FAKTA OM MATEN: Butiken runt hörnet – hela Sveriges lokala tillväxtmotor
Idag publicerar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som belyser dagligvarubutikernas betydelse för lokalsamhället. Butikerna skapar arbetstillfällen, driver lokal ekonomisk utveckling och bidrar årligen med cirka 20 miljarder kronor i skatteintäkter till Sveriges kommuner.

Dagligvarubutikerna är mer än bara en plats för inköp av livsnödvändiga varor – de är en motor för lokala ekonomier i hela Sverige. En ny rapport i serien Fakta om maten visar att landets butiker, direkt och indirekt, sysselsätter över 140 000 personer och bidrar med kommunala skatteintäkter motsvarande löner för 33 000 sjuksköterskor eller 30 000 grundskollärare.
– Varje dagligvarubutik är en motor för lokal tillväxt. Butiken runt hörnet bidrar med jobb, skatteintäkter och utgör en viktig del av infrastrukturen i såväl storstäder som på landsbygden. Den samhällsekonomiska effekten sträcker sig långt utanför butikernas väggar, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandeln genererar årligen cirka 47 miljarder kronor i direkta löner och ytterligare 14 miljarder kronor indirekt, genom köp av tjänster och produkter från andra branscher. I regioner som Jämtland, Gotland och Värmland är butikerna särskilt viktiga, inte bara för lokalbefolkningen utan även för turism och gränshandel.
På många orter fungerarbutikerna även som den lokala knutpunkten och är ombud för exempelvis post, paket, apotek och Systembolaget.
– Rapporten understryker dagligvarubutikernas betydelse för ekonomisk aktivitet och levande lokalsamhällen. Butikernas roll är särskilt tydlig i glesbygden, där de ofta är avgörande för tillgången till service och varor, men också för att andra företag ska kunna etableras och växa, säger Karin Brynell.
Rapporten Fakta om maten: Butiken runt hörnet – hela Sveriges lokala tillväxtmotor finns tillgänglig från och med idag på Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.
Idag, fredag 16 maj, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium där rapporten presenteras – Hur viktig är matbutiken för Sveriges lokala tillväxt?
Om rapportserien Fakta om maten:
Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen.
Rapporterna tas fram av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel.
För ytterligare information kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum