Upplands Väsby kommun

Språksatsning stärkte kommunala förskolor i Väsby

Dela

Barnen i Upplands Väsbys kommunala förskolor fick en starkare språkutveckling efter att pedagoger med utländsk bakgrund fick möjlighet att vidareutbilda sig i svenska språket. Språksatsningen från kommunen ger positiva effekter hos både barn och personal.

Foto: Scandinav. Bilden är copyrightskyddad av Johnér bildbyrå.

Närmare 40 kommunala förskolepedagoger med annat modersmål än svenska har under läsåret deltagit i en vidareutbildning för att ytterligare stärka sina kunskaper i det svenska språket. Deltagarnas omdöme efter avslutad utbildning är att deras självförtroende att prata inför barn och vårdnadshavare har ökat.

I utvärderingen berättar deltagarna att det har blivit lättare att planera, undervisa och dokumentera barnens lärande. För barnen är den förbättrade kommunikationen ett lyft som gett dem möjlighet att utvecklas mer i sitt språk.

– Vi är glada över det positiva resultatet som visar på värdet av att satsa på att vidareutbilda de pedagoger som har ett annat modersmål än svenska. Tack vare satsningen har de fått möjlighet till nya kunskaper som påverkar barnens språkutveckling positivt. Vi kommer att fortsätta fokusera på denna satsning, säger utbildningsnämndens ordförande Suzanne Enell (S).

Genom att stärka språkkunskaperna hos den enskilde har också barnens ordförråd påverkats. Utvärderingen visar att barnen kan längre meningar, blivit bättre på konflikthantering och i högre grad kan återberätta sagor. Även vårdnadshavare berättar att barnen blivit bättre i sitt språk.

Förskolepedagoger är ett samlingsnamn för barnskötare och förskollärare. Utgångspunkten vid varje anställning i kommunala förskolan är att man ska behärska det svenska språket i tal och skrift. Det kan dock finnas pedagoger som har rätt kompetens men som behöver kompetensutveckling i svenska. Att anställda har kunskaper i flera olika språk ses som en viktig tillgång i förskolan.

– Språk och kommunikation har avgörande inflytande på barn och ungas förutsättningar att utvecklas som individer samt att i förlängningen nå skolframgång. När pedagogernas kunskaper i svenska stärks och vidareutvecklas skapas förbättrade förutsättningar för genuin dialog, både mellan kollegor och med barn, under hela förskoledagen. Genom satsningen bidrar vi till våra pedagogers språkliga kompetens och i förlängningen stärks kvaliteten i hela förskoleorganisationen, säger Mikael C Larsson, verksamhetschef för kommunal skolverksamhet.

De kommunala förskolorna har som ett övergripande fokusområde att arbeta med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Det går ut på att pedagogerna medvetet ska arbeta med språk och kommunikation för att ge barnen så bra förutsättningar som möjligt.

Upplands Väsby har sju kommunala förskolor med sammanlagt 817 barn och 140 anställda. Av dessa finns det 130 pedagoger i verksamheten. Inom kommunala förskolan finns det sammanlagt 35 olika språk som talas av barn eller pedagoger.

Kontakter

Mikael Caiman LarssonChef för kommunal skolverksamhet

Tel:08-590 979 64

I Upplands Väsby bor över 50 000 invånare. Kommunen har ett attraktivt läge och hit tar du dig enkelt med kollektivtrafik från centrala Stockholm, Arlanda och Uppsala. Här har vi blomstrande handel, kultur, innovation och människor som bidrar till den moderna småstaden. Naturen finns alltid nära med cykelavstånd till Mälaren och blåbärsskogen. I Väsby är det enkelt att göra kloka och hållbara val, i livets alla skeden. Välkommen hem till Väsby!

Följ Upplands Väsby kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Upplands Väsby kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye