Astara Sweden

FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande

Dela
  • FIAT x Kartell: ett kreativt återförenande för ett nytt projekt på Salone del Mobile 2025
  • I centrum står nya Fiat Grande Panda Kartell – ett samarbetsprojekt mellan det välkända italienska designmärket Kartell och FIAT Centro Stile.
  • Samarbetet mellan FIAT och Kartell driver på en ständig innovation och uppmuntrar båda varumärken att utforska nya och banbrytande idéer.
Nya Fiat Grande Panda Kartell
Nya Fiat Grande Panda Kartell

Fiat Grande Panda Kartell tar huvudscenen på Salone del Mobile i Milano från 8 till 13 april, där den visas upp i Kartells monter. Utställningen markerar en viktig milstolpe och firar FIATs återkomst till sitt ”hemmasegment”. Det är också en plattform för att visa upp det framgångsrika samarbetet mellan FIAT och Kartell – en lyckad fusion av två kompletterande världar.

"Jag är så glad över det här samarbetet! Kartell är sinnebilden av italiensk excellens inom hållbar, ikonisk design och delar samma värderingar som FIAT.” kommenterade Olivier Francois, VD för FIAT och global marknadschef för Stellantis. ”Att arbeta tillsammans främjar en kultur av ständig innovation och ger båda varumärken kraft att tänja på gränserna och självsäkert utforska nya idéer. Det här tillvägagångssättet leder till unika och banbrytande koncept som lyfter användningen av hållbara material och designelement. Samarbetet har också som mål att utforska reaktionerna från en ny publik i ett sammanhang utanför bilvärlden.” avslutade Francois.

"Att blicka mot framtiden är vår mission,” sa Claudio Luti, president för Kartell. ”Det är en inställning som definierar vilka vi är. Att blicka framåt innebär att varje dag sträva efter att agera, förbättra och skapa känsla och skönhet. Det är andan bakom vårt samarbete med Fiat: ett kreativt verkstadslabb centrerat kring Grande Panda Kartell, format av en ständig dialog mellan designers och ingenjörer, och av våra delade värderingar och långa gemensamma historia. Jag är mycket glad över att presentera detta projekt i Kartells monter på Salone del Mobile – den perfekta arenan för de bästa idéerna och det mest framtidsinriktade designspråket. Det finns ingen bättre plats än Salone, i en monter formad av design, för att avslöja ett projekt som pågått i två år och nu är i sitt slutskede tack vare ett förnyat partnerskap med Fiat.”

Det pågående samarbetet stärker det mångåriga förhållandet, som går tillbaka till 1950-talet när Kartell designade det ikoniska skidstället för första generationens Fiat 500. Bandet har utvecklats över tid med projekt som den unika Fiat 500e Kartell, designad tillsammans med Centro Stile år 2020. I dag fortsätter detta kreativa verkstadslabb arvet med Fiat Grande Panda Kartell.

Den pågående utvecklingen av Fiat Grande Panda Kartell är mässans stjärna och förkroppsligar båda varumärkenas värderingar och stil. Projektet fokuserar på utbyten av idéer och material mellan bil- och designvärlden. FIAT introducerar bilspråket i designvärlden, medan Kartell lyfter fram design som en central del av körupplevelsen.

Fiat Grande Panda Kartell

Projektet utmärker sig genom sin unika design, där en livfull röd lackering förmedlar energi och passion och samtidigt stärker Kartells visuella identitet. För att uppnå en kraftfull och iögonfallande visuell effekt kombineras den röda exteriören med det exklusiva interiörfärgen Tasmania Blue. Kombinationen skapar en sofistikerad pop-effekt och speglar ett noggrant öga för detaljer.

Kartells logotyp, som symboliserar Love-varumärket, är ett centralt dekorativt inslag och finns på flera strategiska ställen – som hjulen, bakpartiet och den C-stolpen. Inuti bilen pryds passagerarutrymmet av en lekfull användning av varumärket: den termopräglade ”kk”-monogrammet ger en tredimensionell känsla och återfinns på alla klädslar. Dessa är tillverkade av toppmoderna tyger, som Pop-melange canvas, vilket tillför både modernitet och stil, samtidigt som interiören behåller en varm och inbjudande känsla.

Som en extra överraskning för nyfikna gäster gömmer sig "påskäggsdetaljer" i bilen: den ikoniska Kartell-lampan finns placerad på instrumentpanelen och lyfter fram materialens transparens samt tillför en särpräglad designkomponent.

Fiat Grande Panda Kartell strävar efter att tänja på gränserna för verkligheten och är ett projekt för möjliga materialblandningar. Ett exempel är den potentiella användningen av Polykarbonat 2.0, en polymer av andra generationen som tillverkas av förnybara källor och är känd för sin transparens, hållbarhet och lätta vikt. Det avancerade materialet är en grundpelare i Kartells mest ikoniska och hållbara produkter och skulle inte bara höja bilens estetik, utan också spegla båda varumärkenas engagemang för innovation och hållbarhet.

Denna ”kontaminering” kan också utökas till hållbarhetsområdet mellan bil- och produktdesignindustrin, som delar en gemensam produktionskedja. Ett särskilt "tex-to-tex"-förfarande kan inkluderas i projektet: textilrester från Foliage-fåtöljen omvandlas till fiber och spinns därefter till 100 % återvunnen polyestergarn. Resultatet blir ett sätesöverdrag med en mittsektion tillverkad av 60 % återvunnet polyester. Denna process minskar inte bara avfall, utan förvandlar restmaterial till högkvalitativa material – ett viktigt bidrag till en cirkulär och hållbar ekonomi.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Nya Fiat Grande Panda Kartell
Nya Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild
Fiat Grande Panda Kartell
Fiat Grande Panda Kartell
Ladda ned bild

Länkar

Om Astara: The Open Mobility Company 

Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com

Om Astara Northern Europe: 

Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.

Följ Astara Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden

Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande

Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.

Cecilie Therese Pedersen utses till ny Country Director för Astara Sweden7.1.2025 10:04:35 CET | Pressmeddelande

Astara Sweden välkomnar Cecilie Therese Pedersen som ny Country Director. Med över 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin, och en gedigen karriär på Nissan Motor Corporation, tar Cecilie med sig ett omfattande kunnande och en imponerande meritlista. I sin nya roll rapporterar Cecilie till Miska Tammelin, Managing Director för Astara Northern Europe. Cecilie har under de senaste fyra åren haft rollen som Country Director för Nissan Sverige, där hon lett genomgripande förändringar som inkluderar implementering av en ny agenturmodell, omstrukturering av återförsäljarnätverket, samt arbete med att stärka jämställdhet inom ledarskap och organisation. Hon har även varit drivande i förändringsarbeten på både europeisk och global nivå. Med sin breda internationella erfarenhet och sin förmåga att skapa starka team och hållbara strategier kommer Cecilie att bidra till att stärka Astaras position på den svenska marknaden och leda varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat och Jeep mot nya framgångar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye