Ladda bilen med stil i Danmark
Clever, grundat 2009, driver Danmarks största nätverk för elbilsladdning med 45 000 laddpunkter, inklusive 1 500 ultrasnabba laddare. Under 2024 investerade Clever över en miljard DKK för 15 000 nya laddpunkter. Företaget förnyar laddningsupplevelsen med cafékoncept och präglas av modernt, transparent ledarskap.

Danmark är en förebild för övergången till en fossilfri framtid, med en halv miljon helelektriska fordon och nästan 70 % av nya bilar som säljs är eldrivna. Detta beror på ambitiösa politiska projekt, skattereformer och insatser från företag som Clever, som har investerat i elbilsladdningsinfrastruktur och därmed bidragit till hållbar transport.
Danmark har flest offentliga laddpunkter per elbil i hela Europa. Med över 45 000 offentliga laddpunkter, inklusive mer än 1 500 ultrasnabbladdare som kan ge 300 kilometers räckvidd på cirka 30 minuter, är laddningen smidig, snabb och alltid nära. I genomsnitt är du aldrig mer än 6 kilometer från en Clever-laddare.
Men bekvämlighet är bara halva berättelsen. Clevers nyaste stationer är utformade som destinationer – inte bara stopp längs vägen. Oavsett om du laddar din bil i stan eller på ett vackert motorvägsstopp så hittar du stationer som bjuder in till en paus, återhämtning och ett andetag. Tänk: dansk arkitektur, integration med naturen och en riktigt bra kopp kaffe.
En meningsfull paus – att ladda mer än bara bilen
I årtionden har vägkrogen symboliserat hastighet och bekvämlighet – en plats där man snabbt tankar, plockar upp något halvdant att äta och rullar vidare. Men tänk om ett stopp kunde kännas som en paus värd att ta?
Clever omdefinierar vad en laddstation kan vara – och vad den kan betyda. För även om en elbil laddas på 15 till 30 minuter, uppstår ett sällsynt tillfälle. Tid att pausa, andas, tänka, smaka. Det är just det ögonblicket Clever valt att designa för.
Arkitektur formad av naturen
Varje Clever-station för ultrasnabbladdning är utformad i samarbete med de danska arkitekterna COBE, kända för projekt som förenar människa, plats och syfte. De träbeklädda takstrukturerna är inspirerade av trädens grenar – som sträcker sig uppåt, släpper in ljus och luft. De är byggda av hållbara material och konstruerade för att kännas öppna och lugna, snarare än industriella och avskärmade.
Geometrin är ren och intuitiv. Atmosfären är varm – även när det regnar. Och varje plats är anpassad till sin omgivning, med siktlinjer, landskap och tillgänglighet som känns naturliga snarare än påtvingade.
Inne på Clever-stationerna hittar du Clever Café – ett stillsamt uppror mot snabbmatskulturen. Inga plastbrickor. Inga mystiska måltider. Bara noggrant utvald mat och dryck från danska producenter som värdesätter hantverk och kvalitet.
Byggt med biologisk mångfald i åtanke
Varje Clever-anläggning utvärderas och utvecklas med biologisk mångfald som en grundläggande princip. Där det är möjligt bevarar vi det befintliga ekosystemet – träd, gräs, insekter, djurliv. Och där mark tidigare har rensats, arbetar vi för att återställa den.
Vissa platser omges av vilda ängar. Andra innehåller insektshotell, lokala växter och genomsläppliga ytor som minskar avrinningen av regnvatten. Det är en liten men viktig förändring: att behandla vägrenen som något levande – inte som något som bara ska asfalteras över.
Clevers laddstationer handlar inte bara om att ladda snabbare – de handlar om att leva långsammare. Att skapa ett reseflöde som tillåter verkliga pauser. När infrastruktur byggs med människor i åtanke – inte bara maskiner – förändras upplevelsen. En laddning blir en meningsfull paus. Ett café blir ett samtal. Och ett stopp längs vägen blir en del av resan – inte bara en omväg på vägen.
FAKTA
Utvecklingen av elfordon i Danmark
• Vid utgången av 2025 kommer cirka 500 000 helelektriska fordon att rulla på danska vägar
• Nästan 70 procent av alla nya bilar som säljs i Danmark är elbilar, jämfört med ett EU-genomsnitt på 20–25 procent
• Under ett enskilt år ökade antalet registrerade elfordon med över 100 000
• Danmark har det högsta antalet offentliga laddpunkter per elbil i Europa
• Landets snabba och växande laddinfrastruktur har spelat en avgörande roll i att göra elbilar till förstahandsvalet
• Framåtblickande statliga incitament och progressiva politiska beslut har påskyndat övergången från fossila bränslen till förnybar energi
För mer information kontakta:
Stephen Kastberg Haar
Email: sha@clever.dk
Tel: +45 22851343
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder



Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Tivolis fyrverkerier får Köpenhamn att spraka, gnistra och glittra16.12.2025 14:41:59 CET | Pressmeddelande
Tivoli i Köpenhamn bjuder på spektakulära fyrverkerishower den 25 och 26 december 2025, samt på nyårsafton. Fyrverkerimästaren Gunnar B. Knudsen firar 20 år och levererar färgsprakande shower med nya visuella uttryck. Evenemanget är en del av Tivolis julfirande fram till 4 januari 2026.
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum