Cirkulärt är det nya svarta – så stor är tillväxten i den cirkulära sektorn
Just nu pågår årets handelshögtid med Black Week och julhandel. Med de tuffare ekonomiska tiderna spås årets Black Week-försäljning öka. Men det är bara en del av sanningen. Parallellt med den linjära ekonomin växer den cirkulära sig allt starkare. Det visar ett antal cirkulära aktörer som kan visa upp tillväxtsiffror som den traditionella handeln bara kan drömma om.

Att intresset för att shoppa cirkulärt är större än någonsin kan såväl Blocket, Matsmart, Plick, och Hygglo vittna om. Blocket har fem miljoner besökare varje vecka och bara den senaste månaden har antalet annonser i flera av Blockets populäraste kategorier ökat med 5 procent. Under det senaste året har Plicks användare ökat med över 40 procent, Matsmart har precis levererat räddad mat till sin miljonte kund i Sverige och på Hygglo finns nu över 120 000 prylar att hyra, nästan 50 procent fler än ett år tidigare.
I tider när folk har mindre pengar i plånboken blir fokuset på pris ännu större, och här har den begagnade och cirkulära handeln en stor fördel.
– Den ekonomiska krisen har gett människor en push att verkligen ta steget och dra nytta av alla de fördelar som finns med att shoppa begagnat, både för miljön och för sin egen ekonomi, säger Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket.
– Tillsammans når vi miljontals människor som vill spara pengar och göra något bra för miljön genom att rädda mat, shoppa second hand och hyr istället för köpa sådant som inte används så ofta, säger Ola Degerfors, vd på Hygglo.
Den cirkulära sektorns tillväxt och att allt fler anammar cirkulära beteenden har bekräftats i diverse undersökningar som gjorts den senaste tiden.
– Det är väldigt roligt att se vilken skjuts den cirkulära ekonomin fått och vi ser tydligt vad som funkar – att erbjuda smidiga lösningar som både sparar pengar och är bra för miljön, säger Jimmy Heibert, vd på Plick.
För att göra skillnad på riktigt behöver vi förändra beteenden på massor av olika plan. Vi behöver hyra av varandra istället för att köpa, vi behöver sluta slänga fantastisk ätbar mat och vi behöver sluta kasta fungerande saker i grovsoporna. Och alla måste kunna hoppa på hållbarhetståget.
– Vi tror stenhårt på att hållbarhet måste bli mainstream och tillgängligt för alla för att vi ska kunna skapa förändring på riktigt. Och det fina är att vi redan är på väldigt god väg - att handla cirkulärt börjar utan tvekan bli det nya svarta, konstaterar Peter Beckius, vd på Matsmart.
Fakta - cirkulär shopping
Hållbarhetsengagemanget är stort men priset styr köpbesluten
- 59 procent av svenskarna tycker att priset är viktigast när de handlar mat medan bara 33 procent tycker att hållbarhet är viktigast.
- Ökningen av second hand-shopping beror inte främst på ett större miljötänk. 42 procent uppger att de handlat begagnat på grund av priset, och endast 28 procent för att det är mer hållbart
- 82 procent av svenskarna upplever att priset är ännu viktigare nu än före den ekonomiska krisen, medan bara 8 procent anser att hållbarhet blivit viktigare
Tuffare tider leder till cirkulära beteenden
- 13 procent av svenskarna har börjat handla mer second hand som svar på de ökade priserna, och 9 procent har sålt av saker i hemmet som de inte längre använder
- Fyra av tio svenskar köper mer mat med korta datum nu än vad de gjorde för ett år sen.
Så mycket växer den cirkulära sektorn
- Den globala cirkulära sektorn beräknas växa med över 200 procent mellan 2022 och 2026.
- Den globala marknaden för second hand-kläder beräknas vara värd 84 miljarder dollar år 2030, vilket innebär en ökning med 56 miljarder dollar på bara ett decennium
Om Blocket:
Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 har Blocket-konceptet exporterats till mer än 40 andra länder - idag är Blocket, som ägs av mediekoncernen Schibsted, Hela Sveriges marknadsplats på nätet. Här finns dagligen cirka 600 000 annonser om saker, fordon, jobb och bostäder som upptäcks av 5 miljoner besökare varje vecka.
Om Matsmart:
Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.
Om Plick:
Sedan starten 2013 har Plick vuxit till ett community med över 1 miljon användare. 69 procent av Plicks användare är mellan 14 och 25 år och tillsammans med våra användare får vi Sverige att tänka cirkulärt och gör hållbart mode tillgängligt för alla - oavsett vart en bor eller hur en ser ut.
Om Hygglo:
Hygglo är en tjänst som startade 2016 med det enkla motto att saker ska användas. Idag så hyr våra användare saker av varandra i Sverige, Norge, Storbritannien, Finland och Danmark och genom det bidrar vi till en mer hållbar konsumtion.
Presskontakt Blocket:
Ebba Rosencrantz
pressansvarig
Ebba.Rosencrantz@schibsted.com
073-866 63 15
Presskontakt Matsmart:
Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se
+46 763 16 12 07
Presskontakt Plick:
Richard Pettersson
Head of PR & Communications
0705-156585
Presskontakt Hygglo:
Ola Degerfors
VD
+46 733 48 42 62
Kontakter
Kitty EhnKommunikationsansvarigBlocket och Schibsted Marketplaces i Sverige
kitty.ehn@blocket.seBilder

Hela Sveriges marknadsplats
Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 har Blocket-konceptet exporterats till mer än 40 andra länder - idag är Blocket, som ägs av Schibsted Marketplaces, hela Sveriges marknadsplats på nätet. Här finns dagligen hundratusentals saker och fordon som annonseras ut och upptäcks av flera miljoner besökare varje vecka.
Följ Blocket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Blocket
Nu lanseras nya Blocket18.11.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I snart 30 år har Blocket varit en självklar plats för svenska folket att hitta sin nästa bokhylla, bil, eller bostad. Nu tar de nästa steg mot att göra det enklare att både sälja och köpa begagnat, och lanserar en helt ny plattform.
Elbilspriserna vänder upp - och nybilsleasing trendar11.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisutvecklingen för elbilar som annonseras på Blocket vänder upp i takt med att sommarsolen rullar in över Sverige. För andra månaden i rad syns samtidigt en märkbar avmattning i den totala försäljningen av begagnade bilar. Detta till följd av en ökad aktivitet på nybilssidan, där leasing dominerar och står för 65 procent av all nybilsförsäljning.
Blocket jobb vill hjälpa rekryterare att anställa mindre fördomsfullt – lanserar handbok för inkludering4.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Varför kan ord som “tjänsteman” avskräcka vissa jobbsökande? Varför kan en digital arbetsintervju vara mer inkluderande än en fysisk? Och varför ska du undvika att fråga om någon har en fru? Med sin nya handbok för inkluderande vill Blocket jobb ge praktiska tips och hjälpa rekryterare att öka mångfalden på svenska arbetsplatser.
Racerbil för 79 miljoner gör succé på Blocket – har visats 250 000 gånger14.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Varje år säljs runt en miljon bilar på Blocket och på Blocket finns allt från el-SUVar till veteranbilar. Vissa bilar säljs dock lite mer sällan än andra. Som den unika supersportbil av modellen Aston Martin Valkyrie AMR Pro som just nu ligger ute på Blocket för 79 miljoner kronor.
Blocket gör kampanj med Björn Ranelid – tävlar ut drömbil för en halv miljon2.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Blocket är Sveriges ledande marknadsplats för att köpa och sälja bil, och varje år säljs en miljon nya och begagnade bilar via Blocket. För att ge fler chansen att ratta sin absoluta drömbil anordnar Blocket nu en tävling där man har chansen att vinna en av alla hundratusentals bilar som finns på Blocket, oavsett om det är en el-SUV eller en veteranbil.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum