Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik
Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024.
– Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.

En analys av det linjära tv-tittandet på Godare TV under helåret 2024 visar dessutom en hög andel tittare i den yngre målgruppen, 44 procent av tittarna är mellan 16 och 49 år.
– Mat, inspiration och underhållning i en skön feelgood-mix verkar locka de yngre målgruppssegmenten, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.
Våren 2025 är det fem år sedan Godare TV startade, under de här åren har kanalen etablerat sig som en av Sveriges ledande matkanaler genom att kombinera egna produktioner med spännande internationella matresor, kända kockprofiler och svenska favoriter.
– Strategin har varit att låta foodies och livsnjutare mötas i en inspirerande miljö – antingen de vill testa nya recept, drömma sig bort till kulinariska destinationer eller bara njuta av underhållning, säger Carolina Hermansson, Content & Operations Manager på Godare TV.
Kanalen är ett exempel på hur traditionell tv kan hitta nya styrkepositioner i ett förändrat medielandskap. Trots att den linjära konsumtionen överlag minskar, visar nischade format med tydlig målgruppsrelevans fortsatt kraft. Särskilt inom mat, resor och livsstil – genrer som erbjuder en visuell och känslomässig upplevelse bortom det informativa.
Genom sin innehållsstrategi där reseprogram, underhållning och livsstil tillsammans med matupplevelser från hela världen samsas, har Godare TV lyckats attrahera en yngre generation tittare, som söker inspiration och upplevelser snarare än traditionell tv-konsumtion.
– Vi ser att en yngre publik, som ofta konsumerar innehåll via sociala plattformar och streamingtjänster, hittar till oss genom våra dynamiska format och profiler som engagerar i flera kanaler. Mat handlar inte bara om att äta – det är en del av en livsstil och en social upplevelse, vilket vi lyfter i allt vårt innehåll, säger Carolina Hermansson.
Under 2025 fortsätter Godare TV att expandera med nya satsningar, en av dem är Jennie Walldéns nya serie Jennie lagar asiatiskt, men också Festligheter med Catarina König, Den franska matresan med Tess Medina & Valerie Aflalo samt en ny serie med krögaren och kokboksförfattaren Oliver Ingrosso.
* Källa: MMS
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carolina Hermansson, Content and Operations Manager Godare TV, Schibsted Media. E-post: carolina.hermansson@schibsted.com
Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV, Schibsted Media. E-post: bo.fredelius@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav22.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.
Ny matsatsning på Godare med Jennie Walldén10.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, den 10 april, lanserar Godare ”Jennie lagar asiatiskt” – en nyproducerad serie där Jennie Walldén bjuder på smakrika rätter från hela Asien. Efter tidigare succéer med profiler som Tina Nordström, Dante Zia och Catarina König, satsar Godare nu vidare på matinspiration i tv-format – den här gången med fokus på det asiatiska köket.
Maggie Strömberg ny chef för SvD:s politikredaktion3.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Maggie Strömberg tar över som chef för SvD:s politikredaktion i samband med redaktionens omorganisation. Hon fortsätter att skriva och behåller också sin röst i veckopodden ”Politiken”. Samtidigt stärks politikredaktionen genom att knyta till sig poddproducenten Tove Friman Leffler.
Kristoffer Leandoer får Axel Liffner-stipendiet28.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Kristoffer Leandoer, författare och litteraturkritiker i Svenska Dagbladet. I juryns motivering beskrivs hur han ”skriver med smittande entusiasm som öppnar sinnet och får läsaren att vilja lära känna fler författarskap”.
Tommy Sundvall får Aftonbladets litteraturpris27.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Serieromanförfattaren Tommy Sundvall tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2024 för sin bok ”Folkbokförd i rännstenen”. För första gången i prisets historia går det till en serieroman.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum