FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande
- FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande för ett nytt projekt på Salone del Mobile 2025
- I centrum står nya Fiat Grande Panda Kartell – ett samarbetsprojekt mellan det välkända italienska designmärket Kartell och FIAT Centro Stile.
- Samarbetet mellan FIAT och Kartell driver på en ständig innovation och uppmuntrar båda varumärken att utforska nya och banbrytande idéer.

Fiat Grande Panda Kartell tar huvudscenen på Salone del Mobile i Milano från 8 till 13 april, där den visas upp i Kartells monter. Utställningen markerar en viktig milstolpe och firar FIATs återkomst till sitt ”hemmasegment”. Det är också en plattform för att visa upp det framgångsrika samarbetet mellan FIAT och Kartell – en lyckad fusion av två kompletterande världar.
"Jag är så glad över det här samarbetet! Kartell är sinnebilden av italiensk excellens inom hållbar, ikonisk design och delar samma värderingar som FIAT.” kommenterade Olivier Francois, VD för FIAT och global marknadschef för Stellantis. ”Att arbeta tillsammans främjar en kultur av ständig innovation och ger båda varumärken kraft att tänja på gränserna och självsäkert utforska nya idéer. Det här tillvägagångssättet leder till unika och banbrytande koncept som lyfter användningen av hållbara material och designelement. Samarbetet har också som mål att utforska reaktionerna från en ny publik i ett sammanhang utanför bilvärlden.” avslutade Francois.
"Att blicka mot framtiden är vår mission,” sa Claudio Luti, president för Kartell. ”Det är en inställning som definierar vilka vi är. Att blicka framåt innebär att varje dag sträva efter att agera, förbättra och skapa känsla och skönhet. Det är andan bakom vårt samarbete med Fiat: ett kreativt verkstadslabb centrerat kring Grande Panda Kartell, format av en ständig dialog mellan designers och ingenjörer, och av våra delade värderingar och långa gemensamma historia. Jag är mycket glad över att presentera detta projekt i Kartells monter på Salone del Mobile – den perfekta arenan för de bästa idéerna och det mest framtidsinriktade designspråket. Det finns ingen bättre plats än Salone, i en monter formad av design, för att avslöja ett projekt som pågått i två år och nu är i sitt slutskede tack vare ett förnyat partnerskap med Fiat.”
Det pågående samarbetet stärker det mångåriga förhållandet, som går tillbaka till 1950-talet när Kartell designade det ikoniska skidstället för första generationens Fiat 500. Bandet har utvecklats över tid med projekt som den unika Fiat 500e Kartell, designad tillsammans med Centro Stile år 2020. I dag fortsätter detta kreativa verkstadslabb arvet med Fiat Grande Panda Kartell.
Den pågående utvecklingen av Fiat Grande Panda Kartell är mässans stjärna och förkroppsligar båda varumärkenas värderingar och stil. Projektet fokuserar på utbyten av idéer och material mellan bil- och designvärlden. FIAT introducerar bilspråket i designvärlden, medan Kartell lyfter fram design som en central del av körupplevelsen.
Fiat Grande Panda Kartell
Projektet utmärker sig genom sin unika design, där en livfull röd lackering förmedlar energi och passion och samtidigt stärker Kartells visuella identitet. För att uppnå en kraftfull och iögonfallande visuell effekt kombineras den röda exteriören med det exklusiva interiörfärgen Tasmania Blue. Kombinationen skapar en sofistikerad pop-effekt och speglar ett noggrant öga för detaljer.
Kartells logotyp, som symboliserar Love-varumärket, är ett centralt dekorativt inslag och finns på flera strategiska ställen – som hjulen, bakpartiet och den C-stolpen. Inuti bilen pryds passagerarutrymmet av en lekfull användning av varumärket: den termopräglade ”kk”-monogrammet ger en tredimensionell känsla och återfinns på alla klädslar. Dessa är tillverkade av toppmoderna tyger, som Pop-melange canvas, vilket tillför både modernitet och stil, samtidigt som interiören behåller en varm och inbjudande känsla.
Som en extra överraskning för nyfikna gäster gömmer sig "påskäggsdetaljer" i bilen: den ikoniska Kartell-lampan finns placerad på instrumentpanelen och lyfter fram materialens transparens samt tillför en särpräglad designkomponent.
Fiat Grande Panda Kartell strävar efter att tänja på gränserna för verkligheten och är ett projekt för möjliga materialblandningar. Ett exempel är den potentiella användningen av Polykarbonat 2.0, en polymer av andra generationen som tillverkas av förnybara källor och är känd för sin transparens, hållbarhet och lätta vikt. Det avancerade materialet är en grundpelare i Kartells mest ikoniska och hållbara produkter och skulle inte bara höja bilens estetik, utan också spegla båda varumärkenas engagemang för innovation och hållbarhet.
Denna ”kontaminering” kan också utökas till hållbarhetsområdet mellan bil- och produktdesignindustrin, som delar en gemensam produktionskedja. Ett särskilt "tex-to-tex"-förfarande kan inkluderas i projektet: textilrester från Foliage-fåtöljen omvandlas till fiber och spinns därefter till 100 % återvunnen polyestergarn. Resultatet blir ett sätesöverdrag med en mittsektion tillverkad av 60 % återvunnet polyester. Denna process minskar inte bara avfall, utan förvandlar restmaterial till högkvalitativa material – ett viktigt bidrag till en cirkulär och hållbar ekonomi.
Nyckelord
Kontakter
Simone LazzarinAstara Sweden / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comBilder















Länkar
Om Astara: The Open Mobility Company
Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com
Om Astara Northern Europe:
Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
Alfa Romeo uppmärksammar Internationella funktionshinderdagen med Tonale for All3.12.2025 15:31:25 CET | Pressmeddelande
Stellantis och Alfa Romeo lanserar Tonale for All, en specialutvecklad modell som möjliggör säker körning för personer med nedsatt arm- och handfunktion. Avancerade hjälpmedel som pedalstyrning och ergonomisk mittkonsol gör bilen fullt körbar utan traditionell ratt- och handmanövrering. Lösningarna uppfyller europeiska säkerhetskrav och kan anpassas för flera Stellantis-modeller och individuella behov. Tonale for All bygger vidare på Stellantis breda arbete med inkluderande mobilitetsprogram, såsom Ami for All, Autonomy (Italien) och DriveAbility (USA).
Försäljningsstart för Jeep® Avenger 4xe The North Face4.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Astara Sweden startar försäljningen av nya Jeep® Avenger 4xe – en kompakt SUV som kombinerar robust design med avancerad hybridteknik och äkta Jeep 4x4-prestanda. 48-volts mildhybridsystem med automatisk fyrhjulsdrift ger optimal effektivitet och klassledande framkomlighet i alla väder och underlag. Två utföranden: Avenger 4xe Upland och den exklusiva specialutgåvan The North Face Edition, framtagen i samarbete med friluftsvarumärket The North Face. Pris från 409 900 kr, beställningsbar nu hos svenska Jeep-återförsäljare – leveranser startar mot slutet av 2025.
Nya Alfa Romeo Tonale: den sportigaste någonsin15.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nya Alfa Romeo Tonale har förfinats med sportigare karaktär och förbättrade köregenskaper, för en tydligt Alfa Romeo-känsla och en mer engagerande körupplevelse. Exteriör: Ikonisk design med ny bredare spårvidd, nya 19- och 20-tumsfälgar, uppdaterad Trilobe-grill och nytt emblem som förstärker bilens dynamiska uttryck. Interiör: Uppdaterad interiör med ny röd läderklädsel, ny tvåtonig Alcantara-klädsel , ny funktionell växelväljare och stämningsbelysning med gradienteffekt. Färger: Åtta färger, däribland nya metalliclackerna Rosso Brera, Verde Monza och Giallo Ocra, samt tillvalet bi-color för ökad personlighet. Kördynamik: Perfekt viktbalans, direkt styrning, Brembo-bromsar och avancerad elektronik som elektronisk fjädring och Q4 fyrhjulsdrift. Teknologi & Komfort: Digital instrumentpanel, trådlös uppkoppling, nivå 2-förarassistans, 360°-kamera och semi-automatisk parkering. Ny modellserie: Från välutrustad basmodell till sportiga Sprint, eleganta Ti och toppmodellen Veloce. Lanseras
Nya Fiat Grande Panda vinner "Red Dot Award" 202511.7.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fiat Grande Panda vinner det prestigefyllda Red Dot Award 2025 i kategorin "Produktdesign" Hyllas för sin originalitet, hållbarhet och sitt omisskännliga italienska uttryck. Grande Panda sticker ut med funktioner som Pixel LED-belysning, återvunnen interiör och den exklusiva BAMBOX Bamboo Fiber Tex®-instrumentpanelen. Grande Panda lanseras i Sverige under september 2025.
Helt nya Jeep® Compass revolutionerar aerodynamik och hållbarhet för den europeiska marknaden27.6.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nya och kommande Jeep® Compass är den mest aerodynamiska Jeep-modellen någonsin för Europa. Med design för elektrifiering erbjuds modellen som hybrid, plug-in hybrid och 100% elektrisk, med upp till 650 km räckvidd. Innovativa funktioner förbättrar prestanda, hållbarhet och bränsleeffektivitet, samtidigt som Jeeps traditionella stil bevaras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum