Spendrups rankas som Europas klimatledande dryckesföretag av Financial Times
Spendrups klimatarbete har rankats högst av alla dryckesföretag i rankingen Europe’s Climate Leaders 2025 av Financial Times och Statista. Ett tydligt kvitto på Spendrups långsiktiga och ambitiösa klimatarbete.

Spendrups Bryggeri, med varumärken som Norrlands Guld, Mariestads och Trocadero vid sidan av cidern Briska och Loka i portföljen, rankas som 19:e bolag i Europa av 600 bolag - och först av samtliga dryckesföretag. Rankingen som genomförs årligen baseras på vilka bolag som har åstadkommit den största minskningen i klimatutsläpp i scope 1 och 2 under en femårsperiod (2018-2023) i relation till sin omsättning, transparens kring klimatutsläpp i scope 3 och deltagande i Science Based Targets.
— Att Spendrups rankas som främsta dryckesföretag är en bekräftelse på att vårt hållbarhetsarbete levererar verkliga och mätbara resultat. Vi är stolta över våra framsteg med att minska klimatpåverkan och att leda klimatomställningen i dryckesbranschen, säger Anna Lidström, hållbarhetschef, Spendrups.
Spendrups fick totalt 80,1 poäng av 100 baserat på en kombination av minskning av utsläpp, transparens och klimatmål. Spendrups minskade utsläppen i egen verksamhet (scope 1 and 2) från 2018 till och 2023 med 94,5%.
— Det betyder väldigt mycket för oss, och i förlängningen även för våra kunder. Vi har ambitiösa klimatmål, och det har även våra kunder och det har sporrat oss att tillsammans bli bättre. Det här är ett tydligt bevis på att våra investeringar för att minska klimatpåverkan har gett resultat, säger Henrik Åström, vd, Spendrups.
Om Europe’s Climate Leaders
Europe’s Climate Leaders är en årlig ranking av Financial Times och analysföretaget Statista. Den utvärderar 600 företag i Europa baserat på deras minskning av utsläpp och transparens i klimatrapportering.
För fullständig rankinglista se:
https://www.ft.com/content/44f56758-9158-4b40-b59a-b2ffe6fc74ba
Om Spendrups hållbarhetsarbete
Spendrups har antagit ett klimatmål enligt Science Based Targets Initiative (SBTi) och ska minska växthusgasutsläppen med 90 % i absoluta tal i scope 1 och 2 och med 30 % per liter dryck i scope 3 till 2030, jämfört med 2019. Spendrups klassas därmed som ett företag i linje med 1,5-gradersmålet i scope 1 och 2. Målet för scope 3 har också godkänts av SBTi.
Spendrups arbetar med fyra hållbarhetsområden: minskad klimat- och miljöpåverkan, cirkulär resursanvändning, ansvarsfull dryckeskultur och goda arbetsvillkor i värdekedjan. För mer information om vårt hållbarhetsarbete se:
Nyckelord
Kontakter
Annika SvenssonPresschef/Chef externa relationer
Tel:+46 70 455 24 19annika.svensson@spendrups.seBilder


Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Briska och vinproducenter som Chavin, Gallo, Piccini, Cantina Zaccagnini och El Coto samt spritproducenter som Planteray och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB, Hellefors Bryggeri och SWAGG. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppdaterar klimatmålen5.6.2025 10:30:00 CEST | Pressmeddelande
Klimatmålen stakar ut vägen för Spendrups ambitiösa arbete med att minska klimatpåverkan. Nu har Spendrups utvecklat sina klimatmål ytterligare med ett separat mål för odlingsdelen, ett så kallat FLAG-mål. De nya målen har validerats och godkänts av Science Based Targets Initiative (SBTi).
Norrlands Guld släpper en AI som är sig själv14.5.2025 10:09:43 CEST | Pressmeddelande
Har man följt OpenAI-debatten om den senaste versionens alldeles för inställsamma personlighet och arbetsmarknadens utmaning med för generiska jobbansökningar, kommer nu äntligen en uppfriskande AI – med en skön och tydlig personlighet.
Insatser i hela värdekedjan tar Spendrups närmare klimatmålet 20308.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups hållbarhetsrapport för 2024 visar på tydliga och mätbara framsteg mot klimatmålet för 2030. Lägre klimatavtryck på förpackningar och en investering i kolsyreåtervinning har bidragit till att minska Spendrups utsläpp markant.
Meteor gör entré i Sverige – Spendrups breddar sin portfölj med fransk öltradition2.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det franska bryggeriet Brasserie Meteor tar steget in på den svenska marknaden och introducerar sina två populära ölsorter, Meteor Lager och Meteor Blanche, genom Spendrups Bryggeri. Lanseringen markerar en unik möjlighet för svenska ölentusiaster att upptäcka det bästa av fransk öltradition.
Michael Andersson lanserar årets upplaga av Melleruds Mästarbrygd – en amber lager24.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2024, Michael Andersson, har skapat årets Melleruds Mästarbrygd – en ljust bärnstensfärgad amber lager, bryggd med ekologisk humle och malt. Årets Mästarbrygd bjuder på en utsökt rostig maltighet, friska inslag av citrus och avrundas med ett vitt krämigt skum
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum