Schibsted Media

Godare firar fem år med stark tillväxt och yngre publik

Dela

Mat- och feelgood-innehåll fortsätter engagera tv-publiken, inte minst de yngre. Under årets första tio veckor har Godare TV:s genomsnittliga unika dagliga räckvidd ökat närmare 30 procent* jämfört med samma period 2024.
– Det är ett tydligt kvitto att intresset för mat-tv och livsstils- innehåll är starkare än någonsin, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.

Carolina Hermansson och Bo Fredelius på Godare TV firar kanalens femårsjubileum – och en stark start på 2025 med nästan 30 procents tillväxt i daglig räckvidd. Med en mix av mat, livsstil och feelgood-innehåll lockar kanalen allt fler yngre tittare. Foto: Schibsted
Carolina Hermansson och Bo Fredelius på Godare TV firar kanalens femårsjubileum – och en stark start på 2025 med nästan 30 procents tillväxt i daglig räckvidd. Med en mix av mat, livsstil och feelgood-innehåll lockar kanalen allt fler yngre tittare. Foto: Schibsted

En analys av det linjära tv-tittandet på Godare TV under helåret 2024 visar dessutom en hög andel tittare i den yngre målgruppen, 44 procent av tittarna är mellan 16 och 49 år.

– Mat, inspiration och underhållning i en skön feelgood-mix verkar locka de yngre målgruppssegmenten, säger Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV på Schibsted Media.

Våren 2025 är det fem år sedan Godare TV startade, under de här åren har kanalen etablerat sig som en av Sveriges ledande matkanaler genom att kombinera egna produktioner med spännande internationella matresor, kända kockprofiler och svenska favoriter. 

– Strategin har varit att låta foodies och livsnjutare mötas i en inspirerande miljö – antingen de vill testa nya recept, drömma sig bort till kulinariska destinationer eller bara njuta av underhållning, säger Carolina Hermansson, Content & Operations Manager på Godare TV.

Kanalen är ett exempel på hur traditionell tv kan hitta nya styrkepositioner i ett förändrat medielandskap. Trots att den linjära konsumtionen överlag minskar, visar nischade format med tydlig målgruppsrelevans fortsatt kraft. Särskilt inom mat, resor och livsstil – genrer som erbjuder en visuell och känslomässig upplevelse bortom det informativa.

Genom sin innehållsstrategi där reseprogram, underhållning och livsstil tillsammans med matupplevelser från hela världen samsas, har Godare TV lyckats attrahera en yngre generation tittare, som söker inspiration och upplevelser snarare än traditionell tv-konsumtion.

– Vi ser att en yngre publik, som ofta konsumerar innehåll via sociala plattformar och streamingtjänster, hittar till oss genom våra dynamiska format och profiler som engagerar i flera kanaler. Mat handlar inte bara om att äta – det är en del av en livsstil och en social upplevelse, vilket vi lyfter i allt vårt innehåll, säger Carolina Hermansson.

Under 2025 fortsätter Godare TV att expandera med nya satsningar, en av dem är Jennie Walldéns nya serie Jennie lagar asiatiskt, men också Festligheter med Catarina König, Den franska matresan med Tess Medina & Valerie Aflalo samt en ny serie med krögaren och kokboksförfattaren Oliver Ingrosso.

* Källa: MMS


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carolina Hermansson, Content and Operations Manager Godare TV, Schibsted Media. E-post: carolina.hermansson@schibsted.com 
Bo Fredelius, Commercial Advisor Video & TV, Schibsted Media. E-post: bo.fredelius@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye