Transportstyrelsen

Halvljus – vanligaste felet vid besiktning

Dela

Defekta halvljus är fortfarande den vanligaste anmärkningen vid besiktning av personbilar. Över 287 000 nedslag meddelades vid förra årets kontrollbesiktningar. Ungefär var fjärde bil underkändes med krav på efterkontroll vid besiktningen och olika anmärkningar på bilbelysningen toppar Transportstyrelsens statistik. 

Besiktningsman som undersöker en personbil.
Defekt halvljus var den vanligaste anmärkningen vid kontrollbesiktning 2024. Liza Simonsson Transportstyrelsen

Under många år har andelen underkända besiktningar med krav på efterkontroll stadigt minskat. Men under de senaste åren har minskningen avtagit och kurvan vänt uppåt igen. Totalt genomfördes 3 930 177 kontrollbesiktningar av personbilar i landet i landet under 2024. Av dessa underkändes 908 384 med krav på efterkontroll och det är en ökning för tredje året i rad.

– Vi kan konstatera en ökning och det kan vara så att en del av förklaringen är de sämre ekonomiska tiderna. Man kanske håller kvar vid sin äldre bil lite längre och man skjuter eventuellt upp en service som skulle uppmärksammat en brist, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Genomförda kontrollbesiktningar personbil (hela riket)

 

2016

2020

2024

Godkända

2 156 036

2 303 092

2 598 159

Underkända utan krav på efterkontroll*

568 237

431 777

423 634

Underkända med krav på efterkontroll**

963 994

780 360

908 384

Totalt antal förrättningar

3 688 270

3 515 229

3 930 177

*Innebär i detta sammanhang att bilen underkänts men inte behöver genomgå efterkontroll efter att felet avhjälpts.
**Innebär i detta sammanhang att fordonet underkänts och behöver genomgå efterkontroll.

Skicket på den svenska personbilsparken varierar i olika delar av landet. Bäst i Sverige är bilarna i Hallands län där 20,2 procent underkändes. Också i Skåne län stack resultatet ut i positiv riktning med 20,7 procent underkända. I andra änden på listan återfinns Värmlands län där 27,5 procent av personbilarna underkändes under förra året. Gävleborgs län låg också i topp vad gäller underkännanden med 26,7 procent. 

– Vi vet att andelen underkännanden varierar mellan olika delar av landet. Det beror på många orsaker som socioekonomiska faktorer, vägars skick och underhåll, trafikarbetet från den aktuella fordonsparken och åldern på bilarna, säger Mikael Andersson.

Vanligaste felet – defekta halvljus

Fler än hälften av alla anmärkningar kan härledas till ljusrelaterade fel. Över 287 000 nedslag på halvljusen gjorde det till det vanligaste felet. Näst vanligaste felet berodde på defekta positionsljus.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att vi kan se så många anmärkningar på halvljuset. Tillfredsställande ljus är väldigt viktigt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv och dessutom något som du ofta själv kan lösa, säger Mikael Andersson.

Tio vanligaste felen (hela riket)

Orsak

Antal

1.)

Strålkastare halvljus

287 442

2.)

Positionslykta

192 005

3.)

Parkeringsbroms bromsverkan

114 819

4.)

Spindelled

104 136

5.)

Styrled

79 245

6.)

Färdbroms bromsbelägg

78 007

7.)

Skyltlykta

76 939

8.)

Färdbroms hjulbroms

73 661

9.)

Avgassystem

73 404

10.)

Fjäder

69 202

Statistik - 50 vanligaste bristerna finns under fliken dokument nedan.

Tabell - Procentuell och länvis fördelning av underkända besiktningar som kräver efterkontroll finns under fliken dokument nedan.

Fakta: Kontrollbesiktning

En personbil eller lastbil som inte överstiger 3500 kg i totalvikt ska kontrollbesiktas

  • första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
  • andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
  • därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.


Ett fordon kan besiktas när man vill, det vill säga tidigare än de intervall som anges ovan. Men tiden till nästa besiktning räknas alltid från den månad fordonet genomför en kontrollbesiktning.

Kontrollbesiktning (Transportstyrelsens webbplats)

Kontakter

Dokument

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

Uppdaterad: Omfattande körkortsförändringar på gång27.3.2025 19:25:26 CET | Nyheter

EU förväntas inom kort fatta formellt beslut om ett nytt körkortsdirektiv som kommer att innebära ändringar på körkortsområdet. Efter beslutet ska Sverige ta ställning till hur direktivet ska implementeras i de svenska regelverken. Direktivet innehåller bland annat en ny körkortsbehörighet – B1, som kan ge en person med 15 års ålder rätt att köra en ”fartsänkt bil”. En annan förändring är att det blir möjligt att ta körkort från 17 års ålder (med beledsagare). Samtidigt ska körkortet finnas i digital form. Reglerna är med några undantag tänkta att införas under 2028 och börjar gälla 2029.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye