Många elever får inte den hjälp de behöver i skolan
En tredjedel av eleverna uppger att de inte får tillräckligt med hjälp i skolan när skolarbetet känns för svårt. Av lärarna är det många som också upplever begränsade förutsättningar för att ge tillräckligt stöd och stimulans till alla elever. Det visar den tredje delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.

–En tredjedel av eleverna uppger att de aldrig, sällan eller bara ibland får hjälp i skolan när de behöver. Trots att bristerna när det gäller stöd i skolan har uppmärksammats i flera studier under en lång tidsperiod visar resultaten i denna undersökning att stödet alltjämt är otillräckligt för alldeles för många elever, säger Thomas Furusten, rapportförfattare och undervisningsråd på Skolverket.
Killar upplever oftare än tjejer att de får hjälp i skolan
Det är skillnader mellan tjejer och killar i hur de upplever stödet och hjälpen i skolan. I högstadiet uppger killar i högre grad än tjejer att de får hjälp. I både högstadiet och gymnasieskolan uppger killar i större utsträckning än tjejer att lärarna uppmuntrar dem i skolarbetet, och att deras lärare är bra på att förklara när det är något de inte förstår.
Många elever tycker att lärarna är bra på att förklara och uppmuntra, men inte alla
Omkring sju av tio elever i mellanstadiet och i gymnasieskolan tycker att alla eller de flesta av lärarna är bra på att förklara när det är något de inte förstår. I högstadiet är det något färre som tycker det, knappt sex av tio elever.
Uppmuntran och stimulans är viktigt för att eleverna ska känna att de får ledning av sina lärare. Fyra av tio elever i högstadiet och drygt hälften av eleverna i mellanstadiet och gymnasieskolan upplever att alla eller de flesta av lärarna uppmuntrar dem i skolarbetet. Andelen elever som anger att de får uppmuntran av sina lärare är alltså lägre bland elever i högstadiet, där också drygt tre av tio svarar att det enbart är några få eller inga lärare som uppmuntrar dem i skolarbetet.
Dessutom är det vissa elever i både gymnasieskolan och på högstadiet som saknar tillräckligt med stimulans. Nästan två av tio elever svarar att de sällan eller aldrig får nya utmaningar om skolarbetet känns för lätt.
Lärare upplever begränsade förutsättningar att ge stöd, ledning och stimulans
Många lärare anger att det finns begränsade förutsättningar för att ge ledning och stimulans till alla elever samt extra anpassningar till elever som behöver det. Vidare beskriver sex av tio lärare att elever som har rätt till särskilt stöd bara ibland, sällan eller aldrig får det stöd som de har rätt till. Tillgång till specialpedagogisk personal i form av speciallärare och specialpedagoger är en viktig förutsättning för att skolan ska kunna ge alla elever det stöd de behöver. Studien visar dock att fyra av tio lärare anger att det är dålig tillgång på speciallärare på skolan där de arbetar. Även Skolverkets senaste lärarprognos visar på fortsatt stor brist i tillgången på speciallärare.
Tillgången till specialpedagoger beskrivs vara något bättre. Tre av tio grundskolelärare och två av tio gymnasielärare anger att det är dålig tillgång på specialpedagoger.
De flesta av lärarna anser att det är bra tillgång på behöriga lärare på den skola där de arbetar. Däremot upplever fyra av tio lärare att det är dålig tillgång på vikarier. Bristen beskrivs vara störst på gymnasieskolans yrkesprogram där nästan sex av tio lärare anger att det är dålig tillgång, och minst i högstadiet där tre av tio lärare anger att det är dålig tillgång på vikarier.
Huvudmän och rektorer behöver prioritera stödarbetet
–För att vända utvecklingen behöver huvudmän och rektorer säkerställa och prioritera arbetet med stöd. Lärare behöver få förutsättningar att identifiera vilka undervisningsutmaningar som finns i elevgruppen och tid att utveckla undervisningen, säger Lars Thornberg, enhetschef på Skolverket.
För att det viktiga arbetet med särskilt stöd ska fungera bättre är det också viktigt att säkerställa att det finns tillgång till personal med specialpedagogisk kompetens och att det finns förutsättningar för samarbete mellan lärare och specialpedagogisk personal.
Attityder i skolan 2025, delrapport 3 (skolverket.se)
Fakta om enkätundersökningen Attityder till skolan
Attityder till skolan 2024 är den tionde omgången av Skolverkets attitydundersökning till elever och lärare i grundskolan och gymnasieskolan. Undersökningen spänner över ett brett spektrum av frågor. Den handlar bland annat om relationen mellan elever och lärare, undervisningen, stöd och trygghet.
Till skillnad från tidigare omgångar av undersökningen redovisas resultaten från Attityder till skolan 2024 i flera delrapporter. Syftet är att genom kortare rapporter fokusera på några frågor åt gången och på så sätt göra innehållet mer lättillgängligt. 2024 deltog omkring 6 400 elever och 3 300 lärare i undersökningen.
Attityder till skolan: information om undersökningen (skolverket.se)
Relaterat
Många elever upplever bristande studiero i skolan (Attityder i skolan 2024, del II)
Många elever upplever stress i skolan (Attityder i skolan 2024, del I)
PM – Särskilt stöd i grundskolan läsåret 2024/25
Prognos över behovet av lärare och förskollärare
Många elever med F i matematik har inte fått det stöd de har rätt till
Nyckelord
Bilder

Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Skolverket trycker och distribuerar ersättningsprov till skolorna13.3.2025 10:08:03 CET | Pressmeddelande
Ersättningsproven för årskurs 9 och gymnasieskolan, samt ersättningsprovet i engelska för årskurs 6, trycks och distribueras till skolorna. Skolverket lättar även på reglerna kring ersättningsproven för årskurs 6 i svenskämnena den närmaste tiden vilket gör det möjligt att skriva ut eller kopiera upp proven några dagar före provdagen. De beskeden kommer Skolverket med idag.
Skolverket stänger ner provtjänsten för nationella prov för våren 20257.3.2025 16:01:37 CET | Pressmeddelande
Flera fel har uppdagats med provplattformen där digitala nationella prov skulle ha genomförts från och med mars i år. Skolverket har därför beslutat om att stänga ner provtjänsten för våren 2025. Eleverna kommer därför att använda ersättningsprov istället.
Många elever upplever bristande studiero i skolan6.3.2025 08:01:00 CET | Pressmeddelande
Endast hälften av eleverna i grundskolan och gymnasieskolan upplever att de i allmänhet kan koncentrera sig på lektionerna. Det visar den andra delrapporten i Skolverkets enkätundersökning Attityder till skolan.
Färre förskollärare på förskolor med störst behov10.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Segregationen, det vill säga uppdelning av barn med olika socioekonomisk- och migrationsbakgrunder, är hög inom förskolan. Barn från mindre gynnsamma socioekonomiska förhållanden tycks påverkas mer negativt av segregationen i förskolan. Samtidigt är tillgången till utbildade förskollärare lägre på förskolor med störst behov. Huvudmän behöver därför ta ett större ansvar för likvärdigheten och fördela resurser mer kompensatoriskt. Det visar Skolverkets rapport om segregation och likvärdighet i förskolan.
Fortsatt brist på behöriga lärare och förskollärare28.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots minskade barnkullar kommer det att saknas cirka 10 600 behöriga lärare och förskollärare i skolväsendet år 2038. Det visar Skolverkets nya lärarprognos. Störst väntas bristen bli på förskollärare, speciallärare, yrkeslärare och högstadielärare. För att täcka behovet behöver fler studenter välja en lärarutbildning - exempelvis behöver antalet studenter som läser till speciallärare nästan fördubblas.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum