SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav
Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.

Tillväxtnavet ska accelerera SvD:s digitala tillväxt genom att stötta redaktionen, utveckla nya idéer och integrera innovation i det redaktionella arbetet. Teamet får en tydlig mission: att hitta nya sätt att möta läsarnas behov – idag och i framtiden.
– Nu gör vi det som många pratat om i åratal, att faktiskt satsa på att sätta redaktion och produkt i samma rum. Det sätter SvD i en unik position för att fortsätta vår digitala tillväxtresa. Och på ett personligt plan känns det otroligt roligt. Det här kommer göra oss mer innovativa och säkerställa att vi hittar nya vägar som tar SvD in i framtiden, säger Inanna Lallerstedt.
Inanna kommer närmast från rollen som produktchef och har en djup förståelse för redaktionella behov och processer. Att en produktchef nu kliver in i ledningen för en redaktionell avdelning markerar ett tydligt skifte – både i SvD:s sätt att organisera sig och i hur mediebranschen kan tänka nytt kring digital utveckling.
Johan Silfversten Bergman leder de redaktionella delarna av navet, med ansvar för både ett team med projektledare, redaktörer och reportrar samt SvD:s sociala medier- och videoredaktion. Han har tillsammans med Inanna varit drivande i flera digitala satsningar, bland annat utvecklingen av SvD Kompakt.
– Det känns väldigt roligt att vi fått möjligheten att sätta ihop ett så starkt team med en stor bredd i sina kompetenser. För att utveckla journalistiken på riktigt behöver vi arbeta på nya sätt och i konstellationer som sträcker sig bortom redaktionens traditionella strukturer. Det får vi verkligen möjlighet att göra här, säger Johan Silfversten Bergman.
Navet är tvärfunktionellt och består av projektledare, reportrar, videoredaktörer, redaktörer, utvecklare, UX-designers, SEO-specialister och dataanalytiker – alla med ett gemensamt ledarskap och gemensamma mål. Här ingår också nya roller som till exempel projektledare för datastöd och en ny sorts reportertjänst – som rör sig mellan experiment, utveckling och dagligt nyhetsarbete.
– Vi har höga ambitioner för vår journalistik, men också för hur vi organiserar oss för att möta framtiden. Med tillväxtnavet tar vi ett modigt och nyskapande steg, där vi samlar redaktionell och produktnära kompetens i en gemensam kraft för utveckling. Det är också ett viktigt steg för att vi ska kunna ta täten i den digitala transformationen, säger SvD:s chefredaktör och vd, Lisa Irenius.
Tillväxtnavets arbete kommer särskilt att fokusera på områden som AI, video och ljud – och hur de kan användas för att skapa journalistik med starkare genomslag och ökad relevans för dagens och morgondagens läsare.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Inanna Lallerstedt, chef SvD Tillväxt. Telefon: 072-855 21 89. E-post: inanna.lallerstedt@schibsted.com.
Johan Silfversten Bergman, chef redaktionell tillväxt.. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum