Schibsted certifieras som trygg och hållbar annonsplats
Schibsted har certifierats enligt IAB Sveriges Gold Standard 2.0 – ett branschinitiativ som syftar till att öka transparens, ansvarstagande och kvalitet inom digital annonsering. Certifieringen innebär att Schibsted uppfyller högt ställda krav på varumärkessäkerhet, användarupplevelse och teknikstandarder i linje med branschens mest ambitiösa riktlinjer.

– Vi är stolta över att vara bland de första aktörerna att certifieras enligt den uppdaterade Gold Standard 2.0. Det är ett kvitto på vårt långsiktiga arbete med att erbjuda annonsmiljöer där både användare och annonsörer kan känna sig trygga, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services Sverige.
Ny nivå av ansvarstagande i digital annonsering
Gold Standard 2.0 är en vidareutveckling av det självreglerande programmet som lanserades av IAB Sverige 2019. Den nya versionen ställer tydligare krav på hela leveranskedjan – från teknikplattformar till publicister och annonsörer. Certifierade aktörer måste bland annat kunna visa att de:
-
Arbetar aktivt för att minska annonsbedrägerier, bland annat genom implementation av ads.txt och sellers.json.
-
Följer LEAN-principer och Coalition for Better Ads för att förbättra användarupplevelsen.
-
Säkerställer brand safety och brand suitability genom tydliga rutiner, verktyg och avtal.
-
Hanterar transparens och integritet enligt branschstandarder som GDPR och IAB:s Transparency & Consent Framework.
– Gold Standard 2.0 innebär en ökad transparens och trygghet genom hela leveranskedjan. Vi ser certifieringen som en ny nivå av kvalitetsmärkning för branschen, säger Sanna Nellmer, Senior Ad Product Manager på Schibsted och ordförande i IAB Sveriges Task Force Gold Standard.
Framåt med gemensamma riktlinjer
Certifieringen är ett steg i Schibsteds kontinuerliga arbete med att skapa tydliga och ansvarsfulla ramar för digital annonsering. Med gemensamma riktlinjer på plats blir det lättare för hela branschen att arbeta mer samordnat och transparent.
– Gold Standard 2.0 ger en gemensam grund att stå på. Det gör det enklare för alla aktörer att ta ansvar och bidra till en mer förutsägbar och tydlig annonsmiljö, säger Anna Harju, Head of Innovation and Project Management på Schibsted och styrelseledamot i IAB Sverige.
För mer information om Gold Standard 2.0, vänligen besök:
www.iabsverige.se/goldstandard
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sanna Nellmer, Senior Ad Product Manager, Schibsted. E-post: sanna.nellmer@schibsted.com.
Joakim Flodin, vd, Schibsted Marketing Services. E-post: joakim.flodin@schibsted.com.
Anna Harju, Head of Innovation and Project Management, Schibsted. E-post: anna.harju@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum