Företagare har blivit mer nöjda med Stockholms stads service
Stockholms företagare är mer nöjda med kommunens service. Med ett betyg på 74 i Nöjd-Kund-Index (NKI) har staden ökat med två enheter på den 100-gradiga skalan och toppar nu listan bland Sveriges storstadskommuner. Det visar den årliga insiktsundersökningen som mäter kommunernas myndighetsutövning.
Undersökningen bygger på företagens upplevelser av kontakten med kommunen inom brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och upphandling. Totalt har 711 företag som haft kontakt med kommunen inom myndighetsutövning betygsatt stadens service. Stockholm hamnar på 74, vilket är en ökning med två enheter sedan senaste mätningen 2023.
– Ett gott företagsklimat är viktigt för Stockholm och jag är stolt över att företagens upplevelse av vår service har förbättrats. Det visar att vårt långsiktiga och ihärdiga arbete för att underlätta företagens kontakter med kommunen gör skillnad och ger resultat. Det pågår ett brett kvalitetsarbete ute i verksamheterna med utveckling av nya arbetssätt och digitala tjänster som ytterligare kommer förenkla och möta företagarnas behov i sin kontakt med staden, säger Anders Österberg, tf finansborgarråd, Stockholms stad.
Frågorna i enkäten handlar om hur nöjda företagen är med stadens bemötande, information, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Allra mest nöjda är företagen över stadens bemötande där de ger ett mycket högt betyg på 81. Den största förbättringen syns inom området tillgänglighet som ökar fem steg från 73 till 78.
– Jag vill rikta ett stort tack till alla företagare som har tagit sig tid att svara på undersökningen. Det är glädjande att se att vårt arbete med att utveckla vår service och skapa bra förutsättningar för företagen ger goda resultat, säger Fredrik Jurdell, stadsdirektör, Stockholms stad.
| NKI Serviceområde | Betyg (föregående år) |
Ökning/Minskning |
| Information | 75 (74) | +1 |
| Tillgänglighet |
78 (73) |
+5 |
| Bemötande | 81 (79) | +2 |
| Kompetens | 77 (76) | +1 |
| Rättssäkerhet | 79 (76) | +3 |
| Effektivitet | 74 (73) | +1 |
Insikt företagsklimatundersökning
Insikt är en servicemätning som genomförs årligen av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tillsammans med Stockholm Business Alliance (SBA). Mätningen av Nöjd-Kund-Index (NKI) visar hur företag betygssätter kommunens myndighetsutövning. Undersökningen omfattar hela landet, och görs för att fånga upp företagarnas åsikter och identifiera förbättringsområden inom den kommunala servicen.
NKI-betygen för Stockholm 2024 med föregående års värde inom parentes: brandskydd 86 (87), bygglov 53 (51), markupplåtelse 64 (69), miljö- och hälsoskydd 78 (76), livsmedelskontroll 81 (78), och serveringstillstånd 71 (76).
Sedan 2021 har Stockholms stad kompletterat NKI-undersökningen med en motsvarande undersökning för upphandling (Nöjd-upphandlings-index). Upphandling når ett betyg på 62 (62) och ligger något lägre än riksgenomsnittet på 64 (65). NUI för de olika serviceområdena visar att betygen ökat för bemötande 76 (74), tillgänglighet 73 (69), information 68 (63), kompetens 63 (62), rättssäkerhet 68 (66) medan effektivitet minskat till 65 (67).
Ta del av hela undersökningen och ladda ner rapporten.
Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning. Läs mer på SKR:s webbplats.
Kontakt
För Anders Österberg:
Kajsa Loord
Telefon: 076-122 92 47
E-post: kajsa.loord@stockholm.se
För Fredrik Jurdell:
Stadsledningskontorets pressfunktion
Telefon: 08-508 29 999
E-post: media.slk@stockholm.se
I Stockholms stad arbetar cirka 40 000 personer. Du möter oss i skolan, på äldreboenden, i parken, när du ska söka bygglov, driva företag eller går till simhallen för att träna. Stockholms stads verksamhet styrs av folkvalda politiker och organiseras i stadens förvaltningar och bolag.
Stockholms stad är en organisation med decentraliserat ansvar. Det betyder att besluten ofta fattas lokalt, så nära de berörda som möjligt.
Följ Stockholms stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Stockholms stad
Ny utställning om Stockholms simhallar15.12.2025 15:11:01 CET | Pressmeddelande
I utställningen Simhallen – en livsviktig mötesplats berättas historien om hur Stockholms simhallar länge speglat vår samtid. Utställningen visas i Stockholmsrummet på Kulturhuset och pågår till den 1 mars.
Stockholmska liv – ny bok med samtida stockholmare i fokus9.12.2025 18:27:02 CET | Pressmeddelande
Stockholmia förlag bjuder in till bokfrukost för Bo Larssons nya bok Stockholmska Liv. Tio berättelser från vardag och samtid den 11 december 2025 klockan 08.15-10.00 i Stadsmuseets kafé. Samtal mellan författaren och Elin von Unge, museivetare.
Pressinbjudan: Luciatåg med eldrivna maskiner sätter fokus på hållbar stadsutveckling8.12.2025 07:30:00 CET | Pressinbjudan
Stockholms stad bjuder in att fira innovativt samarbete i Slakthusområdet: På morgonen 12 december rullar ett ovanligt Luciatåg från Södermalm till Slakthusområdet i Stockholm. Tåget består av eldrivna arbetsmaskiner och syftet är att rikta ljus på den snabba omställning som pågår mot en mer hållbar och klimatsmart stadsutveckling.
Pressinbjudan: Konst och ljus ska lyfta Rågsved5.12.2025 13:10:59 CET | Pressinbjudan
Nu får Rågsved centrum ett lyft. Ett rivet parkeringsdäck, ny konst, belysning och planteringar ska göra området öppnare, trevligare och tryggare. Välkommen på invigningsfest den 12 december.
Ny forskning ska stärka undervisningen i Stockholms förskolor5.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Över tusen medarbetare från kommunala och fristående förskolor deltog den 28 november i Förskolesummit 2025 – Stockholms största kompetenssatsning för förskolan. Under dagen presenterades ny forskning om barns utveckling och behov. Kunskap som kan leda till nya arbetssätt och stärkt undervisningskvalitet i stadens förskolor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum