Köpenhamn satsar grönt: CopenPay tredubblas för att belöna hållbar turism
Köpenhamns gröna upplevelseekonomi, CopenPay, är tillbaka. Målet är att öka turisters medvetenhet om att göra mer hållbara val. I år är initiativet, som låter besökare “betala” för upplevelser runt om i staden med ansvarsfulla handlingar, tre gånger större, pågår dubbelt så länge och belönar dessutom turister som reser med tåg.

Turism är en stor källa till CO₂-utsläpp och det finns ett behov av att förändra turisters synsätt och uppmuntra till gröna val. Ny forskning visar att det finns en stor vilja bland turister att agera mer ansvarsfullt och lämna destinationen i bättre skick än de fann den.
Förra året förändrade Köpenhamn den globala turismagendan genom att lansera CopenPay som ett pilotprogram där gröna handlingar blev en valuta. Besökare kunde få gratis kulturella upplevelser genom att agera ansvarsfullt. Nu är CopenPay tillbaka – mer än tre gånger större med 90 deltagande attraktioner runt om i Köpenhamn och pågår dubbelt så länge, i 9 veckor.
"Genom att integrera mer ansvarsfulla handlingar i besöksupplevelsen omdefinierar CopenPay hur vi i Köpenhamn ser på turism. Istället för att locka fler turister till staden är målet med CopenPay att påverka våra besökare och öka deras medvetenhet om hur man kan resa mer hållbart – att upptäcka Köpenhamn på ett mer ansvarsfullt sätt samtidigt som man belönas med unika upplevelser," säger Søren Tegen Pedersen, VD för Wonderful Copenhagen.
Att anlända med tåg ger fler rabatter
FN förutspår en kraftig ökning av det globala resandet, med antalet ankomster som ökar från 1,4 miljarder år 2019 till 1,8 miljarder år 2030 – därför finns ett behov av att omvärdera hur vi reser. I år belönar CopenPay besökare som anländer till Köpenhamn med tåg med förmåner som; gratis cykeluthyrning, yogapass, guidade turer eller rabatterad entré till några av stadens främsta attraktioner.
Väl på plats i staden uppmuntrar CopenPay också besökare att stanna längre – och därmed resa mindre totalt sett – genom att belöna längre vistelser.
"Den största klimatpåverkan från turism kommer från transporter. Därför uppmuntrar vi i år resenärer att ta tåget till Köpenhamn. Dessutom vill vi att besökare ska resa mindre men stanna längre. Därför belönar vi gäster som stannar fyra dagar eller mer med förmåner som gratis cykeluthyrning eller en vegetarisk måltid,” säger Søren Tegen Pedersen och förklarar att initiativet ligger i linje med Köpenhamns ambition att bli nummer ett på den globala listan över världens mest hållbara storstadsdestinationer – samt att inspirera liknande initiativ runt om i världen.
Booking.coms forskning för 2025 visar att det finns en stor potential att göra turism till en kraft för positiv förändring, då 7 av 10 resenärer strävar efter att lämna en destination i bättre skick än de fann den.
Søren Tegen Pedersen säger:
"Turismen måste gå från att vara en miljöbelastning till att bli en positiv kraft för förändring. Lyckligtvis finns det en stor vilja bland turister att bidra positivt till de platser de besöker.”
"Med CopenPay vill vi öka resenärers medvetenhet om val och påverkan. Samtidigt erbjuder vi våra besökare ett enkelt och lokalt sätt att bidra till vår stad. Och förhoppningsvis åker de hem inspirerade till att göra fler ansvarsfulla handlingar – både hemma och på framtida resor.”
CopenPay – en global rörelse
År 2024 överträffade pilotprogrammet förväntningarna. Under CopenPays fyra veckor långa genomförande förra året ökade cykeluthyrningen med 29 %, tonvis med skräp samlades in, och 98 % av deltagarna uppgav att de skulle rekommendera initiativet.
Men i slutändan sträcker sig CopenPays ambitioner bortom Köpenhamn. Projektet syftar till att inspirera resenärer att göra mer ansvarsfulla val – både under sin vistelse och efter att de kommit hem. Sedan förra året har Wonderful Copenhagen bjudits in för att dela med sig av sina erfarenheter till över 100 destinationer runt om i världen, och med det utökade initiativet hoppas man visa att potentialen inte bara finns här i Köpenhamn – utan överallt.
"En av de bästa sakerna med turism är det kulturella utbytet," säger Søren Tegen Pedersen. "Vi lär oss mycket av våra besökare, och i gengäld hoppas vi att de lämnar Köpenhamn inspirerade – till att cykla mer, välja fler växtbaserade måltider och fortsätta göra mer ansvarsfulla val var de än befinner sig.”
Wonderful Copenhagen är Köpenhamns officiella turistorganisation och organiserar CopenPay i samarbete med ett brett nätverk av lokala partners, inklusive attraktioner och Köpenhamns kommun.
Fakta om CopenPay:
• Förra året pågick pilotprogrammet från 15 juli till 11 augusti.
• I år kan både besökare och Köpenhamnsbor delta i CopenPay från 17 juni till 17 augusti.
• 90 deltagande attraktioner, inklusive Nationalmuseet, Kronborgs slott i Helsingör, Statens Museum for Kunst, GoBoat, Copenhill, The Urban Garden och Donkey Republic cykeluthyrning.
• Pilotprojektet har redan inspirerat andra destinationer och har blivit en del av EU:s program Transition Pathway for Tourism.
• Se alla attraktioner här: www.visitcopenhagen.com/copenpay-attractions
• Webbplats: www.CopenPay.com
Fakta om Köpenhamn:
• Befolkning i huvudstadsregionen: 1,9 miljoner invånare
• Cyklar i Köpenhamns stad: 750 000 (5 gånger fler än bilar)
• Pendling: 62 % av alla invånare pendlar med cykel
• Cykelinfrastruktur: 382 km cykelbanor
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder





Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
Julmagi i Danmark – de bästa julmarknaderna för varje resenär5.11.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
När ljusen tänds och doften av glögg sprider sig över Danmark vaknar landets städer och byar till liv med julmarknader fyllda av tradition, hantverk och värmande hygge. Julmarknaderna i Danmark är en fest för alla sinnen. Här kan du njuta av traditionella æbleskiver, kanderade mandlar, lokala ostar, charkuterier och säsongens inläggningar. I årets guide har vi samlat några av Danmarks mest uppskattade julmarknader – från storslagna julupplevelser i Köpenhamn till charmiga marknader i mindre byar och städer – perfekta för varje typ av resenär.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum