Fortsatt nedgång i handeln med begagnat
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.

Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
– För andra månaden i rad kunde vi observera en tydligt lägre försäljning inom second hand jämfört med motsvarande månad förra året. Det är viktigt att komma ihåg att detta är en marknad i ständig utveckling. Enskilda månader säger inte allt om den långsiktiga trenden, och vår tilltro till branschen är fortsatt stark säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Andelen konsumenter som uppger att de handlat second hand under månaden landar på 23 procent – en minskning med nio procentenheter jämfört med förra året. Trots detta behåller e-handeln sin starka ställning och står nu för hela 65 procent av den totala begagnathandeln.
– Nätet har blivit den naturliga platsen för second hand, inte minst för yngre konsumenter. Även om försäljningen minskar något just nu, visar särskilt e-handeln att detta är ett köp- och säljbeteende som kommit för att stanna, säger Maria Mikkonen.
Att försäljningen av nya varor i handeln samtidigt visar tecken på återhämtning kan delvis förklara förändringen. Även om osäkerheten i omvärlden är stor, har hushållen genom sänkt styrränta och reallöneökningar successivt fått det bättre under det senaste året. När hushållen får något mer utrymme i sin ekonomi kan viljan att köpa nytt öka – men det betyder inte att begagnat är på väg bort.
– Vi räknar fortfarande med att second hand kommer att fortsätta växa starkt de kommande åren. Många konsumenter ser hållbarhet som självklart – men för att vinna i längden måste utbudet, upplevelsen och tillgängligheten fortsätta att utvecklas, säger Maria Mikkonen.
I månadens Pre Loved-indikatorn finner du också en intervju med MQ Marqets vd Ingvar Larsson, om företagets second handsatsning.
Pre Loved-indikatorn – mars 2025 i korthet
- Omsättning: 1,2 miljarder kronor (–24 % från mars 2024)
- Andel som handlat second hand: 23 %
- Second hand via nätet: 65 % av totalen
- Mest populärt: Mode (346 miljoner kronor)
- Störst nedgång: Sport och fritid (–35 % i Q1)
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum