Petra Wikström leder nytt samlat team för Public Policy och kommunikation i Schibsted
Schibsted samlar nu arbetet med public policy och kommunikation i ett nytt gemensamt team. Petra Wikström får det övergripande ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.

Sedan 2020 har Petra Wikström varit policychef i Schibsted. I och med den nya organisationen breddas nu hennes uppdrag till att även omfatta kommunikation.
Hon har under sina år i Schibsted lett det koncernövergripande arbetet inom public policy på både nordisk och europeisk nivå, med ansvar för ett team i Stockholm och Oslo. Under hennes ledning har mediekoncernen positionerat sig som en stark röst i branschens policyarbete i såväl Stockholm, Oslo, Helsingfors och Bryssel. Bland fokusområdena finns konkurrenspolitik, datastrategi, plattformsreglering, mediepolitik, hållbarhet och AI-reglering.
– I grunden handlar både public policy och kommunikation om att bygga förtroende, forma berättelser och skapa långsiktiga relationer – med beslutsfattare, partners och allmänhet. Jag ser fram emot att nu samla kraften i båda områdena för att stärka Schibsteds position i en snabbt föränderlig omvärld. Vi vill visa att vi är ett mediebolag som står upp för redaktionella mediers roll i samhället och där innovation och tillit är grunden i det vi gör, säger Petra Wikström.
Petra Wikström har lång erfarenhet av public affairs och strategisk kommunikation, med ett brett nätverk inom politik, myndigheter och media i hela Norden och Europa. Hon har tidigare också haft ledande roller inom både finska MTV Oy och svenska TV4, där hon arbetade nära ledningsgrupperna med rådgivning i strategiska och regulatoriska frågor som påverkar mediebranschen – såsom public service, reklam, upphovsrätt och plattformsreglering. Hon har även varit styrelseledamot i Association of Commercial Television in Europe och lett flera branschgemensamma forum.
Kommunikationsansvaret i Norge och Sverige fortsätter att ligga hos Bjørn-Martin Bache Nordby respektive Petter Ovander.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petra Wikström, Director of Public Policy and Communication. Telefon: 072-250 12 49. E-post: petra.wikstrom@schibsted.com.
Petter Ovander, kommunikationschef Schibsted i Sverige.Telefon: +46 70 268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.
Bjørn-Martin Bache Nordby, kommunikationschef Schibsted i Norge. Telefon: +47 9 770 00 19. E-post: bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Andra språk
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum