Ny handledning ska minska utsläppen av mikroplaster
Slitage av vägmarkeringar orsakar varje år betydande utsläpp av mikroplaster. Det medför också stora kostnader och påverkar klimatet negativt. Men nu finns en ny handledning med åtgärder för att minska slitaget och därmed spridningen av mikroplaster.

Mikroplaster är en samlande beteckning för små plast- och gummifragment som är upp till fem millimeter stora. Forskning vid VTI har visat att vägmarkeringar som nöts ner orsakar utsläpp av mellan 40 och 570 ton mikroplaster om året – mängder motsvarande andra betydande källor som båtbottenfärger, konstgräsplaner och målning av byggnader.
Nu har forskarna som kartlade utsläppen gått vidare och tagit fram en praktisk guide för att minska slitaget. Handledningen finns i både fysisk och digital form och vänder sig till alla som på ett eller annat sätt arbetar med vägmarkeringar, främst i landets kommuner.
– Det finns en rad relativt enkla åtgärder som kan göra stor skillnad. Minskat slitage betyder mindre utsläpp, men också lägre kostnader och mindre klimatpåverkan i och med att materialåtgången minskar, säger VTI-forskaren Ida Järlskog.
Den nya handledningen innehåller en rad konkreta rekommendationer och tips och är indelad i fem huvudområden: upphandling och regelverk, utformning och design, materialegenskaper, utläggning och underhåll samt övriga åtgärder för en bättre miljö. Olika insatser inom vart och ett av dessa områden kan bidra till att minska slitage och utsläpp.
Med andra ord är problemet mångfacetterat och berör en rad vitt skilda områden.
– Allra viktigast är kanske att beställarna säkerställer att de verkligen får det de har upphandlat, till exempel att förarbetet är bra och att materialet håller hög kvalitet. Man bör även följa upp funktion och kvalitet på markeringarna över tid. Idag gör brist på tid och i många fall kunskap att sådana uppföljningar sällan genomförs, säger Ida Järlskog.
När det gäller upphandlingar är det viktig att ställa krav både på pris och kvalitet.
– Det kan räcka med att beställaren specificerar att utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet ska användas. Det visar att man värderar kvalitet och skapar incitament för entreprenören att välja ett material av högre kvalitet då det faktiskt gynnar dem. I dag är det bara priset som styr i de allra flesta fall.
Utöver den nya handledningen har VTI också publicerat en vetenskaplig rapport, med fördjupad information om de olika åtgärderna, och upplagd enligt samma struktur som handledningen. Allt material finns samlat på en särskild VTI-webbplats om vägmarkeringar, tanken är att webbsidan fylls på allt eftersom det publiceras ny kunskap.
Projektet om vägmarkeringar har finansierats av Naturvårdsverket.
Fakta Mikroplast
- Partiklar och fragment som är mindre än 5 mm av plastinnehållande material
- Olösliga i vatten och med en lång nedbrytningstid i naturen
- Kan både dra till sig och släppa ifrån sig miljöskadliga ämnen
- Har hittats i alla miljöer, världen över
- Små partiklar, i den inandningsbara fraktionen (PM10) är särskilt skadliga, både för människor och miljö
- Viktigt att vidta åtgärder och arbeta aktivt för att minska uppkomst och spridning av mikroplast
Nyckelord
Kontakter
Ida JärlskogForskare
Tel:013-204026Tel:072-9874025ida.jarlskog@vti.seBilder




Länkar
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska6.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.
Projekt för levande byar i Motala kommun - och resten av Sverige25.9.2025 08:27:30 CEST | Pressmeddelande
Trygga och attraktiva livsmiljöer där trafiken anpassas mer till människorna och mindre till bilarna. Det är målet för projektet Levande byar på landsbygden där VTI samarbetar med Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum