Schibsted Media blir Schibsted igen
Idag blir Schibsted Media åter Schibsted när mediekoncernen blir ensam ägare till namnet. Skiftet blir naturligt när börsnoterade Schibsted Marketplaces formellt byter namn till Vend och blir ett renodlat nordiskt marknadsplatsbolag.

Mediekoncernen Schibsted, som grundades 1839 och idag samlar några av Nordens största mediehus, får nu tillbaka sitt klassiska och korta namn efter ett år som Schibsted Media.
– Schibsted är ett historiskt namn och ett varumärke som väcker förtroende, både i Norden och internationellt, och som allra mest associeras med tidningar och nyhetsmedier. Schibsted som varumärke står för innovation, integritet och en stark publicistisk tradition. Därför är det viktigt för oss att Schibsted nu åter blir vårt koncernnamn – tydligt förknippat med media. Det ger oss ett tydligare varumärke, säger koncernchef Siv Juvik Tveitnes.
Det var i juni i fjol Schibsted delades i två bolag. Schibsteds huvudägare, Stiftelsen Tinius, köpte då ut medieverksamheten och skapade ett renodlat stiftelseägt mediebolag som fick det tillfälliga namnet Schibsted Media. I koncernen samlas flera kända varumärken, däribland Aftonbladet, VG, Aftenposten, SvD, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni och Podme.
Kvar i det börsnoterade Schibsted fanns de stora nordiska marknadsplatserna Blocket (Sverige), Finn (Norge), Tori (Finland) och DBA (Danmark), och i dag byter Schibsted Marketplaces formellt namn till Vend.
– Det är en milstolpe både för oss och våra kollegor i Vend. Det innebär att vi kan göra vår position som mediekoncern tydligare, samtidigt som Vend nu blir friare att fortsätta utvecklas som en renodlad aktör inom digitala marknadsplatser och fortsätta bygga en unik position i Norden, säger Siv Juvik Tveitnes.
I praxis innebär förändringen att mediekoncernen ensam äger webbplatsen Schibsted.com och varumärket Schibsted på sociala plattformar.
Som renodlat medieföretag helägt av Stiftelsen Tinius är Schibsteds ambitionen tydlig: Nyheter är kärnverksamheten och mediehusens uppgift att leverera oberoende journalistik som stärker demokratin.
Ambitionen är också att Schibsted ska vara ledande mediedestinationen i Norden, något som manifesterades i vintras genom avtalet om att köpa TV4 i Sverige och MTV i Finland från Telia Company, en transaktion som förväntas slutföras senast under tredje kvartalet 2025, under förutsättning att sedvanliga regulatoriska godkännanden erhålls.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petter Ovander, kommunikationschef, Schibsted i Sverige. Telefon: +46 70 268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.
Bjørn-Martin Bache Nordby, kommunikationschef, Schibsted i Norge. Telefon: +47 977 00 019. E-post: bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år.
Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum