Morgonpressens intäkter vänder uppåt
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare ökade med en procent under 2025 års första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på något förbättrade läsarintäkter samtidigt som annonsintäkterna för första gången sedan 2022 inte minskar tydligt. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
För första gången sedan fjärde kvartalet 2022 ökar nu intäkterna för landets morgontidningar. Ökningen är visserligen endast 1 procent men innebär likväl ett trendbrott efter åtta kvartal av oavbrutet fallande intäkter. Hela ökningen kan härledas till högre läsarintäkter. Annonsintäkterna har samtidigt minskat marginellt med 0,3 procent. Nolltillväxten för annonsintäkter innebär dock en kraftig förbättring då tillbakagången för dessa varit betydande och oavbruten under hela 2023 och 2024.
Morgonpressens annonsintäkter minskade med 1,9 mnkr till 544,9 mnkr under första kvartalet 2025, samma kvartal 2024 låg dessa på 546,8 mnkr. De totala läsarintäkterna ökade samtidigt med 14,0 mnkr från 1575,8 mnkr till 1589,8 mnkr. Totalt innebär det att morgonpressens intäkter ökade med 12,2 mnkr från 2122,6 mnkr till 2134,7 mnkr mellan första kvartalet 2024 och samma kvartal i år.
”Medan morgonpressen lyckats hålla uppe sina läsarintäkter trots de senaste årens lågkonjunktur, har annonsintäkterna varit kraftigt vikande. Förhoppningsvis är vändningen vi ser under första kvartalet 2025 ett bestående trendbrott”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Övergången till digitala intäkter går allt snabbare, totalt står dessa nu för 36 procent av alla intäkter i morgonpressen. Under första kvartalet 2024 var andelen 31 procent vilket även det var en kraftig ökning jämfört med året före. Landsortspressen har lägre andel digitala intäkter än storstadspressen, och störst är skillnaden då det gäller läsarintäkterna.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Två miljoner till ukrainsk frontrapportering28.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarnas styrelse har beslutat att ytterligare öka stödet till redaktionella medier i Ukraina. Detta genom nära två miljoner kronor till 25 utvalda tidningar som verkar i byar och städer vid krigets frontlinje.
Branschgemensam rekommendation för content advertising13.11.2025 06:55:00 CET | Pressmeddelande
Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter och IAB Sverige har enats kring en rekommendation om annonsmärkning för content advertising. Rekommendationen är ett sätt att förenkla för marknaden och säkerställa att det finns en gemensam syn kring annonsmärkning.
Digitala läsarintäkter gav morgonpressen tillväxt under tredje kvartalet 20255.11.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol. Ökningen beror på en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter, samtidigt som annonsintäkterna slutat minska. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Regeringen måste klargöra ramarna för KB:s användning av pliktexemplar14.10.2025 15:24:34 CEST | Pressmeddelande
Pliktexemplarslagen ger Kungliga biblioteket (KB) rätt att ta emot och bevara exemplar av allt som publiceras i Sverige – men lagen reglerar inte hur pliktexemplaren får användas och omfattar inte AI-träning eller utveckling av språkmodeller. Det var huvudbudskapet då Tidningsutgivarna (TU) tillsammans med en rad andra organisationer som samlar rättighetshavare igår träffade forskningsminister Lotta Edholm.
Årets Dagstidning 2026 – ny huvudordförande och jury26.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inför mediebranschtävlingen Årets Dagstidning, ett arrangemang av Tidningsutgivarna (TU), har en ny huvudordförande för juryn utsetts. Charlotta Friborg, Sveriges Radio, efterträder Viveka Hansson från TV4 som innehaft rollen sen 2020. Alla ledamöter i jurygrupperna är klara inför 2026 års upplaga av Årets Dagstidning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum