SvD samlar utveckling, journalistik och produkt i nytt tillväxtnav
Svenska Dagbladet tar nästa steg i sin digitala transformation – och lanserar ett nytt redaktionellt tillväxtnav där journalistik och produkt samlas i samma organisation. Med Inanna Lallerstedt som navchef och Johan Silfversten Bergman som redaktionell chef skapas en ny struktur med ambition att utmana traditionella gränser i mediebranschen.

Tillväxtnavet ska accelerera SvD:s digitala tillväxt genom att stötta redaktionen, utveckla nya idéer och integrera innovation i det redaktionella arbetet. Teamet får en tydlig mission: att hitta nya sätt att möta läsarnas behov – idag och i framtiden.
– Nu gör vi det som många pratat om i åratal, att faktiskt satsa på att sätta redaktion och produkt i samma rum. Det sätter SvD i en unik position för att fortsätta vår digitala tillväxtresa. Och på ett personligt plan känns det otroligt roligt. Det här kommer göra oss mer innovativa och säkerställa att vi hittar nya vägar som tar SvD in i framtiden, säger Inanna Lallerstedt.
Inanna kommer närmast från rollen som produktchef och har en djup förståelse för redaktionella behov och processer. Att en produktchef nu kliver in i ledningen för en redaktionell avdelning markerar ett tydligt skifte – både i SvD:s sätt att organisera sig och i hur mediebranschen kan tänka nytt kring digital utveckling.
Johan Silfversten Bergman leder de redaktionella delarna av navet, med ansvar för både ett team med projektledare, redaktörer och reportrar samt SvD:s sociala medier- och videoredaktion. Han har tillsammans med Inanna varit drivande i flera digitala satsningar, bland annat utvecklingen av SvD Kompakt.
– Det känns väldigt roligt att vi fått möjligheten att sätta ihop ett så starkt team med en stor bredd i sina kompetenser. För att utveckla journalistiken på riktigt behöver vi arbeta på nya sätt och i konstellationer som sträcker sig bortom redaktionens traditionella strukturer. Det får vi verkligen möjlighet att göra här, säger Johan Silfversten Bergman.
Navet är tvärfunktionellt och består av projektledare, reportrar, videoredaktörer, redaktörer, utvecklare, UX-designers, SEO-specialister och dataanalytiker – alla med ett gemensamt ledarskap och gemensamma mål. Här ingår också nya roller som till exempel projektledare för datastöd och en ny sorts reportertjänst – som rör sig mellan experiment, utveckling och dagligt nyhetsarbete.
– Vi har höga ambitioner för vår journalistik, men också för hur vi organiserar oss för att möta framtiden. Med tillväxtnavet tar vi ett modigt och nyskapande steg, där vi samlar redaktionell och produktnära kompetens i en gemensam kraft för utveckling. Det är också ett viktigt steg för att vi ska kunna ta täten i den digitala transformationen, säger SvD:s chefredaktör och vd, Lisa Irenius.
Tillväxtnavets arbete kommer särskilt att fokusera på områden som AI, video och ljud – och hur de kan användas för att skapa journalistik med starkare genomslag och ökad relevans för dagens och morgondagens läsare.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Inanna Lallerstedt, chef SvD Tillväxt. Telefon: 072-855 21 89. E-post: inanna.lallerstedt@schibsted.com.
Johan Silfversten Bergman, chef redaktionell tillväxt.. Telefon: 070-626 10 50. E-post: johan.silfversten-bergman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Schibsted Media blir Schibsted igen12.5.2025 09:01:00 CEST | Pressmeddelande
Idag blir Schibsted Media åter Schibsted när mediekoncernen blir ensam ägare till namnet. Skiftet blir naturligt när börsnoterade Schibsted Marketplaces formellt byter namn till Vend och blir ett renodlat nordiskt marknadsplatsbolag.
Kvinnors innersta frågor på Facebook får svar i nytt program8.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Porrhemligheter, ligglistor och utseendehat. I slutna Facebookgrupper för kvinnor utbyts råd och hemligheter. Nu ska pikanta problem och kluriga frågor få svar i Aftonbladets videosatsning ”Rådet”.
Aftonbladet lanserar ny AI-nyhetstjänst – på 50 språk5.5.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet tar ännu ett stort kliv mot framtidens nyhetskonsumtion och lanserar nu "Hej Aftonbladet", en AI-baserad chattjänst som gör det enklare än någonsin att hitta, förstå och utforska nyheter. På 50 olika språk.
Så samlar SvD gräv, reportage, ljud och kultur i nya navet Berättande5.5.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
När Svenska Dagbladet idag implementerar en ny organisation – Nya SvD – finns ett starkt fokus på berättande journalistik. En viktig del i den nya organisationen är navet Berättande, där gräv, reportage, ljud och kultur samlas för att utveckla framtidens journalistiska berättande.
Ny matsatsning på Godare med Jennie Walldén10.4.2025 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, den 10 april, lanserar Godare ”Jennie lagar asiatiskt” – en nyproducerad serie där Jennie Walldén bjuder på smakrika rätter från hela Asien. Efter tidigare succéer med profiler som Tina Nordström, Dante Zia och Catarina König, satsar Godare nu vidare på matinspiration i tv-format – den här gången med fokus på det asiatiska köket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum