Podme lanserar ljudböcker i Sverige och Finland
Podme breddar sitt ljudutbud och inkluderar ljudböcker, med lansering i Sverige och Finland i slutet av juni. Satsningen är ett strategiskt och kunddrivet steg som bygger vidare på Podmes redan starka position inom premiumpoddar, och är ett resultat av det stora intresse som visats från varumärkets över 350 000 betalande abonnenter.

– Vi har undersökningar där abonnenter visat tydligt att de både är intresserade av och villiga att betala för en kombinerad tjänst med poddar och ljudböcker. Så den här satsningen är egentligen ett direkt svar på vad våra kunder vill ha, säger Martina Göransson, vd för Podme.
– Som en del av Schibsted bidrar vi också till en större ambition: att skapa Nordens ledande mediedestination. Med ett växande fokus på ljud och video inom hela koncernen spelar Podme en nyckelroll i att utveckla ljudlandskapet på ett hållbart sätt.
Det nya ljudbokserbjudandet blir tillgängligt genom ett nytt abonnemang, Premium Total, till ett pris på 189 kr/månad i Sverige. Premium Total inkluderar obegränsad tillgång till ljudböcker, samt tillgång till hela Podmes bibliotek av exklusiva, reklamfria poddar.
– Vi är väldigt glada över det positiva mottagandet från flera av Sveriges ledande förlag och är stolta över att redan från start kunna erbjuda ett brett och kvalitativt ljudboksutbud. Det finns en gemensam vilja att få marknaden att växa – och här ser vi stor potential i våra podcastlyssnare, som redan har ett invant beteende att lyssna på ljud. Det gör steget till ljudböcker både naturligt och spännande, säger Nicolas Leon, Country Manager Sweden på Podme.
Ljudbokserbjudandet kommer att vara fullt integrerad i den befintliga Podme-appen och ge Podmes premiumkunder en smidig och enhetlig lyssnarupplevelse. Sverige och Finland blir de första marknaderna att lansera det nya ljudbokserbjudandet i juni. Podme undersöker aktivt möjligheterna att introducera ljudböcker i Norge senare i år. Norge är fortsatt en viktig marknad för Podme.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hedvig Engnell, marknadschef, Podme Sverige. Telefon: 070-363 53 92. E-post: hedvig@podme.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Andra språk
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum