Podme lanserar ljudböcker i Sverige och Finland
Podme breddar sitt ljudutbud och inkluderar ljudböcker, med lansering i Sverige och Finland i slutet av juni. Satsningen är ett strategiskt och kunddrivet steg som bygger vidare på Podmes redan starka position inom premiumpoddar, och är ett resultat av det stora intresse som visats från varumärkets över 350 000 betalande abonnenter.

– Vi har undersökningar där abonnenter visat tydligt att de både är intresserade av och villiga att betala för en kombinerad tjänst med poddar och ljudböcker. Så den här satsningen är egentligen ett direkt svar på vad våra kunder vill ha, säger Martina Göransson, vd för Podme.
– Som en del av Schibsted bidrar vi också till en större ambition: att skapa Nordens ledande mediedestination. Med ett växande fokus på ljud och video inom hela koncernen spelar Podme en nyckelroll i att utveckla ljudlandskapet på ett hållbart sätt.
Det nya ljudbokserbjudandet blir tillgängligt genom ett nytt abonnemang, Premium Total, till ett pris på 189 kr/månad i Sverige. Premium Total inkluderar obegränsad tillgång till ljudböcker, samt tillgång till hela Podmes bibliotek av exklusiva, reklamfria poddar.
– Vi är väldigt glada över det positiva mottagandet från flera av Sveriges ledande förlag och är stolta över att redan från start kunna erbjuda ett brett och kvalitativt ljudboksutbud. Det finns en gemensam vilja att få marknaden att växa – och här ser vi stor potential i våra podcastlyssnare, som redan har ett invant beteende att lyssna på ljud. Det gör steget till ljudböcker både naturligt och spännande, säger Nicolas Leon, Country Manager Sweden på Podme.
Ljudbokserbjudandet kommer att vara fullt integrerad i den befintliga Podme-appen och ge Podmes premiumkunder en smidig och enhetlig lyssnarupplevelse. Sverige och Finland blir de första marknaderna att lansera det nya ljudbokserbjudandet i juni. Podme undersöker aktivt möjligheterna att introducera ljudböcker i Norge senare i år. Norge är fortsatt en viktig marknad för Podme.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hedvig Engnell, marknadschef, Podme Sverige. Telefon: 070-363 53 92. E-post: hedvig@podme.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Andra språk
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD stärker politikredaktionen – värvar Etezaz Yousuf från GP4.7.2025 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter den offensiva satsningen på bevakning av svensk inrikespolitik. Nu ansluter Etezaz Yousuf, idag Stockholmsbaserad politikreporter på Göteborgs-Posten, till SvD:s politikredaktion.
Schibsted slutför förvärvet av TV4 och MTV från Telia Company1.7.2025 10:10:40 CEST | Pressmeddelande
Schibsted meddelar idag att förvärvet av Telia Companys TV-verksamhet (TVM) – TV4 i Sverige och MTV i Finland – nu är slutfört. Transaktionen innebär ett viktigt steg mot att bygga en starkare och mer enhetlig nordisk medienärvaro, som förenar trovärdig journalistik med engagerande innehåll i alla plattformar och format.
Schibsted osti TV4:n ja MTV:n Telia Companylta – yrityskauppa astui voimaan1.7.2025 10:10:40 CEST | Pressmeddelande
Schibsted ilmoitti tänään yrityskaupan voimaantulosta: Telia Companyn TV/Media-liiketoiminta (TVM) eli Ruotsin TV4 ja Suomen MTV ovat nyt siirtyneet Schibstedin omistukseen. Yrityskauppa on merkittävä askel kohti vahvempaa ja yhtenäisempää Pohjoismaista mediabrändien kotia, jossa yhdistyy luotettava journalismi ja mukaansatempaavat sisällöt kaikilla alustoilla, kaikissa formaateissa.
Schibsted completes acquisition of TV4 and MTV from Telia Company1.7.2025 10:10:40 CEST | Press Release
Schibsted today announces the successful closing of the acquisition of Telia Company’s TV Media business (TVM) – TV4 in Sweden and MTV in Finland. The transaction marks a major step in building a stronger, more unified Nordic media presence that combines trusted journalism with engaging content across all platforms and formats.
Ny organisation skapar framtidens medieprodukter30.6.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted samlar all produktutveckling i en ny organisation under ledning av CPO Espen Sundve. Med 230 personer organiserade i helt nya teams ska Schibsted skapa framtidssäkrad och skalbar teknologi med ambitionen att forma Nordens ledande mediehus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum