Handelns konkurrenskraft - rapportpresentation
Handelsrådet bjuder in till presentation av Handelns ekonomiska råds rapport, den nionde i ordningen.
Temat denna gång är handelns konkurrenskraft och konkurrensutsatthet.

Datum: 22 maj
Tid: 10.00-11.30
Plats: Regeringsgatan 60, Stockholm
På plats för att presentera rapporten torsdag 22 maj är rådets fyra medlemmar:
Cecilia Hermansson, ordförande, Håkan Frisén, Ulf Johansson och Elin Nilsson.
För uppföljande kommentarer medverkar representanter för Handelsrådets stiftarparter: Stefan Carlén, chefsekonom på Handelsanställdas förbund, och Svensk handels chefsekonom Maria Mikkonen.
Anmäl ditt deltagande till ylva.akesson@handelsradet.se.
Kontaktperson för rapportens innehåll: Cecilia Hermansson 070-2661588.
Presentationen spelas in och kommer att kunna ses i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.
ÖVERSIKT AV RAPPORTENS INNEHÅLL:
När Trump-administrationen förändrar världsordningen och bland annat höjer handelstullarna ändras också förutsättningarna för den svenska handeln. Inte minst ökar konkurrensen från allt större kinesiska handelsflöden till Europa. Rapporten ger en bild av den senaste makroekonomiska utvecklingen som ligger till grund för detta. Osäkerheten om både konjunktur och ekonomisk politik har ökat vilket också påverkar svenska handlare och deras anställda.
Ökad digital konkurrens
Men detaljhandeln, särskilt sällanköpshandeln, har erfarit ökad konkurrens en längre tid i och med globalisering, digitalisering och ändrade konsumentbeteenden. Rapporten beskriver branschens konkurrenskraft utifrån gamla och nya handelsteorier med särskilt fokus på den ökade konkurrensen från digitala marknadsplattformar.
Behov av nya strategier
Intervjuer med handelsföretag i Sverige, Danmark och Storbritannien ger kunskap om hur dessa företag tänker kring den ökade konkurrensen och vilka affärsmodeller de arbetar med. När det blir allt svårare att konkurrera med låga priser måste nya strategier till för att möta konsumenternas behov.
Kunderna och plattformarna
En enkätundersökning riktad till konsumenter i Sverige, Danmark och Storbritannien visar också på hushållens beteenden och attityder gentemot marknadsplattformarna Temu och Shein. Rapporten diskuterar de faktorer som ligger till grund för konsumenternas beslut att handla på dessa plattformar. Inte minst hållbarhet och etik är några faktorer som påverkar konsumenternas val.
Kontakter
Ylva ÅkessonKommunikationsstrateg och projektledare
Tel:070-692 8550ylva.akesson@handelsradet.seCecilia HermanssonordförandeHandelns ekonomiska råd
Tel:070-2661588Bilder





Länkar
Om oss
Handelsrådet förenar parterna inom handeln för att öka kunskapen om handelns betydelse i samhället, stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare.
Handelsrådets verksamhet fokuserar på fem verksamhetsområden:
• Arbetsmiljö och säkerhet
• Forskning och utveckling
• Internationellt
• Omställning
• Yrke och kompetens
Handelsrådet är ett samarbete mellan arbetsgivarorganisationerna Fremia och Svensk Handel och arbetstagarorganisationerna Akademikerförbunden, Handelsanställdas förbund och Unionen.
Följ Handelsrådet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Handelsrådet
Trygg och säker i handeln6.10.2025 07:40:00 CEST | Pressmeddelande
Idag lanseras Trygg och säker i handeln, en webbplats med information om hur arbetsgivare i handeln kan arbeta för att skapa en trygg och säker arbetsmiljö.
Miljoner till unga handelsforskare3.10.2025 11:30:00 CEST | Pressmeddelande
Årets postdoc-stöd till unga forskare har gått till Carin Rehncrona och John Olsson.
Handelsforskning i takt med tiden9.9.2025 11:30:00 CEST | Pressmeddelande
Sju forskningsprojekt inom handel får dela på 15,2 miljoner. Det är resultatet av Handelsrådets senaste utlysning. – Vi ser hur tidsandan tydligt avspeglar sig i projekten; med ämnen som hållbarhet, brottslighet och resiliens, säger Handelsrådets FoU-expert Andreas Hedlund.
”Utjämna spelplanen för svenska handlare”22.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
– Konkurrensen i den svenska sällanköpshandeln ökar, konstaterar Cecilia Hermansson, KTH-forskare och ny ordförande för Handelns ekonomiska råd. – Ökade handelsflöden från främst kinesiska marknadsplattformar pressar konkurrensutsatt sällanköpshandel, delvis för att villkoren inte är jämlika. Det är viktigt att EU-regelverk snarast kommer på plats som gör det svårare för plattformarna att saluföra ohållbara och oetiska produkter.
Ny laguppställning i Handelns ekonomiska råd25.11.2024 13:35:24 CET | Pressmeddelande
Nationalekonom Cecilia Hermansson är ny ordförande i Handelns ekonomiska råd. Hon är docent och forskare i fastighetsekonomi och finans på KTH. Helt ny medlem i rådet är Lundaprofessor Ulf Johansson.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum