Schibsted

Så samlar SvD gräv, reportage, ljud och kultur i nya navet Berättande

Dela

När Svenska Dagbladet idag implementerar en ny organisation – Nya SvD – finns ett starkt fokus på berättande journalistik. En viktig del i den nya organisationen är navet Berättande, där gräv, reportage, ljud och kultur samlas för att utveckla framtidens journalistiska berättande.

Madelaine Levy leder SvD:s nya nav Berättande, tillsammans med Mattias Wikdahl, ljud, Henrik Malmsten, AD, Anna Tiberg, gräv, och Ida Ölmedal, kulturchef. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Madelaine Levy leder SvD:s nya nav Berättande, tillsammans med Mattias Wikdahl, ljud, Henrik Malmsten, AD, Anna Tiberg, gräv, och Ida Ölmedal, kulturchef. Foto: Staffan Löwstedt/SvD

– Vi ser att våra prenumeranter som lyssnar också använder SvD mer och oftare. Att samla ljudproducenter, grävande reportrar och kulturredaktionen i ett gemensamt nav skapar fantastiska förutsättningar för fördjupande journalistik som gör avtryck, bland annat genom just nya former där dessa uttryck möts, säger Madelaine Levy, chef för Berättande-navet.

De senaste åren har Svenska Dagbladet framgångsrikt utvecklat nya ljudformat som poddserien ”Dynastin” och ljuddokumentärerna ”Giftgåtan” och ”Min son Jakob”. Dessa produktioner har lockat tiotusentals nya prenumeranter och bidragit till att SvD:s ljudsatsning nu är nominerad till INMA Global Media Awards i New York.

Samarbetet med Schibsted-kollegan Podme har också gett viktiga lärdomar, som nu tas vidare i den nya organisationen. Nästa steg blir att fördjupa samverkan mellan text och ljud, utforska nya berättarformer och skapa publiceringar där formatet anpassas efter berättelsens behov – oavsett om det är i ljud, text eller bild.

För att bygga vidare på dessa framgångar samlas nu flera av SvD:s mest prisbelönta journalister i navet, bland andra grävreportrarna Frida Svensson och Erik Wisterberg, reportage-redaktörerna Victoria Greve, Anders Billing och Hannes Delling, dokumentärproducenten Adam Svanell, biträdande kulturchef Essy Klingberg och kulturjournalisterna Elsa Westerstad och Björn Barr. Den visuella utvecklingen drivs av AD Henrik Malmsten. I navet finns också fotograferna Linus Sundahl-Djerf och Staffan Löwstedt.

SvD:s kulturredaktion kommer att arbeta närmare grävande journalister och ljudproducenter i nya tvärredaktionella projekt.

– Vi vill utveckla SvD:s stolta tradition av kulturreportage som tar läsaren in i oåtkomliga rum och ut i den råa verkligheten. Det är berättande som kombinerar journalistiskt undersökande med litterära grepp. Man kan dra linjen tillbaka till den tidiga wallraffaren Ester Blenda Nordström och fram till författaren Mustafa Cans prisbelönta reportage från Ukraina, säger kulturchef Ida Ölmedal som ansvarar för kulturjournalistiken i navet. 

– Närheten till gräv och ljud gör också att vi kan skärpa granskningen av kulturens makthavare och samtidigt hitta nya former för idédebatt, essäer och kritik.

Ambitionen med SvD:s nya Berättande-nav är att utveckla en berättande journalistik som engagerar läsarna.

– Det viktigaste för oss är inte omfånget eller formen utan att vi engagerar och fördjupar förståelsen för skeenden och människor i samtiden. Oavsett hur många tecken eller minuter en publicering är, så ska det aldrig kännas långt – det ska vara angeläget från början till slut, säger Madelaine Levy.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Madelaine Levy, chef Berättande-navet. Telefon: 073-314 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
Ida Ölmedal, kulturchef. Telefon: 073-668 09 72. E-post: ida.olmedal@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye