Ökad efterfrågan på privata tågresor
Det långväga tågutbudet fortsätter att växa, medan inrikesflyget minskar ytterligare. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2024.
– Resultaten tyder på att det privata resandet med tåg har utvecklats starkt sedan covid-19-pandemin och att det på flera sträckor nu ligger i nivå med 2019, eller till och med över, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.

Den långväga tågmarknaden öppnades upp för konkurrens för ungefär 15 år. Sedan dess har det skett en utveckling mot ett större och mer varierat utbud, med mer differentierade och i genomsnitt lägre biljettpriser. Fram till pandemin ökade resandet med tåg stadigt, vilket resulterade i att järnvägen vann marknadsandelar från både bussen och flyget.
– Efter covid-19-pandemin har konkurrenssituationen med flyg och buss förändrats ytterligare och snabbtågen är i dag marknadsledande på flera långväga sträckor, säger Jonathan Sundin.
Flygutbudet var förra året mindre än hälften av 2019 års nivå på de största sträckorna med trafikslagsövergripande konkurrens. Minskningen av tjänsteresor är en förklaring. Samtidigt har bussutbudet ökat något under 2024:
– Ett rimligt antagande är att relativt höga priser för resor med snabbtåg och flyg gör att vissa resenärer väljer att resa med buss när det är väsentligt billigare, säger Jonathan Sundin.
Färre snabbtåg under 2024
Generellt sett har trafikutvecklingen på järnvägen stabiliserats under de senaste två åren. Under 2024 skedde däremot en minskning i snabbtågsutbudet, vilket medförde högre priser på vissa linjer.
Minskningen berodde bland annat på att SJ i början av året drabbades av omfattande fordonsskador, vilket ledde till fordonsbrist och att de periodvis tvingades att skära ner på snabbtågstrafiken på vissa sträckor.
På de undersökta sträckorna minskade snabbtågsutbudet med omkring 15 procent, jämfört med året innan. Situationen förbättrades successivt under året och en större del av trafiken kunde utföras. Det ger förhoppningar om att nedgången som syns i mätningen har varit tillfällig.
Ett utökat utbud av intercity- och regionaltåg gjorde att det totala utbudet ändå upprätthölls. Samtidigt innebar det att restiderna i genomsnitt förlängdes något och att resenärerna i större utsträckning behövt byta tåg för att kunna resa hela sträckan.
Vill du veta mer?
Transportstyrelsens följer tillsammans med Järnvägsgruppen på Kungliga Tekniska högskolan årligen utvecklingen av utbud och priser inom persontrafik på järnväg.
Rapport: Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2024
Nyckelord
Kontakter
Jonathan SundinUtredare
Tel:010-495 55 56jonathan.sundin@transportstyrelsen.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seLänkar
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Nu skärps reglerna för drönare4.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Samtidigt som fler flyger drönare ökar också antalet incidenter i luften. Nu skärps reglerna och från och med den 1 januari blir det straffbart att flyga drönare utan drönarkort.
Nya regler på gång: eCall ska inte kontrolleras vid besiktning2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten kommer Transportstyrelsen inte längre att ställa krav på kontroll av eCall-system vid besiktning. Reglerna förväntas träda ikraft i början av januari 2026.
Vita bilar vanligast i Sverige1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Vit befäster positionen som den vanligaste färgen när svenskarna väljer bilfärg. Det visar siffror som Transportstyrelsen sammanställt. Idag finns nära 1,2 miljoner vita bilar i vägtrafikregistret vilket motsvarar cirka 19 procent av totalen. Samtidigt fortsätter den lila bilen att vara den mest sällsynta på vägarna. Endast en av sexhundra bilar har lila som registrerad färg.
Klart med nya avgifter från 202628.11.2025 09:30:00 CET | Nyheter
Transportstyrelsens avgifter för 2026 är nu beslutade. En av få ändringar som får direkt påverkan på medborgare är att vägtrafikregisteravgiften höjs från 69 till 74 kronor per fordon.
Utökade vinterdäckskrav för tunga fordon10.11.2025 13:33:38 CET | Nyheter
Tidsperioden då det krävs vinterdäck för tunga fordon i landet har förlängts. Från och med nu gäller att tunga lastbilar och tunga bussar ska vara utrustade med vinterdäck under perioden 10 november – 10 april. Det gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum