Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment
Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.

Metoden för klimatberäkning möjliggör jämförbara och transparenta klimatberäkningar, och skapar bättre förutsättningar för såväl dagligvaruhandeln som livsmedelsindustrin att driva en omställning mot lägre klimatavtryck. I det nya samarbetet med FoodFacts kommer metoden att implementeras i praktiken, genom framtagande av klimattal för produkter i medlemsföretagens sortiment.
- Maten står för omkring 30 procent av vår klimatpåverkan och en övervägande del av all mat köps i våra medlemsföretags butiker. Genom att nu ta nästa steg och tillämpa den gemensamma metoden i bred skala skapar vi nya möjligheter i arbetet med att minska klimatpåverkan från maten dagligvaruhandeln säljer, säger Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Efter en noggrann urvalsprocess valdes FoodFacts som partner för uppdraget, där förmågan att realisera den branschgemensamma metodiken varit en grundförutsättning. Klimattalen som kommer tas fram i projektet är så kallade generiska klimattal (baserade på sekundära data) som utgår från respektive produkts unika sammansättning. Dessa generiska tal är ett steg i arbetet mot ett mindre klimatbelastande sortiment. Arbetet, som omfattar Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag, inleds nu och kommer att pågå under en tvåårsperiod.
- Vi är oerhört glada över att ha fått detta förtroende och att få arbeta för en kund som delar vår vision att bättre information om livsmedelsprodukter kan göra skillnad. Detta är ett steg på vägen för FoodFacts att framåt kunna erbjuda alla producenter och handlare lättillgängliga analysverktyg med hälso- och hållbarhetsindikatorer för hela sina sortiment, säger FoodFacts VD Alexandra Ferreira.
- Tillsammans med FoodFacts har vi landat i en gemensam förståelse för branschens behov. Vi ser fram emot ett samarbete som kommer att ge oss ytterligare verktyg i hållbarhetsarbetet, avslutar Jenny Hagberg.
Svensk Dagligvaruhandels medlemmar kommer att kunna använda klimattalen som ett verktyg i sitt hållbarhetsarbete och för att driva sina respektive hållbarhetsstrategier.
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, cecilia.anneling@svdh.se, 070-840 52 63
Alexandra Ferreira, VD FoodFacts, alexandra@foodfacts.se, 070-970 10 78
Om FoodFacts
FoodFacts är ett svenskt techföretag som hjälper livsmedelsbranschen att utveckla och välja mer hållbara och hälsosamma produkter genom bättre dataunderlag. Företaget levererar insikter och verktyg för att förstå och minska klimatpåverkan på både produkt- och sortimentsnivå. Med erfarenhet från både livsmedels- och techbranschen arbetar FoodFacts med skalbara lösningar – och är sedan tidigare datapartner till Coop Sveriges hållbarhetsdeklaration. https://www.foodfacts.se/
Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln – en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och driver närings- och samhällspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna. https://www.svenskdagligvaruhandel.se/
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder


Länkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum