planerar bolaget att minska sina scope 3-utsläpp med 42 % från 2022 års nivåer till 2030. Med framgångsrika initiativ som Veggie First och optimerade inköpsvolymer visar Netlight att strategiska och innovativa lösningar kan ge konkreta resultat för klimatet.

Om Netlight

Netlight är ett internationellt konsultbolag inom digitalisering som hjälper ledande företag att hantera nya teknologiska utmaningar och skapa långsiktig affärsframgång. Med vår samlade expertis från över 2000 konsulter erbjuder vi ett heltäckande utbud av digitala tjänster, från strategiutveckling till teknisk implementering.

Netlight har erhållit flera utmärkelser för lönsam tillväxt, som en av de främsta arbetsgivarna och för vårt engagemang i mångfald, jämställdhet och inkludering.

Netlight har kontor i Stockholm, Oslo, Helsingfors, Köpenhamn, München, Hamburg, Berlin, Frankfurt, Zürich, Köln, Amsterdam och Toronto.  Sedan 1999 har vi varit med och format framtiden.



Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om GoClimate

GoClimate grundades 2017 med ett tydligt syfte: att bromsa klimatförändringarna. Vårt huvudfokus är att minska koldioxidutsläppen, den främsta orsaken till klimatkrisen. Vi hjälper både företag och privatpersoner att beräkna sina utsläpp och stöttar dem i arbetet med att minska dem.

GoClimates automatiska beräkningsplattform lanserades 2023 och finns idag tillgängligt via partners som Handelsbanken, Fortnox och Oxceed, samt direkt via GoClimate. Verktyget integreras enkelt med företagets bokföringssystem för att automatiskt beräkna klimatutsläpp baserat på fakturor och kvitton. Resultatet presenteras i en översikt som visar företagets totala utsläpp, vilka leverantörer som står för den största påverkan och ger förslag på åtgärder för att minska utsläppen. Tjänsten följer internationella standarder som GHG-protokollet och erbjuder automatiska mål enligt Science Based Targets (SBTi).

Följ GoClimate

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GoClimate

GoClimates företagskultur visar vägen – rekord i välmående och noll personalomsättning20.10.2025 10:25:59 CEST | Pressmeddelande

GoClimate utmanar normen och bevisar att en hållbar företagskultur inte bara är möjlig – den är lönsam. Sedan starten 2017 har GoClimate haft ett tydligt uppdrag: att bromsa klimatförändringarna, de senaste åren med fullt fokus på deras automatiska hållbarhetsverktyg för företag. Men det är inte bara i klimatfrågan bolaget tänker nytt – även sättet att arbeta tillsammans är format för framtiden. Resultatet? Färre sjukdagar, högre engagemang och ett växande team utan personalomsättning.

GoClimate lanserar ny hållbarhetsplattform – och värvar tung hållbarhetsprofil till styrelsen4.9.2025 09:10:17 CEST | Pressmeddelande

GoClimate, som redan har hjälpt tusentals företag att beräkna och minska sina klimatutsläpp, lanserar nu en ny version av sin plattform som automatiserar datainsamlingen genom hela hållbarhetsspektrat – från klimatpåverkan till sociala frågor. Samtidigt stärker bolaget sin position ytterligare när Catharina Belfrage Sahlstrand, tidigare hållbarhetschef och medlem i koncernledningen på Handelsbanken, kliver in som arbetande styrelseordförande.

GoClimate lanserar ny hållbarhetsplattform – och värvar tung hållbarhetsprofil till styrelsen4.9.2025 09:05:33 CEST | Pressmeddelande

GoClimate, som redan har hjälpt tusentals företag att beräkna och minska sina klimatutsläpp, lanserar nu en ny version av sin plattform som automatiserar datainsamlingen genom hela hållbarhetsspektrat – från klimatpåverkan till sociala frågor. Samtidigt stärker bolaget sin position ytterligare när Catharina Belfrage Sahlstrand, tidigare hållbarhetschef och medlem i koncernledningen på Handelsbanken, kliver in som arbetande styrelseordförande.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye