Så samlar SvD gräv, reportage, ljud och kultur i nya navet Berättande
När Svenska Dagbladet idag implementerar en ny organisation – Nya SvD – finns ett starkt fokus på berättande journalistik. En viktig del i den nya organisationen är navet Berättande, där gräv, reportage, ljud och kultur samlas för att utveckla framtidens journalistiska berättande.

– Vi ser att våra prenumeranter som lyssnar också använder SvD mer och oftare. Att samla ljudproducenter, grävande reportrar och kulturredaktionen i ett gemensamt nav skapar fantastiska förutsättningar för fördjupande journalistik som gör avtryck, bland annat genom just nya former där dessa uttryck möts, säger Madelaine Levy, chef för Berättande-navet.
De senaste åren har Svenska Dagbladet framgångsrikt utvecklat nya ljudformat som poddserien ”Dynastin” och ljuddokumentärerna ”Giftgåtan” och ”Min son Jakob”. Dessa produktioner har lockat tiotusentals nya prenumeranter och bidragit till att SvD:s ljudsatsning nu är nominerad till INMA Global Media Awards i New York.
Samarbetet med Schibsted-kollegan Podme har också gett viktiga lärdomar, som nu tas vidare i den nya organisationen. Nästa steg blir att fördjupa samverkan mellan text och ljud, utforska nya berättarformer och skapa publiceringar där formatet anpassas efter berättelsens behov – oavsett om det är i ljud, text eller bild.
För att bygga vidare på dessa framgångar samlas nu flera av SvD:s mest prisbelönta journalister i navet, bland andra grävreportrarna Frida Svensson och Erik Wisterberg, reportage-redaktörerna Victoria Greve, Anders Billing och Hannes Delling, dokumentärproducenten Adam Svanell, biträdande kulturchef Essy Klingberg och kulturjournalisterna Elsa Westerstad och Björn Barr. Den visuella utvecklingen drivs av AD Henrik Malmsten. I navet finns också fotograferna Linus Sundahl-Djerf och Staffan Löwstedt.
SvD:s kulturredaktion kommer att arbeta närmare grävande journalister och ljudproducenter i nya tvärredaktionella projekt.
– Vi vill utveckla SvD:s stolta tradition av kulturreportage som tar läsaren in i oåtkomliga rum och ut i den råa verkligheten. Det är berättande som kombinerar journalistiskt undersökande med litterära grepp. Man kan dra linjen tillbaka till den tidiga wallraffaren Ester Blenda Nordström och fram till författaren Mustafa Cans prisbelönta reportage från Ukraina, säger kulturchef Ida Ölmedal som ansvarar för kulturjournalistiken i navet.
– Närheten till gräv och ljud gör också att vi kan skärpa granskningen av kulturens makthavare och samtidigt hitta nya former för idédebatt, essäer och kritik.
Ambitionen med SvD:s nya Berättande-nav är att utveckla en berättande journalistik som engagerar läsarna.
– Det viktigaste för oss är inte omfånget eller formen utan att vi engagerar och fördjupar förståelsen för skeenden och människor i samtiden. Oavsett hur många tecken eller minuter en publicering är, så ska det aldrig kännas långt – det ska vara angeläget från början till slut, säger Madelaine Levy.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Madelaine Levy, chef Berättande-navet. Telefon: 073-314 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
Ida Ölmedal, kulturchef. Telefon: 073-668 09 72. E-post: ida.olmedal@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum