Schibsted Media

SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav

Dela

Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.

Johan Silfversten Bergman och Inanna Lallerstedt leder SvD:s nya tillväxtnav – en satsning där journalistik, produktutveckling och data möts i en gemensam redaktionell organisation. Foto: Linus Sundahl Djerf / SvD
Johan Silfversten Bergman och Inanna Lallerstedt leder SvD:s nya tillväxtnav – en satsning där journalistik, produktutveckling och data möts i en gemensam redaktionell organisation. Foto: Linus Sundahl Djerf / SvD

Tillväxtnavet ska accelerera SvD:s digitala tillväxt genom att stötta redaktionen, utveckla nya idéer och integrera innovation i det redaktionella arbetet. Teamet får en tydlig mission: att hitta nya sätt att möta läsarnas behov – idag och i framtiden.

– Nu gör vi det som många pratat om i åratal, att faktiskt satsa på att sätta redaktion och produkt i samma rum. Det sätter SvD i en unik position för att fortsätta vår digitala tillväxtresa. Och på ett personligt plan känns det otroligt roligt. Det här kommer göra oss mer innovativa och säkerställa att vi hittar nya vägar som tar SvD in i framtiden, säger Inanna Lallerstedt.

Inanna kommer närmast från rollen som produktchef och har en djup förståelse för redaktionella behov och processer. Att en produktchef nu kliver in i ledningen för en redaktionell avdelning markerar ett tydligt skifte – både i SvD:s sätt att organisera sig och i hur mediebranschen kan tänka nytt kring digital utveckling.

Johan Silfversten Bergman leder de redaktionella delarna av navet, med ansvar för både ett team med projektledare, redaktörer och reportrar samt SvD:s sociala medier- och videoredaktion. Han har tillsammans med Inanna varit drivande i flera digitala satsningar, bland annat utvecklingen av SvD Kompakt.

– Det känns väldigt roligt att vi fått möjligheten att sätta ihop ett så starkt team med en stor bredd i sina kompetenser. För att utveckla journalistiken på riktigt behöver vi arbeta på nya sätt och i konstellationer som sträcker sig bortom redaktionens traditionella strukturer. Det får vi verkligen möjlighet att göra här, säger Johan Silfversten Bergman.

Navet är tvärfunktionellt och består av projektledare, reportrar, videoredaktörer, redaktörer, utvecklare, UX-designers, SEO-specialister och dataanalytiker – alla med ett gemensamt ledarskap och gemensamma mål. Här ingår också nya roller som till exempel projektledare för datastöd och en ny sorts reportertjänst – som rör sig mellan experiment, utveckling och dagligt nyhetsarbete.

– Vi har höga ambitioner för vår journalistik, men också för hur vi organiserar oss för att möta framtiden. Med tillväxtnavet tar vi ett modigt och nyskapande steg, där vi samlar redaktionell och produktnära kompetens i en gemensam kraft för utveckling. Det är också ett viktigt steg för att vi ska kunna ta täten i den digitala transformationen, säger SvD:s chefredaktör och vd, Lisa Irenius.

Tillväxtnavets arbete kommer särskilt att fokusera på områden som AI, video och ljud – och hur de kan användas för att skapa journalistik med starkare genomslag och ökad relevans för dagens och morgondagens läsare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Inanna Lallerstedt, chef SvD Tillväxt. Telefon: 072-855 21 89. E-post: inanna.lallerstedt@schibsted.com.
Johan Silfversten Bergman, chef redaktionell tillväxt.. Telefon:  070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Johan Silfversten Bergman och Inanna Lallerstedt leder SvD:s nya tillväxtnav – en satsning där journalistik, produktutveckling och data möts i en gemensam redaktionell organisation. Foto: Linus Sundahl Djerf / SvD
Johan Silfversten Bergman och Inanna Lallerstedt leder SvD:s nya tillväxtnav – en satsning där journalistik, produktutveckling och data möts i en gemensam redaktionell organisation. Foto: Linus Sundahl Djerf / SvD
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye